Sida 2 av 2

Postat: tis 01 nov 2011, 16:09
av edvin
KontraKurt skrev:En intressant historia från verkliga livet är denna; John Coltrane hade av en snubbe fått en notutskrift plankad från grammofon på ett solo som Scott LaFaro hade spelat in. Coltrane tog notbladet och frågade Scott om han kunde spela upp notbilden för honom. Scott blängde till på pappret och svarade: Är du inte klok!

Det är en helt annan sak att spela direkt ur sinnet än att läsa en ytterst komplicerad utskrift. Den verkliga musiken uppstår ju i händerna utan hjälp av noter.
.
självklart så är det så, men det är skillnad på improvisation och komposition enligt mig. Dessutom så krävs det att man har saker i sitt sinne för att kunna spela utifrån det och för mig är det två faktorer som hjälper mig att pränta in saker i skallen: Lyssna och analysera. Båda delarna krävs dock vid båda uppgifterna.

Postat: fre 04 nov 2011, 23:05
av KontraKurt
Grafen skrev:Han håller 4/4 + 11/16 under hela introt plus A-delen, när han kommer in i A-delen igen vid solot återgår han till 4/4 + 11/16 fram t.o.m 2.18 där han spelar en 4/4 + 5/8 och sen gradvis övergår till att spela fritt. Första tonen i introt är inte en etta utan andra sextondelen i takten.

Han spelar inte riffet exakt likadant varje gång men metern är konstant.
Tar av mig hatten för denna avancerade matematiska sönderdelning av stycket ifråga. Hur bryter du ned det i så precisa siffror?

Men ändå - och för min egen del - så ger den ingenting för den musikaliska upplevelsen. Det blir ungefär som att betrakta en nonfigurativ målning och analysera pensldragen och tjocklek på färgen och utifrån detta få en större konstnärlig inlevelse. Om jag istället glömmer bort dom detaljerna och betraktar konstverket i sin helhet så blir definivt min uppfattning om verket mera förutsättningslös och jag kan se bilden med friare ögon.
.

Postat: fre 04 nov 2011, 23:57
av VictorBacklin
the_great_alfonzo skrev:http://www.slicklick.com/

Detta är vad som händer.
hehe... :wink:

Postat: fre 04 nov 2011, 23:58
av Grafen
KontraKurt skrev:
Grafen skrev:Han håller 4/4 + 11/16 under hela introt plus A-delen, när han kommer in i A-delen igen vid solot återgår han till 4/4 + 11/16 fram t.o.m 2.18 där han spelar en 4/4 + 5/8 och sen gradvis övergår till att spela fritt. Första tonen i introt är inte en etta utan andra sextondelen i takten.

Han spelar inte riffet exakt likadant varje gång men metern är konstant.
Tar av mig hatten för denna avancerade matematiska sönderdelning av stycket ifråga. Hur bryter du ned det i så precisa siffror?
Inte mycket mer än genom att planka riffet och sjunga med för att se om han höll det hela vägen. Jag har spelat en hel del polymetrisk musik i mina dagar så det känns ganska hemtamt.

Postat: lör 05 nov 2011, 00:00
av VictorBacklin
Fan vad bra det här var förresten. Bästa jazzen jag hört på länge.
Måste nog köpa en platta av dom här, vilken rekommenderas?

Postat: lör 05 nov 2011, 00:20
av Jonas-ah-um
VictorBacklin skrev:Fan vad bra det här var förresten. Bästa jazzen jag hört på länge.
Måste nog köpa en platta av dom här, vilken rekommenderas?
Det mesta är bra med Brad och grabbarna tycker jag.
Wonderwall är med på en platta som heter "Live" (inspelad på Village Vanguard).
Annars är ju:
"House on hill"
"Day is done"
"Largo"
"Anything goes"
fett schyssta plattor.

Lycka till!

Postat: lör 05 nov 2011, 00:26
av KontraKurt
VictorBacklin skrev:Fan vad bra det här var förresten. Bästa jazzen jag hört på länge.
Måste nog köpa en platta av dom här, vilken rekommenderas?
Här några tips att börja med:
Brad Mehldau Art Of The Trio Volume 3 SONGS (min favorit)
Brad Mehldau Art Of The Trio Volume 1
Brad Mehldau Trio Day Is Done
.

Postat: lör 05 nov 2011, 00:46
av VictorBacklin
Skönt med 7 plattor som tips, haha!
Om ni bara fick säga en då? Så man har något att utgå ifrån.

Ursäkta OT

Re: Wonderwall - Covern av Brad Mehldau Trio - Vad händer!?

Postat: ons 04 dec 2013, 20:05
av Jonas-ah-um
Efter närmare studier och några års funderande (och i synnerhet några intensiva timmar med låten) så har jag nu kommit fram till att man enklast förklarar det såhär:
Larry spelar ett riff i 7/4 minus en 16-del. Han håller det nästan hela tiden men spelar lite utanför det typ en två gånger innan refrängen.
Skönt...

Funkar bra med sån där indisk konokol (här 16-delar) förövrigt:
Takite takite takite taka takite taka takadimi takadimi takite

(Basens toner i grundriffet är de fetstilta stavelserna)

Nu lämnar jag förhoppningsvis den här tråden för gott!

Och nu när jag ändå skriver något kan jag ju tipsa folk om min feta hyperaktiva kvasi-ministorbandsjazz-kvintett Don-qui5 (har full förståelse om det inte håller, men nu gör jag det ändå och isf aldrig igen : )
Lyssna här: soundcloud.com/donquifive :tummenupp:

Over and out.

Re: Wonderwall - Covern av Brad Mehldau Trio - Vad händer!?

Postat: ons 04 dec 2013, 22:15
av Grafen
Jonas-ah-um skrev: Larry spelar ett riff i 7/4 minus en 16-del.
= 4/4 + 11/16 som sagt.

Re: Wonderwall - Covern av Brad Mehldau Trio - Vad händer!?

Postat: tor 05 dec 2013, 09:49
av Bergmansson
Jonas-ah-um skrev: Nu lämnar jag förhoppningsvis den här tråden för gott!

Och nu när jag ändå skriver något kan jag ju tipsa folk om min feta hyperaktiva kvasi-ministorbandsjazz-kvintett Don-qui5 (har full förståelse om det inte håller, men nu gör jag det ändå och isf aldrig igen : )
Lyssna här: soundcloud.com/donquifive :tummenupp:

Over and out.
Det tipset var inte fel! :tummenupp:

Re: Wonderwall - Covern av Brad Mehldau Trio - Vad händer!?

Postat: tor 05 dec 2013, 12:01
av Jonas-ah-um
Grafen skrev:
Jonas-ah-um skrev: Larry spelar ett riff i 7/4 minus en 16-del.
= 4/4 + 11/16 som sagt.
Aaaahh.. Javisst! Du var först! Grymt!

Re: Wonderwall - Covern av Brad Mehldau Trio - Vad händer!?

Postat: tor 05 dec 2013, 15:05
av Grafen
Jonas-ah-um skrev:
Grafen skrev:
Jonas-ah-um skrev: Larry spelar ett riff i 7/4 minus en 16-del.
= 4/4 + 11/16 som sagt.
Aaaahh.. Javisst! Du var först! Grymt!
Jag tror bjorlin1 var först, jag bara korrekturläste och stolpade upp det hela lite. :)