Ampeglådor + ståbas?
- epa
- Medlem+
Ampeglådor + ståbas?
Jag verkligen älskar ampegsoudet på elbas och undrar om nån kört ampeglådor på sin ståbas, det är så skönt fleskit knorr och mycket mos i ampeg!
Lurar på en 4x10 eller 8x10 som komplement till min skeva 12"+15" hopkokslåda... kör trace elliot v-type med 220w slutsteg..
Jag kommer förmodligen inte frakta runt skiten så ofta och verkligen gillar att lira när det låter flekskigt!
Vad tror ni?
Lurar på en 4x10 eller 8x10 som komplement till min skeva 12"+15" hopkokslåda... kör trace elliot v-type med 220w slutsteg..
Jag kommer förmodligen inte frakta runt skiten så ofta och verkligen gillar att lira när det låter flekskigt!
Vad tror ni?
Fuuzzzz.....
-
- Kontot är inaktiverat
- criss
- Medlem+
Sebastian Dube gjorde det när jag såg honom för en massa år sen.
lät bra...
lät bra...

R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bontracasso
- Medlem
- TommyLove
- Medlem
jag har lirat SVT-CL med 810 ngra ggr och alltid varit helnöjd. Jag ska köpa en 810 på tisdag, och till den ska jag köra min MESA 400+ och svenskbyggd 50-talskontra med Kandypickup. Om inte MESAn fanns skulle jag köra Ampeg.
www.myspace.com/tommylovesweden
Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
- epa
- Medlem+
Mumma!!
Lurar på vad som är mest värt 810 är uppbyggd i 4st sektioner med slutna 2x10" undra hur 410an är, den har ju horn med... med min låda till så borde en 410a räcka tycker man... Kör ju GIVETVIS med KandyPicks!!
MB har 410 för 5laxar... finns kanske en beg i stan... ska kolla efter..
Såg en 810 på blocket svinbilligt men den förvann innan jag han kolla.... crap..
Lurar på vad som är mest värt 810 är uppbyggd i 4st sektioner med slutna 2x10" undra hur 410an är, den har ju horn med... med min låda till så borde en 410a räcka tycker man... Kör ju GIVETVIS med KandyPicks!!
MB har 410 för 5laxar... finns kanske en beg i stan... ska kolla efter..
Såg en 810 på blocket svinbilligt men den förvann innan jag han kolla.... crap..
Fuuzzzz.....
- TommyLove
- Medlem
Japp, Nu kör jag 810e till vardags!! I mitt tycke passar den kanon till kontra, rapp och tydlig ton. Det enda man kanske skulle önska är ett horn om man vill ha mycket slapljud.
PS. det var kanske jag som knep den svinbilliga lådan på blocket epa....
PS. det var kanske jag som knep den svinbilliga lådan på blocket epa....

- rootsradical
- Medlem
Vet ett band vars basist körde kontra i en ampeg-kombo och det lät riktigt schysst 

