MatsD skrev:Som en uppföljare till frågetråden om fingersättning kommer här en fråga om anslagshanden:
De flesta jazzbasiter man ser slår ju an strängarna på ett sätt som känns rätt främmande för mig. Fingrarna ligger typ nästan parallellt med strängarna i stället för vinkelrätt mot strängarna och så drar de liksom fingrarna i sidled i själva anslaget. Jag överdriver lite nu men jag tror ni förstår vad jag syftar på.
Varför ska man göra så? Jag vill verkligen inte spela kontra på det sättet utan vill slå an som jag är van vid från gitarr och elbas, vinkelrätt mot strängen.
Synpunkter?
/Mats D
Hej MatsD,
Jag kan tänka mig att du vill gå kortaste vägen och använda den teknik du redan tillämpar på elbasen och känner dig hemma med. Men elbasen hänger ju nästan horisontellt på kroppen medan kontrabasen står vertikalt. Således blir det olika spelstilar av ergonomiska skäl.
Dom här två fingervinklarna du talar om brukar benämnas vertikal och horisontal. På den stående kontrabasen blir det ju vertikalt när pekfingret ligger utmed strängarna och pekar nedåt medan tvåfingerspelet mera kommer från sidan, alltså horisontalt.
Som det violininstrument kontrabasen är har det alltid handlat om stråkspel, stråkspel, stråkspel och väldigt lite pizzicato. Alltså hög stränghöjd. Under hela den hundraåriga jazzepoken från ragtime till nutid spelade/spelar man pizzicato, pizzicato, pizzicato och väldigt lite stråke, vill jag bestämt påstå, även om någon trägen stråkspelare skulle opponera sig. Och detta på instrument som var avsedda för, i första hand, stråkspel. Att spela pizzicaton i varierande tempon på bas med hög stränghöjd krävde en spelteknik som gjorde motståndet så litet som möjligt och då var det naturligt att vinkla handleden och spela med sidan av pekfingret. Det var ju också det enda sättet att inte spela sönder pekfingret för det förekom ej sällan. Basister i den gamla skolan fick ordentliga valkar på fingrarna. Slappingspelet utvecklades för övrigt på ett naturligt sätt ur hög stränghöjd. Det fanns nog ingen som bekymrade sig om vare sig stränghöjd eller infallsvinklar på anslagsfingrar under första halvan av 1900-talet.
Bortsett från mikrofoner, under studioinspelningar, så fanns det ingen allmänt tillgänglig teknik där basen kunde förstärkas under exempelvis 50-talet. Även storbandsbasister hade under decennier fått se till att dom spelade så att det hördes, ändå. Skulle en akustisk bas, dessutom med sensträngar, höras bland andra instrument så måste basisten spela med kraftigt anslag vilket inte på samma sätt medges på en modern solistbas som är beroende av förstärkning. Vissa moderna basar, med låg stränghöjd, låter inte värst mycket, akustiskt, på grund av att anslaget inte tillåts vara så hårt utan att strängen då slår mot greppbrädan.
Numera spelar nog de flesta basister med låg stränghöjd men ändå är det en hel del som föredrar att spela med högre stränghöjd trots att få av dem spelar med stråke på skivor eller inför publik. Men stråken är ju oöverträffad när det gäller att träna intonation så det kan vara skäl att ha lite luft under strängarna om man hänger sig åt sådana etyder.
Här följer några vertikal- och horisontalfingerstudier samt mixningar av båda med olika basister.
The one and only, Charles Mingus, pekar rakt på problemet och har lindat fingret för att klara giget. Mingus alla plattor bär tydlig vittnesbörd om hur kraftfullt han spelade. Han var känd för dåligt humör och kort stubin och då spelade han säkert ännu hårdare.
http://www.youtube.com/watch?v=wgX1aMpJ ... re=related
Paul Chambers får inte visa upp sig från sin bästa sida för det här exemplet har inget uppdrivet i tempo utan är helt enkelt en av de få filmer man kan se med Mr PC. Solo från 6:35
http://www.youtube.com/watch?v=hBwrv6RtvtA
Vill man lyssna på Chambers när han solar med stråke eller spelar solo i högre tempon så måste man söka sig till inspelningarna, som är otaliga. (Skulle kräva en egen tråd).
Här har vi Ed Safranski som går mot strömmen och lirar med pluckingteknik. Hela filmen värd att se.
http://www.youtube.com/watch?v=YXJI9O2D7c4
I och med att naturbegåvningen Scott LaFaro i slutet av 50-talet började spela eminenta bassolon, med tvåfingerteknik i snabba tempon, så krävde det att basen hade låg stränghöjd. (LaFaro hade bara spelat bas i 6 år! när han åkte av vägen och in i ett träd och omkom. Han blev genast en ikon [och är det än idag] och väldigt många basister började då att kopiera hans spelstil).
http://www.youtube.com/watch?v=2lENMTBqTrg (Det här är mig veterligt det enda rörliga klipp som finns på LaFaro och borde vara taget ett par år innan de legendariska Village Vanguardinspelningarna gjordes ,två veckor innan han gick bort).
The great and the late Dennis Irwin körde tvåfingeranslag även under solona. Solo vid 7:45
http://www.youtube.com/watch?v=MxTC1xcbvD8
Brandi Disterheft. Från 5:20
http://www.youtube.com/watch?v=EOXdJe1tke8&NR=1
Ron Carter med LaBella 7710-strängar. Solo vid 2:00.
http://www.youtube.com/watch?v=7L_rlkIx3i4
Esperanza Spalding. Solo vid 3:05
http://www.youtube.com/watch?v=UCHdo0Dd ... 0&index=13
NHØP. Solo vid 6:45. (Misstänker att han hade en av de lägsta stränghöjderna någonsin).
http://www.youtube.com/watch?v=yueOVauIKf8
Charlie Haden har aldrig haft behov att visa hur många åttondels- och sextondelstoner han kan frammana utan stannar konsekvent vid sitt ekonomiska val av toner framburna av hans otroligt vackra sound som man omedelbart känner igen honom på när han dyker upp på någon radiostation. När han då och då byter instrument så låter det inte längre Haden om den basen. Det sitter helt i fingrarna.
http://www.youtube.com/watch?v=mJGY-LV1 ... re=related
Men fingrarna vinkelrätt mot strängarna a la elbas kan det inte bli på en kontrabas om man inte sitter lågt förstås, och har ögonhöjd strax under mitten på greppbrädan, som Alex Blake. Han lirar med vänstra armen högt upp sittande på en låg stol. Ser fullständigt sjukt ut. Han lirar verkligen fint men frågan är hur han påverkas ergonomiskt. Solot börjar vid 5:30
http://www.youtube.com/watch?v=4R-CFl9T ... re=related
Alex Blake gillar också att använda kontrabasen som gitarr. Kolla stackeln som är maximalt utdragen. Solo vid 2:35.
http://www.youtube.com/watch?v=JPFUHsvpSkI
Uppenbarligen kan man använda vilka avarter som helst och ändå få det att fungera på elitnivå.
Du får nog ta dig tid att prova dig fram och välja det som känns bäst.