En grådaskig förmiddag i början av december kravlade jag mig med viss möda in bakom ratten och anträdde färden västerut. Tangerande gränsen till Skåne fiskades Hosse upp, som med ett lätt dödsförskräckt uttryck i nyllet undrade om han skulle överleva en överdos möbelbasar. Jag lugnade honom med att om det skulle bli för jobbigt så var det helt ok att vila i bagageutrymmet! Nåväl vi rullade in i grannlandskapet och ställde kosan mot Tommarp.
Efter en lätt felnavigering (vägen tog slut ute på en åker) så anande vi att vi började närma oss. Detta var fel! Vi hade åkt för långt! 800 meter för långt ungefär. Men ett raskt telefonsamtal till Christian löste det hela galant. Väl parkerade och ute ur droskan möttes vi av en jamsession. Isses vad katter där var! Dörr öppnades och vi klev in. Där tog en behaglig dam emot oss med ett välkomnande leende. Det var mamma enhörning! En snabb blick i lokalen gav vid hand att här var man van vid ett rent hus. Det var nerlusat med städmateriel. Första instrumentet som syntes hos UnicornBass var en gitarr!!!!

Christian visade oss runt och berättade om vad han sysslat med innan han startade Unicorn. Det var både spännande och intressant, men detta överlåter jag till Christian att redogöra för, ståryn om Mark King? och signature Fender var riktigt kul. Det som jag fascinerades av var det i sammanhanget lilla antalet verktyg som nyttjades i samband med instrumenttillverkning. Bandsåg, hyvel, fräs, tvingar och lite annat krafs. Drar raskt slutsatsen att en skicklig byggare inte behöver en shit load med verktyg för att bygga bra grejor.

Ett custombygge i mahogny låg på arbetsbänken och väntade på slutmontering. Bredvid stod den blivande ägaren och flinade glatt. Några av de glada laxar som vi språkade med var Mr Elektronik,

dvs konstruktören av Unicorns preamp, samt ”fölet” (för det är väl så dom kallas) = Christians lärling. Nu var det emellertid dags för lite testande av basar. En longscale 5:a och en mediumscale 4:a hängde strategiskt. Det var granna skapelser! Att få Hosse att testa en 5:a bedömde jag vara svårt att dessutom få honom att hålla i den när kameran kom fram var helt omöjligt. 3 fel för vägran hade Gernandt sagt! Men blev han inte lite småsugen när han fick lägga fenorna på Mark King basen?

Han köttade loss med plektrumet och här smög sig ett leende fram under luggen? Jag kunde inte motstå 5:an, som för övrigt var ”fölets” egen custom Unicorn.
Här någonstans så drabbades jag av min musikaffärssjuka, dvs kunde knappt ta en ton på basen. Det händer tyvärr mig allt för ofta. FAN! Situationen komplicerades av att basen var åt helvete för bra justerad! Just prexis! För BRA justerad. Jag har aldrig någonsin hållit i en bas där strängarna varit så lågt justerade att jag knappt kunde spela på den, lägg där till att rassel inte existerade! Hur i hoppsan har Christian burit sig åt? Jag bara undrar! Hur lät då dessa basar? Jo då alldeles utmärkt. Både Hosse och jag var duktigt imponerade. Och då är väl vi varandras motsatser när det gäller både musikval och ljudideal. Kombinationen av mickar preamp och bygge spöade allt jag testat utom då möjligen Alembic. Här vet jag att Christian kommer att grina illa men det får han göra!

En bra detalj med preampen, som för övrigt gick på 18v, var att om batterierna skulle ta slut så kopplas den ur automatiskt. Bra finess! Vi fick en demonstration på sustainen på 5:an. Det spöade allt jag testat! Bortåt 40 sekunder! Hur användbart det är kan man ju fråga sig men för mig är det ett bra betyg på byggkvalitén! Saknades det då ingenting på basarna? Jo ett lågt pris, men smakar det så kostar det. Att jag sedan efterlyster strömförsörjning typ Alembic och kanske en trafobalanserad utgång säger nog mer om mig än om Unicorns basar! När jag och Hosse gled hemåt i mörkret kunde vi bara konstatera att det var kanonbra basar som lät hur bra som helst, enda reservationen kom från Hosse som tyckte att om dom bara sett ut som en Fender så hade han gärna ägt en!
//Klopper
Ps. Hade mer än gärna haft en Enhörning på långtidstest. Fast jag hade nog fått en rackarns ångest när den skulle lämnas tillbaka. Bra jobbat Christian!
Pps. Jag är inte så lite sugen på att plocka in Unicorns mickar och elektronik i ett hembygge av Fender karaktär. Fast det är väl bäst att det blir en 5:a annars lär nog Hosse sno den av mig!

//K