Jag har länge varit trött på dåliga gigbags, i mitt tempo kan jag max ha en gigbag ett år sen är dom helt slut.
Så jag har kollat runt ett tag, Mono, Reunion Blues, Incase, IGig osv, och nu blev det som sagt ett Mooradian.
Kraven var att det skulle vara lätt, ha väldigt tjock padding, bra bärsystem, bra fickor och bra "interiör", alltså en working man gig bag som klarar av att dras på varje dag, till gig, till rep, i bilar, på tåg, och flygkabiner.
De flesta "Hi End"-gig bags uppfyller de kraven men fallerar på en punkt, vikten. Jag tror incasebagen går på runt 6 kilo, Reunion Blues lika mycket.
Med två basar, kablar, DI, pedal, noter, strängar blir det helt olidligt i längden. Mooradian väger ca 1.5 kilo.
Så nu fick jag hem min bag till slut, och har redan varit iväg med den.
Första intrycket är väldigt starkt. Verkar otroligt sturdy. Paddingen är nog ca 5 cm, dvs du kan inte ens lokalisera basen när den ligger i caset.
Jag vet inte vad dom använder för padding, men det håller strukturen väldigt väl, och hur hårt jag än trycker kan jag aldrig känna basen, - ett stort plus.
Största fördelen med Mooradian är att dividern går att ta bort, dvs den fungerar utmärkt som singelbag. Då kan man tro att den blir sloppy, men ICKE, den sitter lika tight på bara en bas, vilket jag inte riktigt förstår hur dom gjort.
Slutsats är alltså, löjligt bra padding och struktur, går inte att jämföra med normala gigbags.
Så till bärremmarna då, också en väldigt viktig faktor.
Mooradians bärremmar är gjorda av bilbältesmaterial, dvs väldigt tåligt. På det sitter en väldigt tjock kudde, så den är bekväm att bära, och höjden är perfekt.
Fickorna är ENORMA. Högst upp finns en ganska stor för strap/pedal etc.
Längre kommer den första stora fickan. Jag testade hur mycket jag fick i, och följande fick plats = Två pedaler av boss typ, stämapparat, Radial DI box, tre ihoprullade telekablar, liten dvkamera, två dosor snus.
Den stora ficken längst ner är ännu större, där fick jag i alla ovan nämnda artiklar plus en Real Book (inte många bags som sväljer en real book) anteckningsblock och en långärmad tröja. Ganska imponerande!
Slutligen, om man kollar på kvaliteten på sömmar, blixtlås etc så ser det otroligt bra ut, den kommer hålla ett bra tag den här bagen.
Jag är väldigt nöjd, kommer bli kalas det här. Mooradian har jag bara hört bra om. En gitarrist jag spelar med köpte sin Mooradian i Boston 1989, och det är inte en sömm lös på den bagen, trots hårt användande i 20 år. Från Paul på Bass Matters gick det hela på ca 2000, inkl skatter och frakt.
Lite sunkiga mobilbilder =