Nybörjare

Presentera och berätta lite om dig själv
Jenny
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 jul 2023, 10:51

Nybörjare

Inlägg av Jenny »

Hej!

Jenny heter jag (som mitt nick, enkelt), stockholmare med en lånad p-bas i min hand. Tänker köpa en egen i augusti.

Jag har spelat elbas sen i fredags och gett mig den på att bemästra detta pronto. Övar med hjälp av youtubelkanaler. Jag spelar piano, mest efter noter, och kan grundläggande musikteori.

Jag vill gärna se era bästa nybörjartips främst då det gäller inköp av bas. Även råd om teknik inspiration är välkomna. Eller andra saker som är ni tycker är viktiga.

Tack :vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av fieldflower »

Nu tänker jag vara sådär jobbig och säga det uppenbara att du måste testa basar så du kommer fram till vilken du tycker a. låter bäst, b. känns mest bekväm och c. som du tycker ser bäst ut.
Vilket av a-c som är viktigast bestämmer du själv - man kan leva med ergonomiskt kaos på en T-bird bara för att de är så coola. :D
Gå i många affärer, känn på många basar, koppla in och se vilka ljud just DU gillar bäst. Som stockholmare har man ju förmånen att faktiskt kunna testa lite.

Apropå att komma in i spelandet så gillar jag att köra igång nån random Spotifylista med en musikstil man gillar, och så bara se om man kan hänga med. Ibland hitta vad de spelar i låten - ibland hitta helt egna slingor och riff.
Helt annat än att planka eller lära sig vad som är "rätt", men helt ovärderligt som basist att komma in i att "höra basen" i låtar.

Och varmt välkommen hit! :vinkar:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare

Inlägg av 200071 »

Inte så mycket råd från mig just nu, men välkommen hit i alla fall! :-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Nybörjare

Inlägg av BBQV »

Jag skulle säga att det viktigaste är att basen är skön att spela på och att du tycker den är snygg.
Att den låter bra är ett plus, men om du har en ful, oskön bas kommer du inte att vilja spela på den (och än mindre synas offentligt med den) och då lär du dig aldrig att spela på den.
Det bästa sättet att snabbt bli bättre är att spela ihop med andra, gärna lite bättre, musikanter. Visst, man kan ta lektioner, men det är inte lika kul. Det kan dock vara bra att lära sig grundläggande teknik i början, det är lättare att lära sig rätt än att lära om.

Köp en bas du gillar, ta två lektioner och starta ett band!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Jenny
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 jul 2023, 10:51

Re: Nybörjare

Inlägg av Jenny »

Tack 🙏 fina råd tycker jag!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Nybörjare

Inlägg av bootsy »

Lyssna mycket. Spela mycket. Lär dig var alla toner på greppbrädan sitter (i alla fall i de två första positionerna). Jobba på att få konsekvent anslag. Jobba på din tajming. Viktigast: Ha det kul!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Jenny
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 jul 2023, 10:51

Re: Nybörjare

Inlägg av Jenny »

bootsy skrev: tor 13 jul 2023, 10:01 Lyssna mycket. Spela mycket. Lär dig var alla toner på greppbrädan sitter (i alla fall i de två första positionerna). Jobba på att få konsekvent anslag. Jobba på din tajming. Viktigast: Ha det kul!
Tack!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Nybörjare

Inlägg av strummer »

Hej och välkommen!
Jag suger på att spela, så jag tänker bara tipsa om basköp. Köp en bas som är snygg, välkänd, känns bra och är begagnad:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar