Stagg elkontra!!!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Stagg elkontra!!!

Inlägg av Dnilke »

Jag vet att den har diskuterats förut men jag måste bara rapportera att den är helt klart över förväntan!

Jag köpte den från Thomann som en ren chansning för att slippa spela elbas på några jazzgig i fjällen (Storhogna) då det var helt omöjligt att få med kontran i bilen.

Först fick jag en som skorrade för mycket så jag skickade tillbaka den och fick en ny. Sadeln behövde justeras och jag bytte strängar direkt men sedan var den spelklar.

Den är väldigt lättspelad och låter tillräckligt lik en uppmickad kontra, så länge man inte har någon i närheten att jämföra med direkt :D
De väletablerade jazzmusikerna jag spelade med gav den också godkänt.

Den skorrar lite om man tar i mycket men med lite lättare anslag funkar den utmärkt.

Så, om man vill ha ett billigt, lätt-transporterat alternativ till sin kontra så tycker jag att man får mycket instrument för pengarna!

Det finns ett special-stativ till den här basen som jag rekommenderar, men det fick jag köpa från ett annat ställe eftersom Thomann inte har det.
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag håller med dig.. det är mycket ljud för pengarna!

Jäg säljer dock min.. har ingen användning för den och behöver pengarna..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem

!!! rasläh mlap rannugslin

Inlägg av Bassface »

nahoj dnilke!

rasläh mlap slinrannug :roll:
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Re: Stagg elkontra!!!

Inlägg av Stefanson »

Har satt på hembyggda kontaktmickar och Rotosoundsträngar på den och kör genom en K&K-preamp.
Mycket bättre ljud, och en utmärkt slapbas för den som gillar sådana
perversiteter. 8) Ett mycket trevligt instrument.

En liten negativ grej är man lätt tappar balansen när man ska stå på den och showa.
(...skämtade bara, går utmärkt att stå på den...bara den ligger ner :lol: )
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Vad fasen betyder "skorra" :?:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+

Inlägg av martin_finspång »

Ungefär det ljud som uppstår vid för låg stränghöjd och för hårt anslag på elbas, fast på kontra skulle jag gissa på.
Batterist i: http://myspace.com/skraeckoedlan
Batterist i: http://myspace.com/thunderincarolina
Bassist i sovrummet.
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Nyasu skrev:Vad fasen betyder "skorra" :?:
Skåningar och smålänningars sätt att säga "R". :roll:
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Inlägg av Dnilke »

Kandyman skrev:
Nyasu skrev:Vad fasen betyder "skorra" :?:
Skåningar och smålänningars sätt att säga "R". :roll:
Precis, jag var lite otydlig men det var exakt så jag menade! :?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Re: !!! rasläh mlap rannugslin

Inlägg av Dnilke »

Bassface skrev:nahoj dnilke!

jehjeh! :D

Det var länge sen!

Jag hörde att du har fina basar till salu, så är det verkligen bra för ditt rykte att du visar dig i en sån här lågbudgetbas-tråd? :D
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem

Re: !!! rasläh mlap rannugslin

Inlägg av Bassface »

Dnilke skrev:
Bassface skrev:nahoj dnilke!

jehjeh! :D

Det var länge sen!

Jag hörde att du har fina basar till salu, så är det verkligen bra för ditt rykte att du visar dig i en sån här lågbudgetbas-tråd? :D
jag säjer som Grodan Boll: Men Hurru!
Basen som SW köpte , ja det var ett fint instrument.
Mitt rykte är orubbligt :twisted: men det är väl inte försent att "go lowbudget"! Man får väl kompensera det med nåra taskigt valda genomgångstoner eller kanske oxå köpa en sån där Stabb, :roll: vad tror du?? Lev Väl!!!
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem

Inlägg av Derfpa »

(dubbelpost)
Senast redigerad av Derfpa den tis 21 apr 2009, 02:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Derfpa
Medlem

Inlägg av Derfpa »

Jag köpte min Stagg i slutet av maj förra året och har faktiskt inte börjat spela lite mer på den förrän nu. :O Jag tycker att den är helt kanon! En sak som jag har börjat använda är axelrem tilsammans med denna. Vid halsen finns en knopp till axelremmar och sen fäster man andraänden i stackeln. Blir väldigt skön kontra/elbas-hybridställning.:D Skönt också att kunna skutta runt lite utan att stackelbenet står kvar. :D
Sen tycker jag det är kanon att det går att använda stråke på den. Har tyvärr inte längre någon, men det står högst upp på investeringslistan!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Slutet gott...

Inlägg av Tripod »

Jag köpte min ungefär samtidigt som Derfpa och har också haft en hel del skorrande (avhandlat i tidigare trådar).
Som jag tidigare rapporterat avstod jag från att byta ut den, trots att Thoman sa att jag fick det. När det väl var dags för att skicka ner den hade nämligen gitarristen i bandet (amatörgitarrmekare) skruvat så pass mycket på basen att problemet NÄSTAN var löst, och jag var rädd att få börja om från början med en ny bas. Nu när tiden gått har basen nog satt sig i sitt nya läge och nu kan jag inte provocera fram skorret alls längre. Den funkar mycket bra och jag har inget klaga på.
Summering: Trots en del strul är jag helt nöjd med affären med tanke dels på att den nu är helt bra och dels att Thomann hela tiden varit mycket bra att ha att göra med.
När vi höll på att ställa in justerstång och sånt gick en sträng sönder för att vi skruvade utan att lätta på trycket på strängarna, och jag sa till Thomann att jag tyckte det var basens fel eftersom det var skorrandet som föranledde skruvandet, och det resonemanget köpte de utan vidare, och skickade en ny sträng. Senare bytte jag till bättre strängar, vilket också minskade skorret.
Men nu är som sagt allting frid och fröjd.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Dnilke skrev:
Det finns ett special-stativ till den här basen som jag rekommenderar, men det fick jag köpa från ett annat ställe eftersom Thomann inte har det.
Jaså? Var finns det då? Och vad heter det?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Inlägg av Dnilke »

tripod999 skrev:
Dnilke skrev:
Jaså? Var finns det då? Och vad heter det?
Det heter Stagg SV-EDB och jag köpte det från musik-service.de, det finns på några engelska sajter också och de har även ett hard-case, men då försvinner ju smidigheten och charmen med "skid-fodralet" som följer med. :D

Liten varning bara - stativet är kanske inte jättebra om man är för kort och vill spela med basen i stativet...

Bild
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Liten varning bara - stativet är kanske inte jättebra om man är för kort och vill spela med basen i stativet...

Men det funkar bra om man är lång?
Vore isåfall ganska smutt att ha på scenen.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem

Inlägg av Dnilke »

Det är väl en smaksak hur högt man vill ha basen men jag som är knappt 180 tycker att den är ok i det lägsta läget, det går såklart att höja den om man vill. Jag tänkte att stativet skulle vara bra att ställa ifrån sig basen i när man byter till elbas men jag prövade att spela med den i stativet och föredrar det framför "höft-hållaren".
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Min är till salu nu, trodde jag skulle använda den mera, men icke.
Fyra månader gammal, köpt på svensk musikaffär.
Finns i Gnesta/Stockholm.
PM:a mig vid intresse.
Skriv svar