Sida 1 av 1
Dubblering eller "konsten att bära ännu mer grejor - el
Postat: ons 18 feb 2009, 00:12
av mikkejohansson
Är det några av er som brukar "åka på" att dubblera på kontra och elbas på gig= Hur brukar ni lösa det, dubbla riggar eller skruvar ni om mellan låtar på stärk?
Har hamnat där då och då och tycker det är vanskligt, men skoj.
Snickrade ihop ett bord för dubblering med dubbla preamps, i alla fall kommer man åt att fixa nivåerna och enkel eq (i kontrafallet ganska utvecklad eq);

Postat: ons 18 feb 2009, 06:53
av Stefanson
Snyggt och seriöst gjort.
Jag själv kör på en Hartke HA7000 som jag EQ:ar till ljudet på
kontran med. När jag sedan kör elbasen (LAG Force5) slår jag helt
enkelt av EQ:n och bara använder bas och diskant kontrollen.
Detta förutsatt att jag linear genom stärkaren.
Elbasen låter enormt bra så den behöver ej EQ:as.
Postat: ons 18 feb 2009, 09:09
av Jan Hellman
Då kan ni ju fråga er hur man gör om man spelar bandad/bandlös el-bas, Stick och el-kontra på samma gig.....

Just den här frågan har jag brottats med dom senaste 20 åren. Hur får man fram det ultimata ljudet ur flera olika instrument utan att behöva line:a varje instrument separat eller att behöva en separat förstärkare till varje instrument......
Och nu ska jag ge er ett helt ärligt och väl genomtänkt svar. Jag har inte en jävla aning!! Har gjort det mesta genom åren för att lösa problemet. Allt från att faktiskt line:a varje instrument för sig så att ljudteknikern får göra vad han vill till att helt enkelt kompromissa och ratta så att det låter ok/"medelbra" på alla tre instrument. Det handlar ju inte bara om eq utan volym/gain också. En passiv Stick är svagare i signalnivå än en aktiv Stingray. Om man nu spelar två instrument kan man ju lösa det med något sån´t här:
Då kan man ju finfixa lite med volym och lägga på lite topp/botten....
På 80-talet skaffade jag en ART programerbar digital rack eq som jag körde i fx loopen på förstärkaren. Den lät för jävligt. Riktigt platt. Noll dynamik. Hemsk. Men det gick att ställa olika eq kurvor och även gaina signalen lite grand. Idén var bra men den lät helt otroligt dålig. Fullständigt oanvändbar. Den digitala utvecklingen var inte helt färdig 1986, tror jag att man kan säga. Det i kombination med en billig digital pryl.....
Jag tror att allas våran bashögtalarbyggare, tks, nu faktiskt kör med en Line6 BassPod Pro och ett slutsteg. Där kan man ju ratta om rejält och sen bara byta program med en midipedal. Jag har själv en BassPod Pro som jag aldrig använder egentligen. Den låter ju helt otroligt mycket bättre än min gamla digitala ART eq men jag tycker ju fortfarande att bra analoga prylar faktiskt låter bättre än digitala. Det händer någonting med dynamiken. Men det är möjligt att jag ska sätta ihop en rack med den och ett slutsteg. Det kan vara så att det faktiskt funkar bättre dom gånger jag spelar mer än bara bas och att det kan vara en kompromiss. Och den har om jag inte missminner mig 32 bitars intern upplösning till skillnad från ART eq´n som hade 8-bitar......

Jag har jämfört min BassPod Pro med bra analoga prylar i studion och jag känner ärligt att jag inte vill använda den vid inspelning. Aldrig i livet. Men det kanske är dags att se lite mer vad den går för live......
Hur som kan jag tycka att det är ett problem med fler instrument genom samma förstärkare där skillnad i eq och gain skapar lite nackdelar. Det är kanske så att man måste anamma den digitala tekniken, som ju faktiskt blir bättre och bättre för varje dag, för att det ska funka så smidigt som möjligt. Det blir helt enkelt lite för stort/komplicerat/dyrt att lösa det analogt.
Några tankar i ärendet.....
//J
Postat: ons 18 feb 2009, 09:41
av bootsy
Det är lite olika, men på sistone har jag använt en Sansamp som jag eq:ar så att kontran ska låta bra och så trampar jag bara av den när jag byter till elbas.
Men det finns som Hellboy säger inget enkelt och entydigt bra svar på detta.
Postat: ons 18 feb 2009, 21:33
av posedin
Jag har växlar mellan olika basar.. aktiva och passiva och jag har löst problemet med en Boss Limiter Enhancer i mitt pedalbord.. När jag behöver mer boost/signal så stampar jag in den pedalen.. Använder den ofta vid solon för att lyfta volymen.. Enhancern har ju oxå möjlighet att spetsa till EQ:n om man känner för det. Det är en billig lösning som har fungerat bra för mig. Spelar oxå kontra men har inte hunnit testa den än i min pedalbord men jag är övertygad om att det funkar fint. Möjligen så kan det vara som så att om du växlar mellan tre olika instrument med olika outputs så kan du markera olika lägen för varje instrument på volympotten på enhancern (i det här fallet alltså).
Lycka till!
Postat: ons 18 feb 2009, 21:39
av Svensson
Japp, har bara en A/B pedal och rattar ljudet på förstärkaren. Jag har försökt vrida till ljudet på kontra-pre ampen så att den passar hyfsat till "elbas inställd" förstärkare.
*EDIT*
Körde att tag med en liten 6 kanalsmixer som jag pluggade in flera mikar från kontran plus elbas men det blev så bökigt att hålla på med.
Postat: ons 18 feb 2009, 22:50
av Ale
Det gjorde jag mycket tidigare när jag fortfarnade lirade kontra.
Mycket enkel lösning = Planet Waves Circuit Breaker-kabel. Hade alltid en EQ som funkade bra med båda basarna, sen hade jag ju preamp med kontran.
Postat: ons 18 feb 2009, 23:54
av TommyLove
Boss GEB-7 och Boss AB-2
Postat: tor 19 feb 2009, 00:09
av Jonaz
Basspod, byta program när du byter bas... smidigt.
Postat: tor 19 feb 2009, 09:36
av Basjonas
Jag kör med en radial Bassbone. Funkar jättebra
Postat: tor 19 feb 2009, 11:49
av MrScott
EDIT: Strunt samma...