Punkster

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Punkster

Inlägg av Punkster »

Hej! Jag heter Linus, och jag såg dagens ljus för första gången 1987. Ursprungligen kommer jag från Linköping (eller ett par mil utanför om man ska vara noga). När jag var 9 satte skolans musiklärare en klarinett i näven på mig, och den tutade jag i några år innan jag upptäckte rockmusik och bytte in den mot en gitarr och startade ett punkband vid namn Absolut Röd. Så småningom hamnade jag på Musikgymnasiet i Hultsfred, och gitarren byttes gradvis ut mot bas i takt med att min musiksmak breddades. Jag kan fortfarande hantera gitarren hjälpligt, men det är värre med klarinetten. Synd, för det hade varit kul att kunna nu.

Hösten -06 flyttade jag till Örebro för att plugga, och blev i samma veva basist i indiepop-bandet Minor Ace. Med dem blev det ett antal EP:s och massor av spelningar runt om i mellersta Sverige. En alldeles ypperlig skola för en ung musiker! Efter att Minor Ace gick i graven så har jag testat på att spela i flera olika band och konstellationer, allt ifrån metal till instrumental friformsjazz.

Vad gäller utrustning så har jag provat på en hel skrälldus av olika basar, förstärkare, pedaler och effekter. Allt från hitech möbelbasar till vintage Gibson. Bland mina kompisar går jag under smeknamnet "Den vandrande musikaffären" pga min förmåga att byta instrument oftare än andra byter underkläder. Allt för att komma fram till vad som är "bäst". Det blir gravt jobbigt att uppdatera här hela tiden när man byter ut något, så jag nöjer mig med att säga att jag har några basar, ett par förstärkare och ett gäng pedaler.

Till vardags så arbetar jag inom skolans värld och sysslar också lite med politik vid sidan av.

Cheers!
Senast redigerad av Punkster den lör 24 sep 2016, 13:42, redigerad totalt 23 gång.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Välkommen hit!

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen!

Kul med en yngling som jag kan identifiera mig med, både vad det gäller ljudideal, förebilder och teknik!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Välkommen!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Välkommen!

Ett tips vad gäller blåsor på fingrarna som jag snappade upp i en intervju med Stanley Clarke i "Guitar" Player en sisådär 25-30 år sedan.
Han "slipade" av fingsingarna mot en tegelvägg el. motsv. och vaskade sedan av dom. När jag läste detta lät det knas, men sedan jag testat något liknande (nagelfil alt 120 slippapper) så har jag aldrig haft problem med blåsor vare sig på höger eller vänster näven. Har haft ett groteskt hårt anslag tidigare (ungdomligt oförstånd?), dammade ledigt av en 110 sträng med pekfingret, har sedemera lagt om tekniken och skaffat kraftigare stärkare!! :wink:
Gillar du plektrum så ös på.
Ingenting är fel! Eller? :wink:
Bass rules!
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Välkommen!
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Välkommen!!
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+

Inlägg av Athe »

Välkommen!
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem

Re: Punkster

Inlägg av klaatu »

Välkommen, själv är jag lite drygt dubbelt så gammal som du, men efter ca 25 år som hobbygitarrist är jag själv nybörjarbassist sen ett par år tillbaka.
Punkster skrev:Egentligen är jag ganska dålig på att spela, och min teknik är därför ganska enkel. Ännu en gång dyker Adam Clayton upp som förebild. Rakt och enkelt utan att stjäla för mycket plats från gitarr och sång.
Bra utgångspunkt, i mitt tycke. Du kanske kommer att ändra dig fram och tillbaka, under årens framsteg. Men det tillhör tjusningen..!
Användarvisningsbild
Ulf
Medlem

Inlägg av Ulf »

välkommen!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Välkommen! Efter att varit inne och lyssnat på er tycker jag att du kan fortsätta med plektrumspelet. Det är aldrig fel att kunna spela med fingrarna men det är inget självändamål. Vill man ha soundet av fingerspel upptäckte jag nyss att man kan spela med långdelen av plektrumet tex. Adam Clayton är en lysande förebild (givetvis beroende på musikstil). Han spelar faktiskt mer komplicerat än man kan tro vid en första lyssning. Fick nästan brytet av hans anslag när jag skulle ta ut Pride nyligen. En typisk basist som gör mer för musiken än man tror vid vanlig avslappnad lyssning.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Re: Punkster

Inlägg av hosse »

Punkster skrev:

Mitt ljudidéal ligger nånstans mellan Adam Clayton (U2) och The Clash. Det innebär att jag skyr modern teknik såsom Hi-tech och Line6 som pesten... Försöker lära mig att spela mer med plektrum, tycker att det både låter bättre o ser coolare ut =)
Hooray! Hooray! Hooray! :lol:

välkommen!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Välkommen!
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Välkommen! Kul med fler Örebroare! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Liten skrev:Välkommen! Kul med fler Örebroare! :)
Hehe, då kanske jag känner igen dig från nåt sammanhang? Nåt band du spelar i eller nåt ställe du brukar hänga på?
/Linus
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Tror jag inte.. :) Flyttade hit för 6 år sedan.. är 08-in-training!
Ställen jag hänger på... hmm.. skulle va bishop då de är solo på att serverar riktig öl i den här stan.....

Dock försöker jag och gäddan att hitta lämplig tidpunkt för en OREEEBROOO klämma och känna dag.. (inte på varandras skinkor.. så fulla hinner vi nog inte bli på en vardag..) utan på lite instrument etc... vi får se när det kan tänkas bli..
Han är en busy fellow! ;) skickar ett PM när vi har ett datum på g om det kan va intressant.. gissar på att fler datum kommer spikas när vi väl sätter igång.. ;)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hehe, jag är lätt på isf, om det är lugnt. Känner lite folk som har ganska kul utrustning, tyvärr är inte så många av dem basister.
/Linus
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:Tror jag inte.. :) Flyttade hit för 6 år sedan.. är 08-in-training!
Ställen jag hänger på... hmm.. skulle va bishop då de är solo på att serverar riktig öl i den här stan.....

Dock försöker jag och gäddan att hitta lämplig tidpunkt för en OREEEBROOO klämma och känna dag.. (inte på varandras skinkor.. så fulla hinner vi nog inte bli på en vardag..) utan på lite instrument etc... vi får se när det kan tänkas bli..
Han är en busy fellow! ;) skickar ett PM när vi har ett datum på g om det kan va intressant.. gissar på att fler datum kommer spikas när vi väl sätter igång.. ;)
Jag har iofs inget för mig imorn em/kväll, måndag.
Problemet är att jag vet inte om ett annat band repar i lokalen.
Men jag kan kolla det om det är skarpt läge.
De brukar inte hålla på under sommaren.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+

Inlägg av prunier »

Geddy_Lee skrev:

Mysko att så många trådar utvecklar sig till en ”boka date med Gäddan” tråd :P

Välkommen Punkster
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:

Let us know! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

prunier skrev:
Geddy_Lee skrev:

Mysko att så många trådar utvecklar sig till en ”boka date med Gäddan” tråd :P

Välkommen Punkster
Det är bara min (bas)kropp de vill ha!! :?
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

3000 inlägg Gäddan!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:3000 inlägg Gäddan!
Och inte blev jag befodrad till 3+!!! Vad krävs?? :shock:

Parkasen är uppe på lika många och jag kan vinka till honom när han försvinner som en prick i horisonten.
Han har dubbelt antal inlägg per dag. *s*
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Välkommen!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar