Sida 1 av 1
Kontrabas-teknik
Postat: mån 20 okt 2008, 22:01
av pillenwallenberg
Hej!
Undrar lite om det här med fingersättning/vänsterhandsteknik på kontrabas. Jag vet den klassiska fingersättningen 1/2/4 i det låga registeret osv. Det jag undrar är egentligen hur en basgång ska spelas med vänsterhanden rent tekniskt. Har väldiga problem när jag ska praktisera en klassisk rock´& roll´ basgång i exempelvis D (små händer). Ska man som man kan göra på elbasen tänka minimalistiskt och hålla kvar långfingret på grundtonen för att sedan sträcka ut och nå de andra tonerna med hjälp av pek- och lillfinger? Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Postat: tis 21 okt 2008, 15:39
av jannej
Jag förstår inte riktigt vilken basgång du vill spela, men jag gissar att det är treklanger (1-3-5) i någon variant. Jag tycker att det är helt OK att utnyttja öppna strängar i större utsträckning på kontrabas. Varför inte börja med öppen D-sträng istället? Då når du tersen och kvinten utan att behöva sträcka. Funkar det inte så tror jag att du ska flytta hela handen om du har små händer.
Re: Kontrabas-teknik
Postat: ons 22 okt 2008, 23:10
av Apans Bror
pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Re: Kontrabas-teknik
Postat: tor 23 okt 2008, 08:07
av cougar
Apans Bror skrev:pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
håller fullständigt med.
Re: Kontrabas-teknik
Postat: tor 23 okt 2008, 08:11
av Backlund
Apans Bror skrev:pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
Re: Kontrabas-teknik
Postat: tor 30 okt 2008, 13:07
av Apans Bror
Backlund skrev:Apans Bror skrev:pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
Japp till slut hittade jag hit ...... allt väl?
Re: Kontrabas-teknik
Postat: tor 30 okt 2008, 13:23
av Backlund
Apans Bror skrev:Backlund skrev:Apans Bror skrev:pillenwallenberg skrev:Hej!
.......................................
Eller är det "tillåtet" att flytta hela handen för att nå de andra tonerna? Hur är det med att glida/slida sig till rätt not, oftast då med lillfingret? Lång och krånglig fråga, men är väldigt tacksam för svar då detta börjar bli en "hang up" för mig.
//Pillen
Klart man får flytta handen jag personligen tycker inte det finns några rätt eller fel hur man spelar , så länge man inte petar ut någon annans ögon är det lungt......
Tjena! Är det Magnus i Hub Cats?
Japp till slut hittade jag hit ...... allt väl?
Tyckte jag kände igen dig på bilden

Jodå allt väl! Hur är det själv? Släng gärna upp en presentation under Medlemspresentationer!
Postat: lör 01 nov 2008, 23:26
av zandra
Håller inte med om att öppna strängar är mer ok på kontra, undvik helst det. Men däremot tkr jag att man behöver flytta handen mkt mer, eftersom kontran inte har band blir det falskt annars om man inte når riktigt. dom sakerna jga kommer på nu som du kan tänka på är att tummen alltid ska va bakom långfingret i halvläge till 4eläget. och inget häng med armbågen.. men svårt o kommentera när man inte ser hur du gör

vilken låt äre som krånglar?
Postat: lör 28 feb 2009, 21:32
av KontraKurt
zandra skrev:Håller inte med om att öppna strängar är mer ok på kontra, undvik helst det. Men däremot tkr jag att man behöver flytta handen mkt mer, eftersom kontran inte har band blir det falskt annars om man inte når riktigt. dom sakerna jga kommer på nu som du kan tänka på är att tummen alltid ska va bakom långfingret i halvläge till 4eläget. och inget häng med armbågen.. men svårt o kommentera när man inte ser hur du gör :P vilken låt äre som krånglar?
Förstår inte av vilken anledning man skulle undvika att spela på öppna strängar. Är kontrabasen bra trimmad så skall inte skillnaden vara så stor att det märks. Spelar ofta på öppna strängar vilket är nödvändigt vid jazz walking-spel. Dessutom kan det vara svårt att få A att klinga rent och snyggt på E-strängen när man spelar på vissa kontrabasar. I princip bör man inte spela längre ned än till Ab eller möjligen A. Ju kortare E-strängen blir desto mindre förmår den att svänga och ger då oftast en kort och stum ton vid spel långt ned. På min egen bas blir Ab morrande fylligt medan A tappar i karaktär väsentligt.
I sammanhanget kan sägas att de 5-strängade basarna må se häftiga ut men det går endast att spela några få toner på den 5:te strängen av samma orsak. Ju tjockare strängen blir desto svårare är det dessutom att spela snabba tempon. Den kan dock vara kul att ha när man avslutar en låt.