http://saturdays-heroes.com - Folk-punkrock!
- Backlund
- Medlem++
- Apans Bror
- Medlem
+1Backlund skrev:Har spelat på Ampegprylar rätt många gånger, men jag har aldrig kommit helt över ens med dom faktiskt. Ibland har det låtit riktigt bra, men oftast har jag inte lyckats få till det ljud som jag vill ha. Sen om det beror på topp eller låda är jag iofs inte säker på.
Till elbas grym men kontra har jag inte fått till det...
-
- Kontot är inaktiverat
- TommyLove
- Medlem
Kandy: Är 1000w Ampeg en transistor? Jag tror det. Jag har träffat väldigt få transistorampeg som jag gillat, men nästan alltid gillat deras rörgrejer.
Som jag redan sagt, för MEJ är 810 tillsammans med en RÖRstärkare da shitt!
Men smaken är ju som bekant...
EPA: Testa Ampeglådor, de tål mycket tryck men kanske är det i renaste laget för dej. Med distpedal kanske...
mina 2 cent igen..
Som jag redan sagt, för MEJ är 810 tillsammans med en RÖRstärkare da shitt!
Men smaken är ju som bekant...
EPA: Testa Ampeglådor, de tål mycket tryck men kanske är det i renaste laget för dej. Med distpedal kanske...
mina 2 cent igen..
-
- Kontot är inaktiverat
- mackanbass
- Medlem
När jag har kört genom min Ampeg SVT3 och ampeg 4x10 så blir det bra, men jag har även en 15" ampeg combo å den får jag inte till alls, det blir bara stort inte bra ljud, får inte någon kärna och attack, men jag ska testa lite till med en preamp emellan, vad är det för KANDY mikar som det talas om? vart får man tag på dem? Jag har en Shadow nu och vet inte om jag är så himlans nöjd med den någon som har haft samma?
-
- Kontot är inaktiverat
Hej mackanbass, angående KANDY-mickar så sitter det en galen dalmasmackanbass skrev:vad är det för KANDY mikar som det talas om? vart får man tag på dem?
Jag har en Shadow nu och vet inte om jag är så himlans nöjd med den någon som har haft samma?
i Gnesta och tillverkar handbyggda kontramickar som tydligen låter rätt ok.
Finns en tråd om detta.
- Bontracasso
- Medlem
Låter som en impedansfråga, Kolla manualen så ser du att Combon med största sannorlikhet har en annan impedans. SVT3:an tuggar i sig det mesta i piezoväg medans combons inbyggda preamp helt enkelt inte är lika bra. Jag har jobbat mer än 20 år med Kontramickar och om du frågar mig så skulle jag lägga ner Shadow (som är för spretig) och satsa på en riktigt bra mick med eller utan preamp beroende på vilken musikstil du spelar. (Eller t.o.m. 2 för olika stilar? )mackanbass skrev:När jag har kört genom min Ampeg SVT3 och ampeg 4x10 så blir det bra, men jag har även en 15" ampeg combo å den får jag inte till alls, det blir bara stort inte bra ljud, får inte någon kärna och attack, men jag ska testa lite till med en preamp emellan, vad är det för KANDY mikar som det talas om? vart får man tag på dem? Jag har en Shadow nu och vet inte om jag är så himlans nöjd med den någon som har haft samma?
- hiwatt
- Medlem
Exakt samma sak här. Har aldrig varit nöjd med det ljudet som kom ut ur Ampeggrejerna. Är jag för krässen kanske ?!Backlund skrev:Har spelat på Ampegprylar rätt många gånger, men jag har aldrig kommit helt över ens med dom faktiskt. Ibland har det låtit riktigt bra, men oftast har jag inte lyckats få till det ljud som jag vill ha. Sen om det beror på topp eller låda är jag iofs inte säker på.

Jag som alltid ha en bra ljud annars

Thee SuspenderS
*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
- hiwatt
- Medlem
- mackanbass
- Medlem
Tror mitt problem blev löst idag 
Efter mycket läsande och forskande på nätet så hittade jag något om att "dubbla" kontaktmikar som den shadow jag har ibland kan få fasfel om man sätter de fel och att de som kör med någon mik som verkar liknande vid namn underwood fungerar som bäst med bara ena miken på. SÅ jag plockade bort den ena, sparade den som sitter vid E-strängen, och simsalabim så fanns det massor med bas och lagom med topp i den! Så jag ska testa med stärkare på bluegrass-rep på söndag. Så långt som jag testat hemma så har jag nu precis den närhet och kropp i ljudet som jag har saknat. Sen kan det självklart bli bättre med andra mikar och kanske en dyrare bas men i nuläget är jag nöjd!
Tack för all input!

Efter mycket läsande och forskande på nätet så hittade jag något om att "dubbla" kontaktmikar som den shadow jag har ibland kan få fasfel om man sätter de fel och att de som kör med någon mik som verkar liknande vid namn underwood fungerar som bäst med bara ena miken på. SÅ jag plockade bort den ena, sparade den som sitter vid E-strängen, och simsalabim så fanns det massor med bas och lagom med topp i den! Så jag ska testa med stärkare på bluegrass-rep på söndag. Så långt som jag testat hemma så har jag nu precis den närhet och kropp i ljudet som jag har saknat. Sen kan det självklart bli bättre med andra mikar och kanske en dyrare bas men i nuläget är jag nöjd!
Tack för all input!
- hiwatt
- Medlem
Stämmer helt rätt. Har kört på det visset i över 10 år nu. Signalerna stör varandra på nåt sätt när båda mick används.mackanbass skrev:Tror mitt problem blev löst idag
Tack för all input!
Äger en Shadow SH951 (inhandlat på MusikBörsen) som har en "single coil" mick (en enda mick alltså). Fungerar suveränt.
Underwood är mycket dyrare än Shadow. Den sistnämnda är alltså en kopia på originalet Underwood.
Thee SuspenderS
- Bontracasso
- Medlem
SixRounds har löst just det där på ett lysande sätt på "Double Barrell"-modellen med ett och ett halvt element för att undvika inteferens mellan piezoelementen. Rent o fint o starkt om man villmackanbass skrev:Tror mitt problem blev löst idag
Tack för all input!
(http://www.bontracasso.se/produkter/Pic ... trabas_436)