Jag vet inte så mycket om den här basen, men jag listar specarna så gott jag kan.
Namn: Lado Pro Series Lacewood Bass 2
Tillverkningsår: 1988
Hals: Laminerad, trebitar lönn/lacewood/lönn, genomgående med V-profil. Klarlackad. Sadelbredd 41mm, bredd vid 24e band 59mm. Tjocklek vid 1a bandet 14mm.
Greppbräda: Ebenholtz.. Snygga inlägg av pärlemo. Flat radie, 24st jumbo band.
Kropp: Laminerad, lönn och lacewood.
Mikrofoner: 2st humbuckers, står H.K Lado på dem, men tror att det är Bartolinis.
Kontroller, switchar: Mastervolym, ton, mickväljare, preampvolym, preamp on/off, 5-läges preshapefilter switch, preshapefilter on/off, 2st 3-läges switchar där man kan switcha mellan humbucker i serie, humbucker i parallell och humbucker ur fas för vardera mick. Så man kan alltså få fram alla möjliga kombinationer av ljud, och nästan alla låter bra. Ett 9volts batteri driver preampen.
Stall: Schaller, roller bass bridge. Ställbar på alla håll och kanter.
Stämskruvar: Schaller
Vikt: Ca 4,6kg.
Övrigt: All hardware är guldplätterad, dragstångsluckan, sadeln och luckan till baksidan är av mässing.
Basen är byggd av Joe Kovacic, som grundade Lado Guitars. Det är ett otroligt hantverk som ligger bakom den här basen, allt är verkligen noggrant gjort. Trots att basen nästan är 30år gammal, så är den inte speciellt sliten. Några märken här och var och plätteringen på rattarna har skavts bort, men annars är basen nästan i nyskick. Axelbandsknopparna har bytt plats, finns 2st skruvhål där det tidigare har suttit.
I användning
När man plockar upp basen, så känns den ganska tung, men ändå välbalanserad. Sätter man den i knät, så sitter stadigt utan att tendenser till att vare sig ramla framåt eller bakåt, trots ett ganska litet undre horn. Spelar man på den, så märker man direkt att det här är något extra. Även vid lösa anslag svara instrumentet omedelbart, och man behöver inte jobba så mycket för att få fram en bra ton. Spelar man hårt, så dör inte tonen ut direkt efter attacken. Den akustiska tonen är ganska stark och innehåller mycket mellanregister, balanserad diskant men inte lika mycket lågbas som hos en Fender, t ex. Vilket man kan vänta sig vid den här typen av konstruktioner. Den har utmärkt sustain, de lösa strängarna ringer hur länge som helst och det finns inga döda toner längs halsen. Tonen C# på 6e bandet på G-strängen, ringer inte lika länge som de andra, men den är långt ifrån död. Samma ton på min förra Fender, dog omedelbart.
Jag har inte spelat på en bas som har skönare halsprofil än vad denna har. Profilen gör att jag kommer åt att spela på vissa ställen, som på många andra basar blir väldigt obekväma. Halsen är ändå ganska tjock, men är ändå fruktansvärt lättspelad. Man når också upp till 24e bandet utan problem, inte för jag spelar där så ofta, men ifall man vill så är det bra att man kan nå det utan att behöva använda cirkuskonster.
Inkopplat så händer det grejer. Mickarna har en väldigt hög output och har en väldigt fast karaktär. Låter inte alls så hitech som man skulle kunna tro, utan värmen finns. De akustiska egenskaperna förstärks, tydligt mellanregister, dock inte nasalt och den har inte lika mycket lågbas som vad en Fender har. Men ändå tillräckligt för att ljudet ska bli fylligt och varmt, ifall man boostar basen på förstärkaren. Man kan skuva till en jäkla massa ljud, en del konstiga och en del väldigt fina. Men grundkaraktären är åt Jazz Bass hållet, fast stabilare och mer klocklikande och man kan göra det mer eller mindre likt beroende på hur man ställer switcharna. Preshapefiltret har 5 förinställda eq-kurvor, men jag tycker att det låter bäst när den är avstängd...
Preampen är en egen historia. Just nu verkar den vara trasig, eftersom det distar när den är på. Men, den disten låter ganska bra, så jag vet inte om jag ska laga det eller inte... Men i alla fall, skruvar man ner mastervolymen på mickarna så försvinner disten och då börjar det låta skitbra helt plötsligt. Jämfört med när preampen är avstängd, så lyfter den fram ljudet, blir mer tryck, mer bas mer diskant, ja mer av allt egentligen. Mycket dynamik, skulle jag vilja säga. Dock blir signalen fruktansvärt hög, vilket kanske kan göra att den kan överstyra ingångar till exempelvis mixerbord, om det inte finns tillräcklig pad-funktion. Men det kanske kan vara värt att laga den, så att den går att använda som det är tänkt.
På minussidan då, stallet, helt klart. Det är ett ganska fiffigt stall, men det blir inte tillräckligt tryck för E-strängen, eftersom vinkeln över stallsadeln är för flack, så E-strängen fladdrar lite när man slår hårt. Ska se hur det blir om jag strängar om med en E-sträng som är taperwounded.
Det andra minuset, är att strängspåren till E och G-strängen i översadeln, är för högt filade. Vilket inte hade varit ett stort minus, om inte sadeln hade varit av mässing...
Slutligen
Vilket fynd jag har gjort! För ganska lite pengar fick jag en otroligt häftig bas med ett grymt bra ljud, lättspelad och rolig på många sätt. Den kommer kanske inte täcka in alla stilar jag spelar, men den har en väldigt fin karaktär som jag gillar starkt och ett utseende som inte går någon förbi. Om ni får möjlighet att testa en Lado, gör det. Det är ett annorlunda instument.




Så här ser den ut och låter "in action":
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f4PkJRNvyRM[/youtube]