Nu har jag kanske gjort bort mig.
Bakgrund:
En professionell basist provspelade min kontra, tyckte att den var helt underbar, men att jag borde göra något åt dess "extrema Eb-mensur". Den hade nästan E-mensur. "Bara att flytta stallet", tyckte han.
Skiten i skåpet:
Jag höll med. Så jag flyttade stallet. Inte så mycket. Jag flyttade bort från halsen så att stallets fötters övre kant nu ligger på den tänkta linjen mellan markeringarna i f-hålen. Innan flytt låg stallfötterna centrerade på den linjen.
Frågan:
Har man något spelrum med stallplacering? Alltså jag har flyttat mitt stall ett par-tre centimeter – är det dumt?
Givetvis måste jag justera om resten av basen eftersom översadel och hals var anpassade efter den stränghöjd som den gamla placeringen gav. Men ska jag ge mig på att göra de justeringarna, eller ska jag flytta tillbaka mitt stall?
Flytta stallet=skita i det blå?
- hedeblom
- Medlem
- mågis
- Medlem+
-
- Medlem+
-
- Medlem
Vänta nu lite. Flytta stallet 2 cm? Har proportionerna glömts bort här?
När en bas blir till så placeras stallet och f-hålen i förhållande till varandra. Ett stall är placerat på mitten av f-hålens höjd när basen lämnar tillverkaren. Det är en utseendefråga. Det ser helt enkelt taffligt ut om stallet avviker från denna position. Valsa runt på Internetsidor och kolla bilder på basar så framgår klart att detta är placeringen på nästan alla instrument. Det avviker något ibland och då ser det också illa ut (anser jag i varje fall).
Om man skulle beställa en ny kontrabas och bestämma D-mensur eller Eb-mensur så skulle f-hålens placering följa med. Något annat vore otänkbart.
Frågan är nu hur stallets placering var när denne proffsbasist uppmanade Hedeblom om förflyttning för att komma bort från Eb mensuren (nära E).
Hur mycket har du flyttat stallet, Hedeblom? Och var står det nu? Står det mitt för f-hålens totalhöjd så stod det ju onekligen helt fel från början.
.
När en bas blir till så placeras stallet och f-hålen i förhållande till varandra. Ett stall är placerat på mitten av f-hålens höjd när basen lämnar tillverkaren. Det är en utseendefråga. Det ser helt enkelt taffligt ut om stallet avviker från denna position. Valsa runt på Internetsidor och kolla bilder på basar så framgår klart att detta är placeringen på nästan alla instrument. Det avviker något ibland och då ser det också illa ut (anser jag i varje fall).
Om man skulle beställa en ny kontrabas och bestämma D-mensur eller Eb-mensur så skulle f-hålens placering följa med. Något annat vore otänkbart.
Frågan är nu hur stallets placering var när denne proffsbasist uppmanade Hedeblom om förflyttning för att komma bort från Eb mensuren (nära E).
Hur mycket har du flyttat stallet, Hedeblom? Och var står det nu? Står det mitt för f-hålens totalhöjd så stod det ju onekligen helt fel från början.
.