Tecamp Puma 1000 och tks 212-lådor...

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

rumpeldunken skrev:Ska tipsa om denna till min baslärare... vi snackade lite om TC Electronics nya Rebelhead 450 i tisdags. Han var väldigt intresserad av en sådan och skulle vänta på en recension i bassplayer eller liknande först. Nu har han en Aguilar sa han, men den var tydligen lite tung och klumpig ibland tyckte han. Denna borde han verkligen kolla in!
Definitivt. Alltid trevligt när prylar låter bra, är små och smidiga, spelar SNORSTARKT (!!) och väger under 3 kg..... :o

//J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Har du provat 112an än?

Låter den fett? D.v.s übermycket fett som inte bara hörs, utan känns?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Hellboy skrev:
Basmagnus skrev:Jag tittar kanske förbi ngn dag och jämför Puman med min Marcbass LMII, bara för skojs skull.
En tks 212 är redan beställd och väntas på med spänning!
Du är inte välkommen.

Hi hi hi! Skojjade bara! Gör det. Väldigt trevligt. Nästa vecka kanske? Jag är fortfarande lite krasslig men blir nog bra under helgen. Måndag, tisdag eller onsdag går bra med lite framförhållning. Torsdag ska jag på båtmässan.

//J
Jag kommer imorgon, det är ändå trevligare om du inte är där!

Närå! I början av veckan passar mig oxå, har en massa låtar och noter att kolla in men det kan jag ju inte göra hela tiden.
Krya på dig så hörs vi på luren
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:Har du provat 112an än?

Låter den fett? D.v.s übermycket fett som inte bara hörs, utan känns?
Tommy var förbi med en 112:a innan PB träffen i Uppsala. Den låter väldigt bra. Det var därför jag beställde två. Hade den låtit dåligt hade jag inte beställt någon..... :o

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:
Hellboy skrev:
Basmagnus skrev:Jag tittar kanske förbi ngn dag och jämför Puman med min Marcbass LMII, bara för skojs skull.
En tks 212 är redan beställd och väntas på med spänning!
Du är inte välkommen.

Hi hi hi! Skojjade bara! Gör det. Väldigt trevligt. Nästa vecka kanske? Jag är fortfarande lite krasslig men blir nog bra under helgen. Måndag, tisdag eller onsdag går bra med lite framförhållning. Torsdag ska jag på båtmässan.

//J
Jag kommer imorgon, det är ändå trevligare om du inte är där!

Närå! I början av veckan passar mig oxå, har en massa låtar och noter att kolla in men det kan jag ju inte göra hela tiden.
Krya på dig så hörs vi på luren
Jag trivs också bättre med mig själv när jag inte är i närheten.... :?

Vi hörs på luren i början av nästa vecka. Jag kommer nog vara på benen i helgen. Har 7 låtar att lägga bas på innan måndag så jag MÅSTE bli frisk. Får kurera mig med whisky innan inspelningen.... :?

//J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hellboy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Har du provat 112an än?

Låter den fett? D.v.s übermycket fett som inte bara hörs, utan känns?
Tommy var förbi med en 112:a innan PB träffen i Uppsala. Den låter väldigt bra. Det var därför jag beställde två. Hade den låtit dåligt hade jag inte beställt någon..... :o

//J
Jag har fortfarande totalt 0 koll på förstärkare överhuvudtaget :D Hur låter olika förstärkare olika? I min värld finns det typ bara fett ljud, och klent ljud, beroende på hur mycket spelet känns nere i fötterna :) Men jag antar att förstärkare ändå låter olika, och jag tvivlar inte på att tks låter bra :P Men låter den fett, som i fettfett? Övermycket Fetare än vad man kan vänta sej av en liten låda på 10kg?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

the_great_alfonzo skrev:
Hellboy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Har du provat 112an än?

Låter den fett? D.v.s übermycket fett som inte bara hörs, utan känns?
Tommy var förbi med en 112:a innan PB träffen i Uppsala. Den låter väldigt bra. Det var därför jag beställde två. Hade den låtit dåligt hade jag inte beställt någon..... :o

//J
Jag har fortfarande totalt 0 koll på förstärkare överhuvudtaget :D Hur låter olika förstärkare olika? I min värld finns det typ bara fett ljud, och klent ljud, beroende på hur mycket spelet känns nere i fötterna :) Men jag antar att förstärkare ändå låter olika, och jag tvivlar inte på att tks låter bra :P Men låter den fett, som i fettfett? Övermycket Fetare än vad man kan vänta sej av en liten låda på 10kg?
Man kan egentligen inte göra annat än att jämföra med liknande låda/förstärkare. En lådas storlek skapar vissa begränsningar då det ju handlar om att flytta luft. Sen handlar det om hur lådan är stagad. Men för att göra en lång historia kort kan jag inte annat än konstatera att tks 112-låda står sig otroligt väl med andra 112-lådor. Lite svårt att tillverka en så liten låda som låter "fettfett", som du säger. Men den spelar starkt för att vara så liten och lätt. Och den har bra med botten och bra definition i mellanregistret för att vara så liten också. I jämförelse med andra liknande lådor och 112-kombos står den sig väldigt väl. Men den går ju givetvis inte att jämföra med en 412-låda. Allt handlar om kompromisser. Jag ska ha min 112 för mindre ljudstarka gig och rep och där kommer den funka strålande. Men till mer ljudstarka tillfällen behövs större prylar. Elementet i tks lådan är på 250 watt om jag inte minns helt fel. Att jämföra med elementen i en gammal Fender Bassman som, om jag inte minns helt fel, ligger på 35 watt styck..... Så det har ju hänt lite genom åren..... Men det enda råd jag egentligen kan ge är att testa själv och skapa dig en egen uppfattning.

/J
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hmm... en Puma 1000 låter som ett perfekt komplement till V4Bn. Kalas om jag (framöver) kan komma å testa lite hos dig Hellboy.

Likaså en TKS 212 ... i 4 ohm ... att ha till både V4Bn och en ev. Puma. :Angel:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar