Koppla olika element och lådor till förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

Hej!
Svaret på denna fråga borde finnas här någon stans men, är ny här och har sökt och sökt... Ber om ursäkt om jag startar en tråd i onödan!

Har en förstärkare mark bass Big Bang. Två separata högtalarutgångar på den, en tele resp. en tele/speakon. Det står hos tillverkaren att "OUTPUT POWER: 500W RMS @ 4 ohm, 300W RMS @ 8 ohm och att minimum ohm-last för alla markbassförstärkare är 8 ohm.

Har just nu kopplat in en Ampeg mini 2x10 som är på 200W RMS 8 ohm.

Kan jag koppla in ännu ett element på 12", som jag mätt upp ska vara 8 ohm, i den andra högtalarutgången utan att bränna ngt?

Alltså, hur fungerar det nu med last och högtalare/förstärkare? 8+8 i separata utgångar, blir det 16 ohm som förstärkaren driver? Då borde väl inget brinna? (Men kanske inte tillräckligt med kräm och pannkaka av det skälet istället? Men då kan jag ju i alla fall testa.. tänker jag?)

Hur fungerar detta, vore oerhört tacksam om någon vet. Hjälp!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

De 2 outputs bör vara parallella, dvs om du kopplar in en 8 Ohms låda i vardera blir den totala lasten för stärkaren 4 Ohm.
Ska inte vara nån fara att bara testa...

Om den existerande högtalaren fortsätter spela precis lika högt som innan var outputsen parallella.
Stärkaren jobbar mot 4 Ohm och du får ut mest volym.
90% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren tystnar helt, eller den du lägger till inte låter alls, var outputsen brytande, dvs designade att man bara kan använda den ena eller andra.
Stärkaren jobbar mot 8 Ohm, och detta var inte vägen framåt för att köra 2 lådor utan du får använda bryggade jack (om det finns 2 jack i nån av högtalarna) i högtalarna istället, eller göra nån egen koppling.
9,9% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren blir märkbart tystare var outputsen seriekopplade.
Stärkaren jobbar då mot 16 Ohm. Inte farligt för stärkaren, men totala volymen av 2 högtalare blir lägre än att bara köra 1.
Även här - bättre att använda bryggande jack i högtalarna eller hitta på nån egen koppling.
0,1% troligt att det är såhär.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

filmjölk skrev: tis 19 dec 2023, 12:56 Det står hos tillverkaren att "OUTPUT POWER: 500W RMS @ 4 ohm, 300W RMS @ 8 ohm och att minimum ohm-last för alla markbassförstärkare är 8 ohm.
Detta känns väldigt konstigt...
Då jag googlar Markbass Big Bang kommer det bara upp att den ger 500W vid 4 Ohm.
Det rimmar illa med "minst 8 Ohm"...
Den bör klara 4 Ohm enligt specen.
Medlem i PB50+
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 12:34 De 2 outputs bör vara parallella, dvs om du kopplar in en 8 Ohms låda i vardera blir den totala lasten för stärkaren 4 Ohm.
Ska inte vara nån fara att bara testa...

Om den existerande högtalaren fortsätter spela precis lika högt som innan var outputsen parallella.
Stärkaren jobbar mot 4 Ohm och du får ut mest volym.
90% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren tystnar helt, eller den du lägger till inte låter alls, var outputsen brytande, dvs designade att man bara kan använda den ena eller andra.
Stärkaren jobbar mot 8 Ohm, och detta var inte vägen framåt för att köra 2 lådor utan du får använda bryggade jack (om det finns 2 jack i nån av högtalarna) i högtalarna istället, eller göra nån egen koppling.
9,9% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren blir märkbart tystare var outputsen seriekopplade.
Stärkaren jobbar då mot 16 Ohm. Inte farligt för stärkaren, men totala volymen av 2 högtalare blir lägre än att bara köra 1.
Även här - bättre att använda bryggande jack i högtalarna eller hitta på nån egen koppling.
0,1% troligt att det är såhär.
Hej och tusen tack för svar och förklaring! Ena lådan är en Ampeg svt 210AV med en output, alltså två jack totalt. Så då är ju en variant att använda det bryggade jacket, alltså att "Daisy chain:a"? I så fall borde väl båda lådorna spela på jämn nivå och stärken jobbar mot 8 ohm? Stämmer det tro?

