Sida 1 av 2

Hur många spelar med "rätt" fingersättning?

Postat: tis 07 jul 2009, 13:11
av MatsD
Som elbasist har jag i görligaste mån försökt lägga mig till med vänsterhandstekniken "ett finger - ett band". När jag nu börjar fuska på kontra har jag insett att den tekniken kanske inte är den optimala om man ska spela rena toner. Som jag förstår det så är den klassiska tekniken i stället att mer eller mindre inte använda ringfingret, och i stället täcka in tre "band" med pek-, lång- och lillfingret. Jag har prövat det och det känns onekligen som det har sina poänger ergonomiskt och för intonationen. Men det känns samtidigt rätt avigt att göra t ex en halvtons hammer-on med lång- och lillfingret som på en elbas skulle varit greppet för en heltons hammer-on. Det är också väldigt svårt att få till ett snyggt vibrato med lillfingret. Så nu blandar jag och ger lite så att när en ton ska hållas och ges ett vibrato som greppmässigt borde tagits med lillfingret, då flyttar jag dit ringfingret i stället.

Hur gör ni andra, spelar ni "klassiskt" eller blandar och ger som det känns bäst? Kan ju vara bra att vet redan från början så man inte lägger tid på att öva in fel saker i muskelminnet.

/Mats D

Postat: tis 07 jul 2009, 13:31
av Liten
Rätt... fel... vem bestämmer vad?

Jag har alltid spelat med Pek, lång och lillfingret på kontra.. ringfingret smiter bara med om det är någon snabb passage.. vibrato med lillfingret handlar nog bara om att öva.. funkar alderles utmärkt..

Problemen man har med detta är att man spelar väldigt lika på elbas.. :(

Postat: tis 07 jul 2009, 14:20
av Lilldjuret
Fast one finger per fret är ju ganska mer tumregel än ett vedertaget begrepp för korrekt spel. Det blir mindre ergonomiskt när man kommer nedåt halsen mot läge ett, dvs band 1-4, och fungerar i de flesta fall som bäst först runt läge fem, då band 5-9.
Som resultat av one finger per fret som jag själv nötte som en idiot på flertimmarsrepen med progmetalprojektet så utvecklade jag hastigt och mindre lustigt en form av median karpaltunnel - inte trevligt. Så sen dess har jag blandat och mixat så gott det går för att undvika obekväma handvinklar.
Det är nog den tumregel man ska hålla sig till så mycket som möjligt - att alltid sträva efter att ha så naturliga vinklar som möjligt över hela handen, dvs genom handleden och hela vägen ut i fingrarna.

EDIT: Varför skriver jag det här i kontrabasforumet? OCH JAG HAR INTE ENS EN ELBAS I MIN AVATAR?

Postat: tis 07 jul 2009, 14:56
av inferno
Själv har jag ingen skolning inom varken kontra eller elbas. Är ju egentligen gitarrist som ibland spelar slap på kontran så fingersättningen är inget jag lärt mig. Använder ibland ett finger per band och ibland pek, lång och lillfinger varianten men oftast greppar jag med slagträgreppet och kör då mest med pek och långfinger.

/Inferno

Edit: Glömde ju att jag spelar Rockabilly och Psychobilly så jag får ju inte uttala mig i dylika frågor :oops: Ska lära mig jazz så återkommer jag :lol:

Postat: tis 07 jul 2009, 15:24
av cougar
inferno skrev: Glömde ju att jag spelar Rockabilly och Psychobilly så jag får ju inte uttala mig i dylika frågor :oops: Ska lära mig jazz så återkommer jag :lol:
FyFY!! Nu borde du skämmas!! :rzz:

Postat: tis 07 jul 2009, 15:41
av MatsD
cougar skrev:
inferno skrev: Glömde ju att jag spelar Rockabilly och Psychobilly så jag får ju inte uttala mig i dylika frågor :oops: Ska lära mig jazz så återkommer jag :lol:
FyFY!! Nu borde du skämmas!! :rzz:
Ja, fan det är ju snudd på lika oseriöst som att uttala sig om kontrabas om man har sladdande bilar som avatar.

