Mats D
- MatsD
- Medlem++
Mats D
Jag är 50 år och har spelat bas av och till sedan tidigt 70-tal - mer av än till, varför jag trots de många åren är en högst medelmåttig basist även med amatörmått mätt. Egentligen ser jag mig inte så mycket som basist längre, utan mer som gitarrist. Men basintresset finns kvar och ibland efterfrågas mina bastjänster av gamla bekanta, så det blir några gig om året i varje fall.
När hårdrockbandet skulle bildas då på 70-talet, så föll det tunga ansvaret att axla basen på mig. Det berodde inte så mycket på - som annars var brukligt på den tiden - att jag var den sämsta gitarristen och därför förvisades till basen. I stället var det så att ingen annan i bandet kunde få något vettigt ljud ur en elbas, än mindre få till några tuffa basgångar. Valet stod således mellan att tvingas spela elgitarr till ett outhärdligt tattigt basrassel alternativt avstå från att spela elgitarr till förmån för att få fason på bandets rytmsektion. Vad gör man inte för bandet? Och när vi ändå snuddar vid ämnet spelteknik så kan jag ju tillägga att jag är en renodlad fingerspelare - plektrum och bas är inte kompatibla för mig.
Efter ett tag upptäckte jag dock att det var jävligt kul att spela bas. Den första elbasen som var en Ibanez-kopia av en Gibson EB-3 (Jack Bruce-basen) byttes därför efter nåt år mot en Rickenbacker 4001 - den bästa bas jag nånsin har ägt och som jag fortfarande kan vakna mitt i natten och kallsvettas över att jag sålde för en tusing på 80-talet när hårdrockbandet sprack. Den borde man kanske efterlysa och om möjligt köpa tillbaka, men det kanske är som att leta efter en nål i en höstack
Det var väl här nånstans som det började bli mer av än till på basfronten och fokus återgick till gitarrspelandet. Några basar har kommit och gått under åren, bl a en Ibanez, en Fender Jazz och en Rickenbacker 4003. Idag äger jag tre basar - alla skäligen enkla och billiga: en "efterbehandlad" Squier Standard Jazz-bas i Antique-burst (se länk nedan), en Squier Vintage Modified P-bas, vit - också den "efterbehandlad" (länk kommer så småningom) och en huvudlös grön Washburn-licensierad Status, som i motsats till de engelska top of the line-modellerna är tillverkad i trä, inte i komposit. (länk kommer så småningom)
På förstärkarfronten har jag en gammal Traynor-rörtopp på 100 watt och en 1x12 basreflexlåda men på gigen blir det oftast min Bass POD XT lajnad ut i PA:t.
Förutom de fåtaliga basgigen så åker basarna mest fram när jag spelar in i den lilla Cubase-baserade hemstudion. Mer sällan övas det bas för sakens egen skull. Men gammal kärlek rostar aldrig sjöng Thore Skogman och när basen väl är framme ur fodralet så är det fortfarande kul att spela, även om det kanske är en aning hellre än bra.
Här är länkar till de prylar jag använder eller har använt:
Squier Standard Jazz-bas, relikerad av mig :
http://www.demofon.se/squier_jbass.html
Windmill Custom Shop Jazz:
http://www.demofon.se/windmill_jazz4a.html
Windmill Groover Jazz:
http://www.demofon.se/windmill_jazz4b.html
/Mats D
När hårdrockbandet skulle bildas då på 70-talet, så föll det tunga ansvaret att axla basen på mig. Det berodde inte så mycket på - som annars var brukligt på den tiden - att jag var den sämsta gitarristen och därför förvisades till basen. I stället var det så att ingen annan i bandet kunde få något vettigt ljud ur en elbas, än mindre få till några tuffa basgångar. Valet stod således mellan att tvingas spela elgitarr till ett outhärdligt tattigt basrassel alternativt avstå från att spela elgitarr till förmån för att få fason på bandets rytmsektion. Vad gör man inte för bandet? Och när vi ändå snuddar vid ämnet spelteknik så kan jag ju tillägga att jag är en renodlad fingerspelare - plektrum och bas är inte kompatibla för mig.
