Layouten är simpel, alltid ett plus i min värld. Förutom Ampegs standardkontroller så finns det bara en kompressor- och en FX-blendratt. Dessutom har den Aux in och hörlursutgång på framsidan. Baksidan har FX in och ut, Power amp in och Pre amp ut, footswitch för loopen, tuner ut samt ett speakon- och ett telejack för högtaleriet. Och en fläkt.
Baskontrollen ligger väldigt lågt men blir ändå inte bumlig. Ultra Hi och Lo funkar som de ska, instant hängmatta, men är lite för urholkat för mig. Diskanten lyfter fram skrammel och strängljud, den ger ett bra bett, framförallt med plektrum. Mellanregistret funkar som det brukar göra på en Ampeg, välj bland fem olika frekvenser och skär eller boosta efter behag.
Det går att ratta fram scoopade, klonkiga, fläskiga och dubstepbasiga ljud om man vill, men för mig så är det framförallt det sköna grundljudet som tilltalar. Jag skulle kunna ställa alla rattar på kl 12 och vara nöjd med det ljudet. Så enkelt vill jag att livet ska vara!
Jag testade med en liten 8-ohms 1x12:a i vardagsrummet så jag vet inte på vilket avstånd man kan välta kor, men den låter skitbra! Det ska bli kul att testa den genom en stor låda.