Johan Alm, 40+, bosatt i Kil med bördig från Rättvik.
Man kan väl säga att jag är ett barn av kommunala musikskolan. Började med akustisk gitarr och höll väl på fram till slutet på gymnasiet. Rätt tidigt blev det även el gura och en dag ryckte min musiklärare tag i mina händer, tittat, nickade gillande och sa: du har stora händer - du får spela bas! Och så blev det

Den onde musikläraren låste även in mig med en kontra som han tvingade mig att spela på i några år. Kom dock aldrig riktigt överens med stråken och åbäket hade en stränghöjd på en halvmeter med det vore kul att testa igen på en mer spelvänlig "lådda".
Lirade sedan i diverse grupper med varierande musikaliskt innehåll, kvalitet och ambition. Blev rätt mycket hårdrock men roligast var nog faktiskt att lira storband samt första och enda dansbandsgiget (och då snackar vi Old Skol dansband med var tredje gammeltjo)
Utrustningen då bestod av en Fender P-bas, en bandlös dito moddad med jazzmick vid stallet och en MusicMan topp med 2 x 12 låda. Min första bas var dock en Takeharu P-bas (ack, den som hade haft den kvar, det gäller även den bandade P-bas men den bandlösa var ett riktigt äckel)
Så här på ålderns höst (fast man är ju inte äldre än man ser ut eller hur det ny var...) ska jag nu ta upp basspelandet igen efter en liten nätt paus på typ 20 år och har därför tillbringat semestern med att bygga en Jazz bas sas. från scratch och så snart den är färdig så hoppas jag kunna bli lite mer aktiv här. Fast risken är väl att det blir som med gitarrerna, roligare att bygga än att lira...
Häpp!