jonas_w

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
jonas_w
Medlem+
Inlägg: 633
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 08:30
Ort: Skellefteå

jonas_w

Inlägg av jonas_w »

Ok, dags att presentera sig. Jag har hängt på forumet snart ett år nu och under den tiden har jag köpt tre basar och ett gäng pedaler. Otroligt hur påverkbar man är :D

Förutom en ökad bas-konsumtion har alla kunniga och hjälpsamma pratabasare också bidragit till att mitt intresse för basism och musik fått sig ett rejält uppsving.

Vem är då jag?
Jonas, 34 år, ursprungligen från Jakobstad i Finland men emigrerade till Sverige och Skellefteå 2004 då jag direkt efter universitetet fick jobb här som Geolog. Bor tillsammans med min fru och dotter i centrala Skellefteå.

Musik
Mitt musicerande började som 13 åring då jag skaffade min första elbas (Yamaha RBX300) och joinade mina kompisars källarband. Därefter följde några förvirrade år i dansband men sen kom jag in på den rätta vägen igen och spelade med ett Rush-cover band mellan 16 och 18 års ålder. Det har fortsatt med olika band både cover och eget material nästan oavbrutet fram till idag. Mestadels har musikstilen varit nån form av rock, gärna 70-tals inspirerad.

Idag spelar jag i ett band som startade som coverband men nu har vi helt övergått till att spela eget material. Vi heter mr Quinn och musikstilen kan väl beskrivas som typ 70-80-tals hammond-rock. Det går att lyssna på oss här:

http://www.myspace.com/mrquinnrockband

Utrustning
Före jag hittade PrataBas så har jag inte tänkt så mycket på mina basar och förstärkare. Mitt huvudinstrument (rättare sagt mitt enda instrument) under 15 års tid var en 80-tals Squier Jazz med EMG aktiva mickar. Mycket bra och tillförlitlig bas som dock numera är såld. Riggen jag länge körde på var en Hartke3500 mosfet topp och en gammal HH 4x12 låda, också sålda.

Sakta men säkert har jag nu börjat hitta mitt idealljud. Från att ha spelat med aktiva basar och transistor stärk har jag nu gått över till passivt och rör. Har blivit barnsligt förtjust i Rickenbackers under senaste året och har skaffat mig inte mindre än tre 4001:or, en -73:a, en -78:a och nu senast min drömbas en JetGlo -72:a! Hade en MM Stingray som numera är bortbytt till en jävligt snygg Fender Precision -78 Sherwood Green (refin). Min rigg består av en Ampeg V4BH och en 410HLF låda samt en Ampeg Micro VR.

Har också ett gäng pedaler varav Sansamp BDDI och Crybaby bass wah är de flitigast använda. Övriga effekter är Hairy Bitch, MXR Phase 45 och MXR 288 bass octave deluxe.

Planer
De närmaste planerna är att fortsätta spela in låtar med bandet och läsa spännande och lärorika trådar här på PrataBas :D

När det gäller utrustning så finns det alltid grejer man vill testa. Förstärkarmässigt trivs jag med ampegen men skulle gärna testa något mer vintage, t.ex. en gammal V4B eller en Fender Bassman. På effektfronten står en ny phaser högst på önskelistan.

Det var mig i korthet!
Senast redigerad av jonas_w den mån 19 mar 2012, 21:56, redigerad totalt 3 gång.
Rickenbacker 4001 -72 Jetglo *** Rickenbacker 4001 -73 Burgundy *** Rickenbacker 4001 -73 Fireglo *** Schatz P nr 29 -12
Ampeg V4+Marshall 2x15 *** Ampeg Micro VR
Bandet: https://facebook.com/mrQuinnOfficial/
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Tjenahejsan! :mrhappy:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

:vinkar:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Välkommen!
:tummenupp:
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Hallåj.
:vinkar:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Tjenare och gott slut!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Hej på dej å välkommen

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Välkommen! Hinner inte kika förbi på måndag, men vore ju kul att ses nån gång. Stan är ju liten :)

Edit: Men hallå! Du spelar ju med en massa bekanta. Dagge är från Burträsk precis som jag och Christers barn har jag/haft i skolan :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
jonas_w
Medlem+
Inlägg: 633
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 08:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonas_w »

mikkejohansson skrev:Välkommen! Hinner inte kika förbi på måndag, men vore ju kul att ses nån gång. Stan är ju liten :)

Edit: Men hallå! Du spelar ju med en massa bekanta. Dagge är från Burträsk precis som jag och Christers barn har jag/haft i skolan :)
Som sagt, stan är liten :D

Tack för välkomnandet alla!
Rickenbacker 4001 -72 Jetglo *** Rickenbacker 4001 -73 Burgundy *** Rickenbacker 4001 -73 Fireglo *** Schatz P nr 29 -12
Ampeg V4+Marshall 2x15 *** Ampeg Micro VR
Bandet: https://facebook.com/mrQuinnOfficial/
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Inlägg av Mc Green »

Välkommen, om än ngt sent påtänkt, jag är inte inne så ofta här och kikar...

Alltid bra med Skelleftebor som för traditionen vidare.....var in och lyssnade lite på MySpacelåtarna....gillar definitivt ditt basljud. Ändra ingenting!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
jonas_w
Medlem+
Inlägg: 633
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 08:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonas_w »

Mc Green skrev:Välkommen, om än ngt sent påtänkt, jag är inte inne så ofta här och kikar...

Alltid bra med Skelleftebor som för traditionen vidare.....var in och lyssnade lite på MySpacelåtarna....gillar definitivt ditt basljud. Ändra ingenting!
Tack, roligt att du gillar basljudet! Det mesta är inspelat i replokalen med Ric -73 och Ampeg V4BH + SVT410HLF. Två kanaler: en mickad och en line från Sansamp BDDI.
Rickenbacker 4001 -72 Jetglo *** Rickenbacker 4001 -73 Burgundy *** Rickenbacker 4001 -73 Fireglo *** Schatz P nr 29 -12
Ampeg V4+Marshall 2x15 *** Ampeg Micro VR
Bandet: https://facebook.com/mrQuinnOfficial/
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Välkommen!
Det börjar bli kul det här :D
Skellefteå <3 Pratabas, helt enkelt!
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
jonas_w
Medlem+
Inlägg: 633
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 08:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av jonas_w »

uppdaterat litegrann
Rickenbacker 4001 -72 Jetglo *** Rickenbacker 4001 -73 Burgundy *** Rickenbacker 4001 -73 Fireglo *** Schatz P nr 29 -12
Ampeg V4+Marshall 2x15 *** Ampeg Micro VR
Bandet: https://facebook.com/mrQuinnOfficial/
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen hit
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Inlägg av magnus_s »

Välkommen.
Du har nog hängt här mer än jag men det skiter jag i ;)

Vad kallas sjukan man blir smittad av när man hängt här en liten stund?
Att den är dyr är väl ingen hemlighet.
Skriv svar