nu är det ju faktiskt så att jag på riktigt blivit med ebs. gällande ebs' sortiment har jag tidigare provat hd350, diverse pedaler och även nån proline-låda. lät inget vidare och det tycker jag fortfarande idag.
så en vacker dag så repade en kompis på en fafner och då hajade jag till. vi gjorde en A/B-test omgående med min marshall vba400 (genom ampeg 810).
SATAN så trevligt det lät om fafnern. är grymt imponerad. det som tidigare "tagit emot" gällande ebs är att det låter ebs, metalliskt och väldigt hitech. inget fel i sig kanske om man gillar ljudet, men jag vill inte att en distpedal till exempel lyser igenom med sitt ebsljud. vill ha neutralt och många variationer för olika situationer.
fafnern var en helt annan historia. visst har den fortfarande lite hitech i sig, men inte ebs-hitech-karaktären. det händer tokmycket i ljudbilden när man rattar och "drive"-ratten är sinnesjukt bra. vilken punch!
det som slog mig mest var definitionen ur riggen. vilken tydlighet! kan också kanske klassas som en nackdel då jag nu hör alla fel jag gör

varenda ton på B-strängen (vi droppar till A förresten) är hur tydliga som helst, även när man piskar på driveratten eller emma-disten. mkt trevligt.
jag brukar kräma på svinmkt volym och vill gärna ha lite kvar, bara för att det är tufft. volym finns det gott om. marshallen har ju 400 rörwatt och den fick slita hårt för att jämföra sig med fafnern. tror tamejfan fafnern spöade den. marshallen måste upp i våldsam volym för att låta rören svettas. fafnern låter bra hela vägen.
classicline-lådan är alltså en sån där som ska se ut att vara lite mer åt vintage-hållet. och det gör den väl... och så är det ganska billig också, iaf billigaste i ebs utbud. föredrar helt klart denna då den är aningen varmare och "skitigare" än exempelvis prolineserien. tillsammans med fafnern så låter det hur bra som helst, och passar min ljudbild som (citat marcbass) två nävar i en bäver-röv!
I have now officially been ebs'd!
frågan är nu om jag ska ta och beställa även en 2x12 och komplettera till 8x10... *funderar*