Hej!
Jag har en Slapking bas som när jag köpte den hade en K&K pickup monterad (rockabilly-vad-den-nu-heter-versionen)
Har inte använt pickupen så mycket förrän nu på senaste, och har med detta upptäckt ett problem.
När jag gör en dubbelslap så uppstår det inget bra klickljud när handen nuddar fingerbrädan utan snarare ett oljud som låter som när man slår på en mikrofon.
Även när jag slår an en lös E-sträng så blir det nästan bara ett muller.
Kör utan pre-ampen direkt in i stärkaren.
Provade en annan bas med samma, men nyare pickup och märkte inte alls av detta.
Vad kan detta bero på?
Är det möjligtvis så att jag bör investera i en ny pickup?
K&K problem
- Backlund
- Medlem++
Kör med preampen!
Slapmiken och stallmiken är kopplade till ett stereojack och kör du med en helt vanlig monokabeldirekt från det jacket in i en stärkare får du bara med ljudet från stallmiken. Dra en stereotele mellan mikjacket och preampen och sedan en vanlig monokabel från preampen in i stärkaren. I preampen kan du även justera eq för att få bättre ljud och sen finns ju volymkontroller för båda signalerna ( slap och stall) på utsidan av preamp.
Själva grejen med ett sånt system är att man ska kombinera de båda för attd et ska fungera på bästa sätt.
Slapmiken och stallmiken är kopplade till ett stereojack och kör du med en helt vanlig monokabeldirekt från det jacket in i en stärkare får du bara med ljudet från stallmiken. Dra en stereotele mellan mikjacket och preampen och sedan en vanlig monokabel från preampen in i stärkaren. I preampen kan du även justera eq för att få bättre ljud och sen finns ju volymkontroller för båda signalerna ( slap och stall) på utsidan av preamp.
Själva grejen med ett sånt system är att man ska kombinera de båda för attd et ska fungera på bästa sätt.
-
- Kontot är inaktiverat
Re: K&K problem
Vart på greppbrädan är slapmicken placerad?Franke skrev:Hej!
Jag har en Slapking bas som när jag köpte den hade en K&K pickup monterad (rockabilly-vad-den-nu-heter-versionen)
Har inte använt pickupen så mycket förrän nu på senaste, och har med detta upptäckt ett problem.
När jag gör en dubbelslap så uppstår det inget bra klickljud när handen nuddar fingerbrädan utan snarare ett oljud som låter som när man slår på en mikrofon.
Även när jag slår an en lös E-sträng så blir det nästan bara ett muller.
Kör utan pre-ampen direkt in i stärkaren.
Provade en annan bas med samma, men nyare pickup och märkte inte alls av detta.
Vad kan detta bero på?
Är det möjligtvis så att jag bör investera i en ny pickup?
-
- Medlem
Slapmicken sitter på sidan där E-strängen sitter, uppe vid fästet på greppbrädan.
Nu när jag spelade senast var det dock inga ljudproblem, det verkade bara vara någon form av glappkontakt förut eftersom ljudet försvann helt ibland (gick i clinch med min stackars bas på fyllan en gång och resultatet blev en trasig k&k, efter lagningen så blev den aldrig sig själv igen)
Efter att ha läst vad andra tycker om dina mickar så väcks ett visst intresse kan jag erkänna
Nu när jag spelade senast var det dock inga ljudproblem, det verkade bara vara någon form av glappkontakt förut eftersom ljudet försvann helt ibland (gick i clinch med min stackars bas på fyllan en gång och resultatet blev en trasig k&k, efter lagningen så blev den aldrig sig själv igen)
Efter att ha läst vad andra tycker om dina mickar så väcks ett visst intresse kan jag erkänna

- TommyLove
- Medlem
De gånger jag tvingats använda K&K så har jag insett att man inte kan ha volymen på pre-ampen på mer än hälften innan det börjar låta illa.
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
- Backlund
- Medlem++
Gissar på att det har varit för mycket gain på i preampen isf. Har för mig att gainen på kanalen för stallmiken i min preamp står på hälften och då har jag nästan alltid full volym utan att det låter minsta illa.TommyLove skrev:De gånger jag tvingats använda K&K så har jag insett att man inte kan ha volymen på pre-ampen på mer än hälften innan det börjar låta illa.