Men jag ska testa att koppla på alternativ 1 först då! - låda 8 ohm + låda 8 ohm blir total belastning 4ohm på förstärkaren vid helt parallella utgångar - och det bästa alternativet om det går, rent kräm-mässigt förstår jag det som.
Senast redigerad av filmjölk den ons 20 dec 2023, 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 12:39
filmjölk skrev: tis 19 dec 2023, 12:56 Det står hos tillverkaren att "OUTPUT POWER: 500W RMS @ 4 ohm, 300W RMS @ 8 ohm och att minimum ohm-last för alla markbassförstärkare är 8 ohm.
Detta känns väldigt konstigt...
Då jag googlar Markbass Big Bang kommer det bara upp att den ger 500W vid 4 Ohm.
Det rimmar illa med "minst 8 Ohm"...
Den bör klara 4 Ohm enligt specen.
Du har helt rätt! Det var tryckfelsnisse som var framme såhär inför julen.. "Minst 4 ohm för alla markbass" var det (infon hittade jag här https://www.markbass.it/product/big-bang/ )
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

filmjölk skrev: ons 20 dec 2023, 13:39
fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 12:34 De 2 outputs bör vara parallella, dvs om du kopplar in en 8 Ohms låda i vardera blir den totala lasten för stärkaren 4 Ohm.
Ska inte vara nån fara att bara testa...

Om den existerande högtalaren fortsätter spela precis lika högt som innan var outputsen parallella.
Stärkaren jobbar mot 4 Ohm och du får ut mest volym.
90% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren tystnar helt, eller den du lägger till inte låter alls, var outputsen brytande, dvs designade att man bara kan använda den ena eller andra.
Stärkaren jobbar mot 8 Ohm, och detta var inte vägen framåt för att köra 2 lådor utan du får använda bryggade jack (om det finns 2 jack i nån av högtalarna) i högtalarna istället, eller göra nån egen koppling.
9,9% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren blir märkbart tystare var outputsen seriekopplade.
Stärkaren jobbar då mot 16 Ohm. Inte farligt för stärkaren, men totala volymen av 2 högtalare blir lägre än att bara köra 1.
Även här - bättre att använda bryggande jack i högtalarna eller hitta på nån egen koppling.
0,1% troligt att det är såhär.
Hej och tusen tack för svar och förklaring! Ena lådan är en Ampeg svt 210AV med en output, alltså två jack totalt. Så då är ju en variant att använda det bryggade jacket, alltså att "Daisy chain:a"? I så fall borde väl båda lådorna spela på jämn nivå och stärken jobbar mot 8 ohm? Stämmer det tro?

Men jag ska testa att koppla på alternativ 1 först då! - låda 8 ohm + låda 8 ohm blir total belastning 4ohm på förstärkaren vid helt parallella utgångar - och det bästa alternativet om det går, rent kräm-mässigt förstår jag det som.
Ser lådan alltså ut såhär på baksidan?
Bild

Isf är det absolut enklaste att koppla stärkaren till IN på den lådan, och en sladd från OUT vidare till nästa låda.
Då kommer lådorna vara parallellkopplade och stärkaren jobbar mot 4 Ohm och ger bästa output.
Det du vinner i volym är en till låda som spelar - din existerande låda kommer få exakt lika mycket effekt och sppela lika högt oavsett om den är ensam i stärkaren eller har en kompis, så länge man inte börjar seriekoppla lådor och ha sig.

Ja, parallellkoppling gör att 2 st 8 Ohm ger totalt ger 4 Ohm impedans för stärkaren.
Om du vill nörda ned dig är formeln för parallellkoppling Total impedans = 1/(1/ena + 1/andra + 1/tredje + etc)
Så 2 st 8:or blir Total 4.
En 4:a och en 8:a blir Total 2,67.

Seriekopplar man lådorna blir det totalt 16 Ohm.
Medlem i PB50+
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 14:03
filmjölk skrev: ons 20 dec 2023, 13:39
fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 12:34 De 2 outputs bör vara parallella, dvs om du kopplar in en 8 Ohms låda i vardera blir den totala lasten för stärkaren 4 Ohm.
Ska inte vara nån fara att bara testa...

Om den existerande högtalaren fortsätter spela precis lika högt som innan var outputsen parallella.
Stärkaren jobbar mot 4 Ohm och du får ut mest volym.
90% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren tystnar helt, eller den du lägger till inte låter alls, var outputsen brytande, dvs designade att man bara kan använda den ena eller andra.
Stärkaren jobbar mot 8 Ohm, och detta var inte vägen framåt för att köra 2 lådor utan du får använda bryggade jack (om det finns 2 jack i nån av högtalarna) i högtalarna istället, eller göra nån egen koppling.
9,9% troligt att det är såhär.

Om den existerande högtalaren blir märkbart tystare var outputsen seriekopplade.
Stärkaren jobbar då mot 16 Ohm. Inte farligt för stärkaren, men totala volymen av 2 högtalare blir lägre än att bara köra 1.
Även här - bättre att använda bryggande jack i högtalarna eller hitta på nån egen koppling.
0,1% troligt att det är såhär.
Hej och tusen tack för svar och förklaring! Ena lådan är en Ampeg svt 210AV med en output, alltså två jack totalt. Så då är ju en variant att använda det bryggade jacket, alltså att "Daisy chain:a"? I så fall borde väl båda lådorna spela på jämn nivå och stärken jobbar mot 8 ohm? Stämmer det tro?