Efter ett tag upptäckte jag dock att det var jävligt kul att spela bas. Den första elbasen som var en Ibanez-kopia av en Gibson EB-3 (Jack Bruce-basen) byttes därför efter nåt år mot en Rickenbacker 4001 - den bästa bas jag nånsin har ägt och som jag fortfarande kan vakna mitt i natten och kallsvettas över att jag sålde för en tusing på 80-talet när hårdrockbandet sprack. Den borde man kanske efterlysa och om möjligt köpa tillbaka, men det kanske är som att leta efter en nål i en höstack
Det var väl här nånstans som det började bli mer av än till på basfronten och fokus återgick till gitarrspelandet. Några basar har kommit och gått under åren, bl a en Ibanez, en Fender Jazz och en Rickenbacker 4003. Idag äger jag tre basar - alla skäligen enkla och billiga: en "efterbehandlad" Squier Standard Jazz-bas i Antique-burst (se länk nedan), en Squier Vintage Modified P-bas, vit - också den "efterbehandlad" (länk kommer så småningom) och en huvudlös grön Washburn-licensierad Status, som i motsats till de engelska top of the line-modellerna är tillverkad i trä, inte i komposit. (länk kommer så småningom)
På förstärkarfronten har jag en gammal Traynor-rörtopp på 100 watt och en 1x12 basreflexlåda men på gigen blir det oftast min Bass POD XT lajnad ut i PA:t.
Förutom de fåtaliga basgigen så åker basarna mest fram när jag spelar in i den lilla Cubase-baserade hemstudion. Mer sällan övas det bas för sakens egen skull. Men gammal kärlek rostar aldrig sjöng Thore Skogman och när basen väl är framme ur fodralet så är det fortfarande kul att spela, även om det kanske är en aning hellre än bra.
Här är länkar till de prylar jag använder eller har använt:
Squier Standard Jazz-bas, relikerad av mig :
http://www.demofon.se/squier_jbass.html
Windmill Custom Shop Jazz:
http://www.demofon.se/windmill_jazz4a.html
Windmill Groover Jazz:
http://www.demofon.se/windmill_jazz4b.html
/Mats D
Senast redigerad av MatsD den tor 18 dec 2008, 00:09, redigerad totalt 4 gång.
- Klopper
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++
välkommen! grym Squier! kan du inte göra en tråd med relic-tips? jag är också inne på det spåret, men det du gjort ser riktigt bra. hade velat veta tillvägagångssättet på t ex Squiern.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- MatsD
- Medlem++
Jag kanske kan göra en liten inventering av vad jag gjort med Squiern mer i detalj nedanför bilderna. Men jag är ingen expert, snarare en improvisatör och ibland går det snett. Som synes har jag tejpat Squiern upptill/baktill och det beror på att jag tog i för mycket när jag skulle få till ett armbågsslitage där. Jag har relicat några gitarrer också och några har blivit rätt bra, andra kanske inte fullt lika bra.hosse skrev:välkommen! grym Squier! kan du inte göra en tråd med relic-tips? jag är också inne på det spåret, men det du gjort ser riktigt bra. hade velat veta tillvägagångssättet på t ex Squiern.
Jag hojtar till i den här tråden om/när jag fåt ihop lite fakta och info om relicingmetoder som jag tycker fungerar.
/Mats D
- hosse
- Medlem+++
gör så! jag har några högst lekmannamässiga och tvivelaktiga metoder som används i min hobby-relicering, ska bli intressant att se vad du använder.MatsD skrev:Jag kanske kan göra en liten inventering av vad jag gjort med Squiern mer i detalj nedanför bilderna. Men jag är ingen expert, snarare en improvisatör och ibland går det snett. Som synes har jag tejpat Squiern upptill/baktill och det beror på att jag tog i för mycket när jag skulle få till ett armbågsslitage där. Jag har relicat några gitarrer också och några har blivit rätt bra, andra kanske inte fullt lika bra.hosse skrev:välkommen! grym Squier! kan du inte göra en tråd med relic-tips? jag är också inne på det spåret, men det du gjort ser riktigt bra. hade velat veta tillvägagångssättet på t ex Squiern.
Jag hojtar till i den här tråden om/när jag fåt ihop lite fakta och info om relicingmetoder som jag tycker fungerar.
/Mats D
www.chucknorrisfacts.com
- GurraG
- Medlem++
Hej och välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- BB3000S
- VIP medlem
- BBQV
- Forumvärd
- blackparkas
- Medlem++++
- BassiLow
- Medlem++
hej
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
-
- VIP medlem
- Evilbiker
- Medlem++
-
- Medlem+
- Kontakt: