Josef på Blocket?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Dudie
Medlem

Josef på Blocket?

Inlägg av Dudie »

Säljer ju skitfina basar till ett extremt underpris. Antar att det är östkopior men dom är oneklingen fina.
Är det någon som har erfarenhet av honom och hans basar?

Tjohoo!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Re: Josef på Blocket?

Inlägg av bootsy »

Dudie skrev:Säljer ju skitfina basar till ett extremt underpris. Antar att det är östkopior men dom är oneklingen fina.
Är det någon som har erfarenhet av honom och hans basar?

Tjohoo!
Länk?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nu har jag ju absolut noll koll på kontrabasar, men vad BORDE dom kosta?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Dudie
Medlem

Inlägg av Dudie »

Tja. En tysk kontra från 1902 i det skicket borde kanske kosta det fyrdubbla. Han har även sålt "Pöllman"-basar för ca. 20.000 :- ( kostar vanligtvis en Bra bit över 100000:- )
Troligen nyare kopior med "vintage" känsla. Kan låta bra ändå?!?! Någon kanske testat dom.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Han har ju lagt upp såna där basar till låga priser säkert ett år nu iaf. Jag har ingen bra koll på kontrabasar, men man blir nästan lite misstänksam.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Jag köpte just en bas av honom som är den bästa kontra jag testat. Har aldrig testat en kontra som spelar så starkt, helt ok att spela med trumset och piano utan förstärkning.

den från 1902 är fin men behöver nytt stall och lite övrigt fix innan den är en player.
lacken är fin och den ser verkligen gammal ut men behöver som sagt lite kärlek. Han sa att det hade varit hans morfars bas och det verkade som om den var hans favorit.

den för 17000 är riktigt bra. lite småfix men inget jobbigt. det stod venedig och 1942 på nån fabriksetikett i den. -värd att prova.

den för 35K var fin... och kostade 35...
den jag köpte kostade 26 och var bara bäst!!!:-)
fast jag var ganska sugen på den för 17k också...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Det lilla jag hört om Josef har varit positivt, om jag inte minns fel. Typ "Josef, han är bra", citat Hans Andersson. :lol:
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

rumpeldunken skrev:Det lilla jag hört om Josef har varit positivt, om jag inte minns fel. Typ "Josef, han är bra", citat Hans Andersson. :lol:
Hasse "Kvinnaböske" ???
gäst

Inlägg av gäst »

Kandyman skrev:
rumpeldunken skrev:Det lilla jag hört om Josef har varit positivt, om jag inte minns fel. Typ "Josef, han är bra", citat Hans Andersson. :lol:
Hasse "Kvinnaböske" ???
Ingen aning. Hans Andersson. http://www.pianotjanst.se/
Tjusig hemsida må jag säga. Tycker att han är en rätt skön person i alla fall.

OffTopic: Jag vill förhoppnigsvis ha en kandypickup av dig snart. Ska testa/köpa en kontra i Göteborg på lördag om allt går som planerat.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Den sista på listan för 35K fall mig i smaken...en perfekt studio bas. Måste dock börja spara redan nu :cry:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+

Inlägg av Jooel »

Den från 1902 vad är det som skall fixas mer än stallet? och vad kostar ett stallämne samt montering /justering ?
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Skönt att höra att han verkar bra att ha och göra med!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Jooel skrev:Den från 1902 vad är det som skall fixas mer än stallet? och vad kostar ett stallämne samt montering /justering ?
stränghållaren bör nog bytas också.
ett stallämne ca 500kr sen använder du tålamod, sandpapper, fil, sandpapper, fil, slipmaskin, tålamod tålamod och lite sunt förnuft och internet.
grejen var att stallet blir riktigt lågt på den här kontran... den var även allmänt slimmad. inte speciellt djup i kroppen eller bred med ändå en 3/4delsbas.

den lät... jo den lät men det var svårt att bilda sig en uppfattning om hur den skulle bli och om den skulle bli fantastisk med nytt stall och justering. inte för att jag direkt har nån erfarenhet av att bedöma sånt

den andra basen skulle jag också bytt stall på och fixat med men det var inte akut. den lät fint...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Dudie skrev:Tja. En tysk kontra från 1902 i det skicket borde kanske kosta det fyrdubbla. Han har även sålt "Pöllman"-basar för ca. 20.000 :- ( kostar vanligtvis en Bra bit över 100000:- )
Troligen nyare kopior med "vintage" känsla. Kan låta bra ändå?!?! Någon kanske testat dom.
Jag har dels varit där och dels tagit hand om basar som är köpta av honom. (Ingen som tänkte på att luftfuktigheten i Finspång var extremt hög vid provspelning? :? )Kinesiska,rumänska, polska, ryska eller ungerska kopior är inte problemet. Det byggs kopior av allt från Stradivarius till Bjärton med stor framgång över hela världen. Problemet genomgående är att instrumenten är snabbt ihopslängda av virke som inte håller rätt fuktighet. Resultatet blir fallna lock med låga stall (som är svårt och dyrt att fixa), sargförminskningar (då locket krymper mer än sargen ) och konstiga saker som gör att basen kränger och inte låter bra helt enkelt eller spricker med stora kostnader som resultat. Detta kombinerat med lim som inte alltid går att värma loss gör att 20 billiga tusenlappar blir snart jävligt dyra. En sak till.....Etiketter med årtal är lätt att kopiera. (sålde nyss en bas med etikett Josef Klotz 1792 vilket var en kopia av en Klotz byggd i början av 1900-talet) Slutligen så vill jag bara säga att basarna visst kan låta bra och vara sköna och spela på och då borde alla vara nöjda men man ska vara medveten om vad man betalar för och att en seriös säljare upplyser om det i annonsen
Dudie
Medlem

Inlägg av Dudie »

Precis min tanke! Jag har tidigare varit i kontakt med honom ang en "pöllman som han sålda för ca 20.000, Jag skrev då att han borde upplysa om att det är kopior han säljer och inga orginalbasar. Han svarade bara: Basarna har varit min morfars ( jävligt många basar han ägt i så fall ) Kom hit och prova, dom låter högt och bra?!?!?!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Edit:
När vi var där så var det en släkting till frun som ägt basen om jag inte missminner mig. Jag sätter en rejäl slant på att Samtliga dessa som ligger ute nu är nybyggen! Obs att det inte är en mätare på bra el. dålig men dom är definitivt inte från -1902 resp-38
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem

Inlägg av bashenrik »

De basar jag sett, tre stycken, som J har sålt har alla varit nybyggen (av tämligen medelmåttig kvalité) som "relicats" för att se mer vintage ut. Det är iofs inga större fel på instrumenten, å andra sidan inget jag överhuvud skulle befatta mig med, med tanke på priserna. Den som tror sig kunna göra ett klipp bedrar sig dock grundligt.
Har basar.
Dudie
Medlem

Inlägg av Dudie »

Kolla blocket! Nu har han en "äkta" pöllman till salu igen :roll: 28500:- Som hittat Hrmmpfff :evil:
Skriv svar