Men jag ska testa att koppla på alternativ 1 först då! - låda 8 ohm + låda 8 ohm blir total belastning 4ohm på förstärkaren vid helt parallella utgångar - och det bästa alternativet om det går, rent kräm-mässigt förstår jag det som.
Ser lådan alltså ut såhär på baksidan?
Bild

Isf är det absolut enklaste att koppla stärkaren till IN på den lådan, och en sladd från OUT vidare till nästa låda.
Då kommer lådorna vara parallellkopplade och stärkaren jobbar mot 4 Ohm och ger bästa output.
Det du vinner i volym är en till låda som spelar - din existerande låda kommer få exakt lika mycket effekt och sppela lika högt oavsett om den är ensam i stärkaren eller har en kompis, så länge man inte börjar seriekoppla lådor och ha sig.

Ja, parallellkoppling gör att 2 st 8 Ohm ger totalt ger 4 Ohm impedans för stärkaren.
Om du vill nörda ned dig är formeln för parallellkoppling Total impedans = 1/(1/ena + 1/andra + 1/tredje + etc)
Så 2 st 8:or blir Total 4.
En 4:a och en 8:a blir Total 2,67.

Seriekopplar man lådorna blir det totalt 16 Ohm.
Exakt så. Då kör jag på det. Fantastiskt, stort tack för hjälpen!

En kort fundering till: Det andra elementet är ett gammalt italienskt 12" "Recanati FBT". Det sitter i en gammal låda och det står ingenting mer. Har lyckats mäta upp impedans och polaritet på elementet. Men hur vet jag hur polariteten är kopplad i den slutna Ampeg-lådan? Så jag inte råkar polvända tele-honan jag tänkt löda till det italienska elementet?

Är det bara att prova och försöka se om konen puttar framåt när jag spelar eller vet du om det finns några vedertagna poler på tele-kontakter, typ tippen är minus?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

Precis så - "puttar det olika" är de fasvända.
Man hör också om man tappar främst bas men även volym när man kopplar in låda 2 - då är det fasvänt (för att luften då bara går fram/tillbaka mellan lådorna istf att projiceras ut i rummet.

Jag vet faktiskt inte om det finns nån vedertagen standard.
Kan det såklart finnas - kanske köra lite google först.
Medlem i PB50+
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

fieldflower skrev: ons 20 dec 2023, 15:42 Precis så - "puttar det olika" är de fasvända.
Man hör också om man tappar främst bas men även volym när man kopplar in låda 2 - då är det fasvänt (för att luften då bara går fram/tillbaka mellan lådorna istf att projiceras ut i rummet.

Jag vet faktiskt inte om det finns nån vedertagen standard.
Kan det såklart finnas - kanske köra lite google först.
Ja jag har provat att googla en del men inte lyckats hitta något. Men får väl testa helt enkelt då, förhoppningsvis går det ganska snabbt och lätt att avgöra om det blir fasvänt eller inte. Tack för din tid och hjälp!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av strummer »

Utåt på plus, inåt på minus. Ta ett 1,5 V-batteri och håll ena kabeln på plus o den andra på minus, rör sig konen framåt har du rätt polaritet o rör den sig inåt har du fel.

OBS, det går inte att se på ett element när du spelar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av Danne »

Standard för en tele-högtalarkontakt är tip=plus, sleeve=minus.
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

Tack för svaren om polaritet för tele-högtalarkontakt!

Fick en fundering angående parallellkoppling av högtalaringångar - Hur kan det egentligen finnas någon bestämd utskriven "in" och "ut" på högtalarlådan - om de är parallella?

Testade att koppla in högtalarkabeln från stärken till "out" på lådan istället för "in". Fungerade ju lika bra det. Någon som vet anledningen till att jacken specas just in och ut när det är två helt likvärdiga som ligger paralellt? Något jag missar i tänket här? (tänkte nämligen löda dit två paralella jack på min nya låda enligt nedan o hoppas jag inte missar något här..
Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av BBQV »

Nej, det spelar ingen roll, in eller ut är samma sak.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av Danne »

Nää bara konstig terminologi. Troligtvis bara för att klargöra att det går att koppla vidare till en annan låda. Blir ju inte helt tydligt ändå huruvida det blir serie eller parallellkoppling tex. Här är en annan variant som kanske är tydligare:

Bild
filmjölk
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 11:56

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av filmjölk »

Tack alla för era svar! Nu är extralådan med det italienska 12" vintage-elementet uppe och går och allt funkar fint!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Koppla olika element och lådor till förstärkare

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Medlem i PB50+
Skriv svar