Sida 1 av 2
Hur mycket noter som helst
Postat: tis 29 dec 2009, 21:29
av basmartin
finns här
http://imslp.org/
Bara klassiskt, men om man vill öva upp stråkchopsen på kontra, eller lära sig en cellosonat på elbas, så är det bara att tanka hem. Allt är public domian, alltså gratis och lagligt.
Re: Hur mycket noter som helst
Postat: tis 29 dec 2009, 21:49
av Gäst
basmartin skrev:finns här
http://imslp.org/
Bara klassiskt, men om man vill öva upp stråkchopsen på kontra, eller lära sig en
cellosonat på elbas, så är det bara att tanka hem. Allt är public domian, alltså gratis och lagligt.
Kan du rekommendera någon?
Det här är lite vad jag skulle vilja botanisera i nämligen...men har kleine aning om dylika tingestar...
Re: Hur mycket noter som helst
Postat: tis 29 dec 2009, 22:01
av basmartin
Roland skrev:basmartin skrev:finns här
http://imslp.org/
Bara klassiskt, men om man vill öva upp stråkchopsen på kontra, eller lära sig en
cellosonat på elbas, så är det bara att tanka hem. Allt är public domian, alltså gratis och lagligt.
Kan du rekommendera någon?
Det här är lite vad jag skulle vilja botanisera i nämligen...men har kleine aning om dylika tingestar...
Här är en sonat, spelad av Francois Rabbath, som är ganska lätt att börja med:
1a satsen:
http://www.youtube.com/watch?v=WXOLPeKKWH0
2a satsen:
http://www.youtube.com/watch?v=L9BcGfDOjzc
3e satsen:
http://www.youtube.com/watch?v=RMVZxpWpNPk
4e:
http://www.youtube.com/watch?v=62b4V7BWspQ
Finns inte på IMSLP, men noterna syns i youtuberutan...
Postat: tis 29 dec 2009, 22:07
av Gäst
Perfekt!!!
Men jag hittar banne mig inte noterna i IMSLP???
HJÄLP!!
Vore ju bra om jag kunde skriva ut dem...
Postat: tis 29 dec 2009, 22:12
av basmartin
Roland skrev:Perfekt!!!
Men jag hittar banne mig inte noterna i IMSLP???
HJÄLP!!
Vore ju bra om jag kunde skriva ut dem...
Menar du navigeringen?
Här finns lite Bach-sonater:
http://imslp.org/wiki/Suites_for_Violon ... bastian%29
Postat: tis 29 dec 2009, 22:34
av Gäst
Helt lysande...men jag behöver blotta min okunskap igen.
Betyder staketet efter klaven att alla F blir Fiss?
Eller betyder det något annat???
Vad betyder C efter staketet?
HJÄLP (
fan vad jag känner mig oduglig ibland)
Postat: tis 29 dec 2009, 22:37
av Klopper
Roland skrev:HJÄLP (fan vad jag känner mig oduglig ibland)
Välkommen i klubben!

Postat: tis 29 dec 2009, 22:42
av Rix
Roland skrev:Helt lysande...men jag behöver blotta min okunskap igen.
Betyder staketet efter klaven att alla F blir Fiss?
Eller betyder det något annat???
Vad betyder C efter staketet?
HJÄLP (
fan vad jag känner mig oduglig ibland)
C:et betyder "Common time" och motsvarar vanlig 4/4, dvs fyra fjärdedelar i varje takt.
Korset betyder precis som du säger att alla F är höjda till Fiss. Tonarten är G dur (eller E-moll, parallelltonart).
Jättebra frågor! Ingen är oduglig. Utom Hosse då.
Postat: tis 29 dec 2009, 23:32
av Gäst
Rix skrev:Roland skrev:Helt lysande...men jag behöver blotta min okunskap igen.
Betyder staketet efter klaven att alla F blir Fiss?
Eller betyder det något annat???
Vad betyder C efter staketet?
HJÄLP (
fan vad jag känner mig oduglig ibland)
C:et betyder "Common time" och motsvarar vanlig 4/4, dvs fyra fjärdedelar i varje takt.
Korset betyder precis som du säger att alla F är höjda till Fiss. Tonarten är G dur (eller E-moll, parallelltonart).
Jättebra frågor! Ingen är oduglig. Utom Hosse då.
Lysande...då blir det åka av...men då...
Då har snubben börjat kladda i instruktionerna igen...grrr...vad betyder det här hittepå-tecknet då????

Postat: tis 29 dec 2009, 23:35
av aleklint
Återställningstecken, dvs. om tonen tidigare har varit höjd eller sänkt så återgår den till normalt igen.
Postat: tis 29 dec 2009, 23:44
av Gäst
Aha...så:
1. gör F till Fiss och
2. Återställer Fiss till F
?
Hur lång gilltighetstid har tecknen?
Kan de dyka upp när som helst och återställa något från sidan tidigare?
Jag menar, om jag höjer F till Fiss mitt i notbladet, gäller det till nästa återställningstecken?
Postat: tis 29 dec 2009, 23:50
av Rix
Roland skrev:Aha...så:
1. gör F till Fiss och
2. Återställer Fiss till F
?
Hur lång gilltighetstid har tecknen?
Kan de dyka upp när som helst och återställa något från sidan tidigare?
Jag menar, om jag höjer F till Fiss mitt i notbladet, gäller det till nästa återställningstecken?
Exakt så!
Generellt gäller tillfälliga kors/b/återställningstecken EN takt (eller rättare sagt "takten ut"). Vill man ha permanent giltighet modulerar man till ny tonart där man önskar.
edit: förtydligande
Postat: tis 29 dec 2009, 23:53
av Klopper
Här regnar kunskaperna in.
Tack bröder!

