Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men nu när jag har packat upp den, inspekterat den noga, spelat lite på den o justerat den lite så måste jag nog ändå säga att jag är ganska så nöjd. Men man får absolut vad man betalar för.
Rent byggmässigt är det alls inget fel på basen. Kroppen är i solitt trä, vilken sort vet jag inte, men den är ganska tung. Halsen skulle jag tippa på är någon sorts Allparts eller liknande, känns väldigt lik de halsar som sitter på t.ex. Squier Affinity. Den är helt ok, och det är det som är viktigast för mig. Dock gillar jag inte den matta lacken, så den ska nog få sig en omgång med stålull lite senare.
Det känns som att detaljerna är det stora biten som det har sparats pengar på. Lacken på kroppen är väldigt ojämnt applicerad, den är flammig här och där, och på ett par ställen kan man t.o.m skönja lite trä under färgen. Fräsningen för halsfickan är också lite amatörmässigt gjort. Inpassningen för halsen är det inget fel på, men den har antagligen blivit fräst efter lackeringen, för närmaste halsen har lacken blivit bättrad med något tippexliknande material.
Mickarna kommer inte heller bli långvarig på basen. Dom är alldeles för lågt justerade, och saknar fjädrar i botten, så det går inte att höja den genom att bara lossa på skruvarna. Därför är det inte särskillt hög output, och ljudet är ganska tunt i allmänhet. När ekonomin tillåter kommer det antagligen att hamna en Seymour Duncan QP där istället. Med fjädrar i botten.
Men överlag är jag nöjd med basen. Med lite justeringar, intonering, nya mickar osv kommer det nog bli ett riktigt roligt instrument. Hantverksmässigt kan jag inte hitta några större fel eller brister, där är basen helt klart jämförbar med Squiers av lite finare modell. Det är helt klart finish och detaljer man har sparat pengar på. Kan man stå ut med slafsig lack och har lite pengar över till nya mickar så är basen helt klart värd en tusenlapp, enligt mig iaf.