Anton Johansson heter jag för er som inte riktigt klurat ut det än. Jag kommer från Lidköping och har lirat bas sen sjuan. C:a fyra år då alltså. Den som fick mig att spela bas var min saxlärare, Håkan Ljungkvist, en gammal veteran i cool candys för er som känner till dom. Han spelade en gång upp Jaco Pastorius debutskiva för mig och satte direkt på Donna Lee och Portrait of Tracy. Sen var jag fast!

Som sagt spelar jag lite sax också, men det har kommit i skymundan nu när basen tar över mer och mer. Försöker även att få fram toner på kontrabas som inte är alltför sura.

Just nu går jag på första året på en musiklinje på Katedralskolan i skara. Music and Production, där jag har en grym basista vid namn Jenny Bengtsson som försöker lära mig att spela bas.

Jag lyssnar mest på Jazz, rock, funk, fusion, och liknande. Bara det inte innehåller hip-hop så går det mesta ner.
Det är väl Jaco som var den första basisten som jag verkligen såg som förebild när jag började lira. Lite senare har jag även fått upp ögonen för basister som tex: Richard Bona, Niels-Henning Örsted Pedersen, Charles Mingus.
Andra musiker som jag gillar skarpt är bl a Michael Brecker, Ulf Wakenius, Pat Metheny, Nils Landgren mm.
Det jag lirar på är:
Fender Precision -76
HPD-Jazz
Båda har jag bytt till mig av MikeO för min Fender Jazz -74 jag hade.
och dom kör jag igenom en Laney 4x12 som det ligger nån sliten gammal Carlsbro top på. Tror det egentligen är en Gitarrtop.
Grymt kul forum!
Ha det bäst!
Anton