Postat: tis 29 dec 2009, 23:56
av Gäst
Gissa om jag vill lära mig det här...måste få lite tid till detta...
Nu har jag en liten sötnos i knät som trycker en bankdosa mot örat och tror att det är en mobiltelefon...svårövat med henne i knät...
Postat: tis 29 dec 2009, 23:59
av Klopper
Roland skrev:Gissa om jag vill lära mig det här...måste få lite tid till detta...
Nu har jag en liten sötnos i knät som trycker en bankdosa mot örat och tror att det är en mobiltelefon...svårövat med henne i knät...
Den senaste klimpen?
Postat: ons 30 dec 2009, 00:00
av Gäst
Klopper skrev:Roland skrev:Gissa om jag vill lära mig det här...måste få lite tid till detta...
Nu har jag en liten sötnos i knät som trycker en bankdosa mot örat och tror att det är en mobiltelefon...svårövat med henne i knät...
Den senaste klimpen?
Min fru...
nä, senaste klimpen...
Postat: sön 10 jan 2010, 21:09
av Gäst
Om man sitter med ett stycke skrivet för cello, f-klav, bör jag då spela en oktav högre än vad jag som basist läser noterna som?
Någon som förstår min fråga?
Någon som har funderingar eller åsikter om detta?
Postat: sön 10 jan 2010, 21:11
av Mr Praline
Roland skrev:Om man sitter med ett stycke skrivet för cello, f-klav, bör jag då spela en oktav högre än vad jag som basist läser noterna som?
Någon som förstår min fråga?
Någon som har funderingar eller åsikter om detta?
Det kan man definitivt göra!
Elbas och kontrabas noteras en oktav högre än de klingar.
Postat: sön 10 jan 2010, 21:13
av Gäst
Samuel V skrev:Roland skrev:Om man sitter med ett stycke skrivet för cello, f-klav, bör jag då spela en oktav högre än vad jag som basist läser noterna som?
Någon som förstår min fråga?
Någon som har funderingar eller åsikter om detta?
Det kan man definitivt göra!
Elbas och kontrabas noteras en oktav högre än de klingar.
Precis, därav min frågeställning.
Finns det nackdelar och eller fördelar beroende på vilken oktav jag väljer...kan tänka mig att jag kanske kan få problem på en fyra om jag spelar som "basist" i det här fallet...
Postat: sön 10 jan 2010, 21:16
av Mr Praline
Roland skrev:Samuel V skrev:Roland skrev:Om man sitter med ett stycke skrivet för cello, f-klav, bör jag då spela en oktav högre än vad jag som basist läser noterna som?
Någon som förstår min fråga?
Någon som har funderingar eller åsikter om detta?
Det kan man definitivt göra!
Elbas och kontrabas noteras en oktav högre än de klingar.
Precis, därav min frågeställning.
Finns det nackdelar och eller fördelar beroende på vilken oktav jag väljer...kan tänka mig att jag kanske kan få problem på en fyra om jag spelar som "basist" i det här fallet...
Ja, det kan det bli. Eftersom en cello är stämd i kvinter och ofta spelar arpeggion med lösa strängar kan det bli lite klurigt ibland med långa grepp. Jag rekommenderar att använda g-strängen öppet om du t.ex. vill spela Bachs första cellosvit (den "kända").
Postat: sön 10 jan 2010, 21:20
av Gäst
Samuel V skrev:Roland skrev:Samuel V skrev:Roland skrev:Om man sitter med ett stycke skrivet för cello, f-klav, bör jag då spela en oktav högre än vad jag som basist läser noterna som?
Någon som förstår min fråga?
Någon som har funderingar eller åsikter om detta?
Det kan man definitivt göra!
Elbas och kontrabas noteras en oktav högre än de klingar.
Precis, därav min frågeställning.
Finns det nackdelar och eller fördelar beroende på vilken oktav jag väljer...kan tänka mig att jag kanske kan få problem på en fyra om jag spelar som "basist" i det här fallet...
Ja, det kan det bli. Eftersom en cello är stämd i kvinter och ofta spelar arpeggion med lösa strängar kan det bli lite klurigt ibland med långa grepp. Jag rekommenderar att använda g-strängen öppet om du t.ex. vill spela Bachs första cellosvit (den "kända").
Du skriver "den kända" till en hårdrockare...
Hoppas inte för mycket nu..
Tack för bra input...
Postat: sön 10 jan 2010, 21:23
av Mr Praline
Postat: sön 10 jan 2010, 21:27
av Gäst
Några funderingar på hur man skall tolka stråken när man spelar pizzicato (eller hur det nu stavas)?
Postat: sön 10 jan 2010, 21:29
av Mr Praline
Roland skrev:Några funderingar på hur man skall tolka stråken när man spelar pizzicato (eller hur det nu stavas)?
Jag brukar bortse från det om det inte är en legatobåge (en båge från första noten i en sekvens till sista), då kan man försöka göra endast "hammer-ons" med vänsterhanden.
Postat: sön 10 jan 2010, 21:29
av Gäst
Tack för videon...hade hört den förut men hade aldrig kunnat sätta vem som skrivit den....