Barefaced 2:a hand pris

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av motorman »

Hej
Jag är lite sugen på att köpa en Barefaced modell större; 4x10, 6x10 eller 8x10.
Min erfarenhet är att enda sättet att ta reda på vad man verkligen gillar är att köpa det och långtidstesta för att sedan eventuellt avyttra och köpa något annat.

Säg att jag köper och importerar en sådan högtalare till Sverige men ångrar mig. Hur mycket kommer jag förlora i kapital?
Jag kommer inte kompromissa. Köper jag Barefaced så kommer jag beställa custom utformning.

Lek med tanken att jag för 12000:- köper en 4x10 (8 ohm, 25hz-6khz, 101db, 24 kg) med vit tolex och svart metallgrill
(lite udda utseende vilket kanske gör den mer svårsåld som 2:a hand), märker att det inte passar mig och vill sälja vidare.

Vad skulle den vara värd för en PrataBas'are som ny men begagnad?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av blackparkas »

Gissar att du kommer tappa minst 40%, eventuellt mer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av motorman »

Jag är van att göra dåliga affärer (ur ekonomisk synvinkel) men ngn smärtgräns finns nog ändå.
Hade någon sagt 25% hade jag nog inte tvekat. Kan vara värt 3 laxar för att få äga en sån låda ett par veckor för att känna om det är vägen till det perfekta ljudet. Ganska nischad produkt dock å Sverige är ett litet land. Dessutom verka alla vilka ha så pluttiga lådor nu för tiden. (Kanske inte herr Blackparkas dock). Vilka lådor kör du din 300t igenom nu för tiden förresten?
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av Anders »

De har ju 30 dagars öppet köp,men kanske inte på customiserade.Bökigt.
Jag tänkte likadant när jag köpte mina 2 two10 lådor.Så jag köpte standardmodell.
En omväg om du har gott om tid är att beställa standard,testa,skicka tillbaks,beställa custom...kanske.
Edit:
Läste just på deras hemsida att 8x10an inte har samma returrätt,men four 10 eller six 10 går bra.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av motorman »

Bra ide med öppet köp först Anders!
Jag har liksom du två st TKS 2x12 som jag använder till dödsmetall BEAD med Fender 300 Pro. Funkar jättebra. Man kan kötta massor med lågbotten, pressa på och tweeka konstiga freq hur man vill. Rummet man är i kan resonera konstigt men lådorna låter aldrig dåligt.
När jag kör prog/jazz vill jag ha en mjuk men uttalad låg mid som svarar bra redan vid lägre volym. Samtidigt behöver de kunna spela högt fast de drivs av svagare vintagerörtopp. Då kör jag Fender Studio Bass 200w i Acoustic 4x15 låda. Bästa ljud jag nånsin haft. Låter nästan precis som jag vill ha det men den lådan svarar mkt mer lynnigt på olika freq och svårare att kapa specifika freq som bumlar i rummet. Antar jag behöver lådor som svarar lite jämnare i freq när man pillar. Hade velat testa med moderna element med hög känslighet och som går lågt i freq. Därför Barefaced. TKS 2st TKS 2x12 hade inte lika mjuk fin punch i botten när jag testat dem med Fender Studio Bass. Har även ägt två olika TKS 2x15 men Acoustic 4x15 hade mera sådan botten jag söker.
Du som har båda, hur skulle du beskriva Barefaced 2x10 jmf TKS 2x12 ?
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av Anders »

Först och främst så har jag skaffat en ny favvo stärkare:Orange AD200MK3.Den i sig har mycket bra punch i botten vid sin arbetsvolym och vid fingerspel kan jag ha mycket bas i ljudet och det blir bra separation mellan tonerna ändå.
Så stärkaren gör mycket av ljudet jag gillar i både TKS212 och Barefaced two10.Ett exempel,om jag kör 2x10orna på för låg volym är lågbasen och punchen mycket otydligare.En jätteskillnad.
Jag upplever att TKS212an är lite tunnare i ljudet och går inte lika djupt och naturligtvis låter mindre på alla sätt än 2x210.Men det som slog mig var hur bra den där 2x12an ändå är.Ljudet i den är ändå samlat på något vis.
Alex på Barefaced rekommenderade 2st 2x10 i stället för en 4x10 till mig eftersom jag specifikt sa att jag är allergisk mot boomighet.Med 2x10 kan du ställa den på högkant med reflexhålet ner i marken och ljudet blir märkbart tightare,lågbasen hamnar högre i frekvens,det vill säga det låter mer som en sluten låda.Och det gör det också,kan jag intyga.Jag har inte koll på var hålet sitter på 6x10an men på 4x10an sitter det i botten,vilket gör att den borde låta lite mer som en sluten låda,med basen lite högre upp osv.
Personligen gillar jag att ha lådorna liggande på varandra med hålen ut på sidan.Det ger mer,större och djupare bas.Det hade inte gått med en four10.
Pust...jävlar vad långdraget det här blev.Ha tålamod.

Du vill egentligen ha 15tums ljud med mjuk jämn punch i botten.Det vill jag också ha.Jag har också ägt TKS 215,sluten och vanlig, och har kommit fram till att jag vill ha en TKS 115 (450w den med det mjukare och jämnare ljudet).Den större lådvolymen per element om du skulle skaffa 2st TKS 115 skulle göra susen tror jag.
Har du provat det?

Barefaced two10 som jag har låter kanon och skitfräckt och användbart på sitt sätt,men den där stora,köttiga,jämna,mjuka botten har jag bara hört i TKS 450watts 15tummare.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Barefaced 2:a hand pris

Inlägg av motorman »

Stort tack för mkt matnyttig info.
TKS bygger inga 15” längre och det verkar lite ostadigt med leveranstider och kontakter får jag för mig.
Klart jag föredrar 15” men vill inte falla i fällan att det allt hänger på tum.
Har även en 2x15 JBL K140 hemma som låter mkt fint men sådana måste man ha en hel hög av för att det skall bli åka av. Räcker inte med den låddan.

Jag spelar mkt med ögonen och gillar stora lådor för det ser ut som att det låter bättre. 🙂Dock är jag begränsad av att jag måste kunna köra 8 ohm.
Därför går nog 8x10 och 6x10 bort tyvärr.
Jag är inte så allergisk mot boomighet för ibland kanske det är en liten del i retroljud jag gillar.
Ska ta mig en låååång funderare.
Stort tack för bra info.
Skriv svar