Bild

/Mats D

Postat: tis 07 jul 2009, 16:49
av cougar
Det roliga är att på bilforumet har jag mig själv på kontrabas som avatar. Och här har jag en bil som gör ringar. :headscratch:

Postat: tis 07 jul 2009, 17:15
av inferno
cougar skrev:
inferno skrev: Glömde ju att jag spelar Rockabilly och Psychobilly så jag får ju inte uttala mig i dylika frågor :oops: Ska lära mig jazz så återkommer jag :lol:
FyFY!! Nu borde du skämmas!! :rzz:
Förlåt. Du får väl komma hit och ge mig några piskrapp med mina gamla weedwackers :? Eller måste det vara jazzsträngar? :lol: Nä nu ska jag sluta.

/Inferno

Postat: tis 07 jul 2009, 18:50
av AlexL
Har blivit inlärd att spela med pek- lång- och lillfinger så följer det nästan slaviskt :roll:
En av mina lärare spelar däremot med pek- ring- och lillfinger

Postat: tis 07 jul 2009, 23:43
av cougar
inferno skrev:
cougar skrev:
inferno skrev: Glömde ju att jag spelar Rockabilly och Psychobilly så jag får ju inte uttala mig i dylika frågor :oops: Ska lära mig jazz så återkommer jag :lol:
FyFY!! Nu borde du skämmas!! :rzz:
Förlåt. Du får väl komma hit och ge mig några piskrapp med mina gamla weedwackers :? Eller måste det vara jazzsträngar? :lol: Nä nu ska jag sluta.

/Inferno
Haha Touché! Vi måste sluta förstöra för Jazzarna!

Dock måste jag säga att jag använder pek,lång och ringfinger. Personligen tycker jag att alla ska köra sen egna grej, prova sig fram och känna efter vad som passar en bäst.

Postat: tis 07 jul 2009, 23:50
av Janne
Själv nybörjare på kontra och försöker också lära mig "riktig" fingersättning, tror det blir för tungt för vänsterhanden att köra ett finger per ton. Dom som vet får rätta mig om jag har fel, men man hoppar egentligen inte över ringfingret, det ska alltid vara med som hjälp när man trycker ned tonen med lillfingret.

Postat: ons 08 jul 2009, 00:03
av MatsD
Janne skrev:...man hoppar egentligen inte över ringfingret, det ska alltid vara med som hjälp när man trycker ned tonen med lillfingret.
OK, det låter rimligt. Jag såg nån lektion nånstans där man skulle sätta ihop fingrarna med gummiband eller nåt medan man lärde sig, det kanske kan va nåt om man vill få lill- och ringfingret att följas åt om det inte vill sig automatiskt.

/Mats D

Postat: ons 08 jul 2009, 00:47
av Gamba
jaha
fingersättning alltså
det finns ju typ olika olika skolor om detta
varav dom flesta nog säger att lillfinger måste
ha hjälp för att det inte orkar med

själv har jag antagligen efter typ 30 år som hantverkare
rätt bra styrka i fingrarna så jag upplever inga problem
med ett finger-ett band principen
fast när man har repat i några timmar så blir det ju gärna
ringfinger stöd till lillfingret

men framförallt så spelar man ju inte kontra på samma sätt som
elbas så tekniken blir ju per automatik rätt annorlunda

eller rättare sagt det är jävligt svårt att spela kontra på "samma" sätt som man spelar elbas

tyckte att jag såg i nån tråd häromdan ang skillnaden på
kontra-elbas-jazzmusik-rock osv

ny kontrabas tror jag att den heter
kolla in där så kanske du kan få lite vettiga tips
ang kontraspel-såg att det var många inlägg där
som säkert behandlar problematiken med kontrabasspelande

Postat: ons 08 jul 2009, 09:21
av Bachbarian
förklara med vad ni menar med ett finger/band :oops:

Postat: ons 08 jul 2009, 10:44
av MatsD
Stratoknaster skrev:förklara med vad ni menar med ett finger/band :oops:
Helt enkelt att du täcker in ett intervall på fyra halvtoner på varje sträng med vänsterhanden, där vart och ett av fingrarna ansvarar för en av halvtonerna på strängen.

Säg att du lägger handen på greppbrädan med pekfingret på tredje band. Då ansvarar pekfingret för tonen G på E-strängen, tonen C på A-strängen, tonen F på D-strängen och tonen Bb på G-strängen. Långfingret ansvarar för alla toner en halvton högre upp, ringfingret ansvarar för alla toner ytterligare en halvton upp osv.

