Gammal saxofonist, ny basist

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Dante
Nykomling

Gammal saxofonist, ny basist

Inlägg av Dante »

Godagens,

Jag har lirat sax i 27 år (jösses !?! :shock: ), fepplat på i olika jazzkombon och har även lirat en del rock! Dock har det varit ganska glest med liret på senaste åren. För några månader sedan så frågade en polare som lirar i ett coverband om jag var sugen på att hoppa in som basist i hans band 8) Nötte in ett gäng låtar och sex veckor senare hade vi våran första spelning. Jag är våldsamt fashinerad av det nya instrummentet, bas är ett riktigt coolt instrument som behandlas styvmoderligt av allmänheten! Fick reda på det här forumet av killen som jag köpte min första egna bas av, SuneSnygg tror jag hans nick är. Just nu håller jag på och nöter in våran repotuar på en femsträngad vilket är lite tirixigt, men man anar nya möjligheter. Grymt shysst bas den här Stingray 5an måste jag säga. Nästa spelning är på torsdag! Frågan är om man törs köra på 5an eller om man ska köra några rep först. Friskt vågat...
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Klart att man vågar!
Ös på bara!
Välkommen hit! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
itash
Medlem

Inlägg av itash »

:vinkar: Välkommen!

Jag är själv rätt ny, både här och som basist. Har väl i och för sig lirat olika stränginstrument innan. Blåsinstrument har jag dock aldrig lyckats få något vettigt ljud i... Lycka till med basen!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Tjenahej o Välkommen! :vinkar:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

gäst

Inlägg av gäst »

hej :vinkar:
Dante
Nykomling

Inlägg av Dante »

Insåg när jag läst runt här på forumet att bygga en egenbas vore riktigt kul. Jag och min madams dotter var ut i garaget och byggde en segelbåt i går. hon är grymt nöjd över sin segelbåt och jag insåg efter invigt den nya fräsen att jag har alla verktyg som behövs för att mixtra ihop en egenbas. Läste om en kille som lindat sina egna mickar... det vore så grymt, nått för mörka höst kvällar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Willkommen! Bienvenue! Welcome!

Bas är kul!

Saxofon är också kul, men jag kommer mig aldrig för att spela på den nuförtiden... Det ligger ett visst motstånd i det där att plocka upp den och sätta ihop och börja tuta, men inte komma på vad man skall tuta, och dessutom veta att grannarna, sambon och husdjuren ser varje ton som en liten klick lidande.

Som du kanske förstått är jag inte helt bra på saxofon - skaffade en altsax för 10 år sedan och spelade en hel del då, men sista 5 åren har den mer eller mindre aldrig lämnat lådan...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+

Inlägg av pr33d »

ja om man hade fått ha en stingray 5a som förstabas :shock:

:D välkommen
Fender Jazz * GK700rbII + ampeg 15"
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Hej och välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Dante
Nykomling

Inlägg av Dante »

fieldflower skrev:Willkommen! Bienvenue! Welcome!

Bas är kul!

Saxofon är också kul, men jag kommer mig aldrig för att spela på den nuförtiden... Det ligger ett visst motstånd i det där att plocka upp den och sätta ihop och börja tuta, men inte komma på vad man skall tuta, och dessutom veta att grannarna, sambon och husdjuren ser varje ton som en liten klick lidande.

Som du kanske förstått är jag inte helt bra på saxofon - skaffade en altsax för 10 år sedan och spelade en hel del då, men sista 5 åren har den mer eller mindre aldrig lämnat lådan...
Jo det är lite av problemet med sax det är alldrig bara att rycka upp den och lira. Måste få den varm, sen går det inte riktigt att fisspela. Ingen njuter när man kör skalövningar och ljudet går inte att gömma sig från. Basen är perfekt. Jag har en VAmp för elguror och den kör jag basen igenom, kopplar ihop den med datorn och så är det bara att lira till what ever, man stör ingen.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Välkommen :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++