Stärk till låda ohm

Prata om förstärkare och högtalare
Pete Hell
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 maj 2020, 19:42

Stärk till låda ohm

Inlägg av Pete Hell »

Ny på forumet.
Spelat Bas några år men aldrig lärt/brytt mig om det tekniska när det gäller ohm. :shock:
Jag har en Ampeg där jag kan välja 2 eller 4 ohm och jag har en gammal låda med 1st 15". Står ingenstans vad det är för ohm på högtalaren, mätte och fick fram att det är 9 ohm. Kan det stämma? Frågan är, finns det typ någon regel "alltid högre ohm på lådan än stärken"? Eller hur ska det vara?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av fieldflower »

Välkommen! :vinkar:

Gissar att det är en rörstärkare iom att det är valbar Ohm?
Rörisar vill gärna ha rätt impedans för att inte slita rör i onödan.
Transistorstärkare däremot räcker det att hålla sig på samma eller mer minimum impedans som anges på stärkaren, annars riskerar de brinna.

Vanligaste impedansen på lådor med ett element är 4 eller 8 Ohm.
Men då man mäter med multimeter brukar uppmätt värde bli något lägre (iom att man mäter resistans istf impedans), och uppmätt 9 Ohm borde innebära att elementet är sisådär 10-12 eller rent av 16 Ohm. 16 Ohms element finns ju också...
Kanske vore allra bäst om du kunde öppna och kika på elementet - det brukar stå på dem. Eller åtminstone modellbeteckning, så man kan googla impedans.
Medlem i PB50+
Pete Hell
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 maj 2020, 19:42

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av Pete Hell »

Åh tack för bra svar! Ja, det är rörstärkare. Ska öppna lådan och se om jag hittar någon beteckning. tacktack
Pete Hell
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 maj 2020, 19:42

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av Pete Hell »

En fråga till. Vad är rätt ohm då till min stärkare? Vad ska högtalaren ha för ohm? Jag kan ju välja 2 eller 4 ohm på stärken.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av fieldflower »

Har du 1 låda skall den gärna då vara på 2 eller 4 Ohm, med stärkaren på rätt läge.
(Om man hittar en låda med flera element som är 8 Ohm kan man ibland koppla om den till 2 Ohm inne i lådan, beroende på elementen.)

Med 2 lådor kan de antingen vara på 4 Ohm vardera (2-läget på stärken) eller 8 Ohm vardera (4-läget på stärken).

Sen huruvida man kan missmatcha lite på en rörstärkare hoppas jag det kommer in nån som kan mer som kan berätta.
Jag har hållit mig till transistorburkar hittills.
Medlem i PB50+
Pete Hell
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 maj 2020, 19:42

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av Pete Hell »

Toppen! Tack för svar. Ja, inte helt enkelt det där med ohm.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stärk till låda ohm

Inlägg av fieldflower »

Inte så komplicerat med själva matematiken. Nästan lite kul att räkna på möjligheter och kopplingar.
Men så fort det blir rörstärkare tycker jag det är lite svårare och vagare.
Medlem i PB50+
Skriv svar