Allt för att man ska kunna spela så ekonomiskt och smidigt som möjligt utan att behöva sträcka fingrarna eller flytta på handen i onödan.

/Mats D

Postat: ons 08 jul 2009, 15:25
av Bachbarian
MatsD skrev:
Stratoknaster skrev:förklara med vad ni menar med ett finger/band :oops:
Helt enkelt att du täcker in ett intervall på fyra halvtoner på varje sträng med vänsterhanden, där vart och ett av fingrarna ansvarar för en av halvtonerna på strängen.

Säg att du lägger handen på greppbrädan med pekfingret på tredje band. Då ansvarar pekfingret för tonen G på E-strängen, tonen C på A-strängen, tonen F på D-strängen och tonen Bb på G-strängen. Långfingret ansvarar för alla toner en halvton högre upp, ringfingret ansvarar för alla toner ytterligare en halvton upp osv.

Allt för att man ska kunna spela så ekonomiskt och smidigt som möjligt utan att behöva sträcka fingrarna eller flytta på handen i onödan.

/Mats D
alltså som man spelar elbas/gitarr etc?

Postat: ons 08 jul 2009, 19:33
av MatsD
Stratoknaster skrev:alltså som man spelar elbas/gitarr etc?
Eh... nej, säckpipa Bild

/Mats D

Postat: ons 08 jul 2009, 20:29
av TommyLove
pek, lång, och lill.
Fast jag spelar ju också oseriös musik...

Postat: ons 08 jul 2009, 23:32
av Gamba
TommyLove skrev:pek, lång, och lill.
Fast jag spelar ju också oseriös musik...
:D

Postat: ons 08 jul 2009, 23:54
av Noelredding
Spelar med fingersättningen min lärare lärde mig... är väl "standarden", är iaf sjukt mycket lättare att spela clean med den än den skiten jag körde på fri hand när jag började.

Postat: tor 09 jul 2009, 00:20
av enor
Liten skrev: Jag har alltid spelat med Pek, lång och lillfingret på kontra.. ringfingret smiter bara med om det är någon snabb passage.. vibrato med lillfingret handlar nog bara om att öva.. funkar alderles utmärkt..

Problemen man har med detta är att man spelar väldigt lika på elbas.. :(
Det är väl inget problem - snarare en tillgång som jag ser det. Greppen är ju såpass långa i låga lägen på en elbas, att man definitivt kan köra 1-2-4 även på elbas upp till, säg, band 5 ... så har jag alltid gjort, och så lär jag även ut till mina elever. Det blir så mycket mer avslappnat än att idiotsträcka bara för att fixa "ett finger per band"!

Inga sanningar är ju dock absoluta, och ibland kan basfiguren man spelar i sig innebära att 1-2-3-4 är önskvärt/mest naturligt även i början av halsen.

Postat: tor 09 jul 2009, 15:25
av infestarn
pek, lång, lill här med, 8,9,10,11 kör jag ett finger/"fret" sedan kör jag tumme+pek,lång,ring. Helt kaos med andra ord.
Sen spelar jag helt kaos också, men vet att det är väldigt vanligt att använda ringfingret längre ner på halsen

Postat: tor 09 jul 2009, 23:39
av enor
infestarn skrev:pek, lång, lill här med, 8,9,10,11 kör jag ett finger/"fret" sedan kör jag tumme+pek,lång,ring. Helt kaos med andra ord.
Sen spelar jag helt kaos också, men vet att det är väldigt vanligt att använda ringfingret längre ner på halsen
Vafalls, thumb position på elbas? Det hade jag en synnerligen bra lärare en gång, som också använde....

Postat: tor 09 jul 2009, 23:43
av basmartin
enor skrev:
infestarn skrev:pek, lång, lill här med, 8,9,10,11 kör jag ett finger/"fret" sedan kör jag tumme+pek,lång,ring. Helt kaos med andra ord.
Sen spelar jag helt kaos också, men vet att det är väldigt vanligt att använda ringfingret längre ner på halsen
Vafalls, thumb position på elbas? Det hade jag en synnerligen bra lärare en gång, som också använde....
Jormin?

Postat: tor 09 jul 2009, 23:47
av MatsD
Tummen använder man väl även inom klassisk musik som ett stöd och barré liksom när man ska så långt ned på halsen att man är förbi kroppen. Däremot är väl baseball- eller runkgreppet inte att rekommendera kanske om det är det som avses ovan.

/Mats D