Då kan ni ju fråga er hur man gör om man spelar bandad/bandlös el-bas, Stick och el-kontra på samma gig.....

Just den här frågan har jag brottats med dom senaste 20 åren. Hur får man fram det ultimata ljudet ur flera olika instrument utan att behöva line:a varje instrument separat eller att behöva en separat förstärkare till varje instrument......
Och nu ska jag ge er ett helt ärligt och väl genomtänkt svar. Jag har inte en jävla aning!! Har gjort det mesta genom åren för att lösa problemet. Allt från att faktiskt line:a varje instrument för sig så att ljudteknikern får göra vad han vill till att helt enkelt kompromissa och ratta så att det låter ok/"medelbra" på alla tre instrument. Det handlar ju inte bara om eq utan volym/gain också. En passiv Stick är svagare i signalnivå än en aktiv Stingray. Om man nu spelar två instrument kan man ju lösa det med något sån´t här:
Då kan man ju finfixa lite med volym och lägga på lite topp/botten....
På 80-talet skaffade jag en ART programerbar digital rack eq som jag körde i fx loopen på förstärkaren. Den lät för jävligt. Riktigt platt. Noll dynamik. Hemsk. Men det gick att ställa olika eq kurvor och även gaina signalen lite grand. Idén var bra men den lät helt otroligt dålig. Fullständigt oanvändbar. Den digitala utvecklingen var inte helt färdig 1986, tror jag att man kan säga. Det i kombination med en billig digital pryl.....
Jag tror att allas våran bashögtalarbyggare, tks, nu faktiskt kör med en Line6 BassPod Pro och ett slutsteg. Där kan man ju ratta om rejält och sen bara byta program med en midipedal. Jag har själv en BassPod Pro som jag aldrig använder egentligen. Den låter ju helt otroligt mycket bättre än min gamla digitala ART eq men jag tycker ju fortfarande att bra analoga prylar faktiskt låter bättre än digitala. Det händer någonting med dynamiken. Men det är möjligt att jag ska sätta ihop en rack med den och ett slutsteg. Det kan vara så att det faktiskt funkar bättre dom gånger jag spelar mer än bara bas och att det kan vara en kompromiss. Och den har om jag inte missminner mig 32 bitars intern upplösning till skillnad från ART eq´n som hade 8-bitar......

Jag har jämfört min BassPod Pro med bra analoga prylar i studion och jag känner ärligt att jag inte vill använda den vid inspelning. Aldrig i livet. Men det kanske är dags att se lite mer vad den går för live......
Hur som kan jag tycka att det är ett problem med fler instrument genom samma förstärkare där skillnad i eq och gain skapar lite nackdelar. Det är kanske så att man måste anamma den digitala tekniken, som ju faktiskt blir bättre och bättre för varje dag, för att det ska funka så smidigt som möjligt. Det blir helt enkelt lite för stort/komplicerat/dyrt att lösa det analogt.
Några tankar i ärendet.....
//J