Jag är en relativt nybörjare på kontrabas men känner att jag vill köpa en.
Lyssnar mest på jazz så det är ju ett måste
Min budget är väl inte på topp men en lagom nybörjarbas för runt 10000 hade jag tänkt mig:)
Funderar också på att köpa nån ny kanske. Typ på thomann, men vet inte alls hur dom är där och vet ju som inte riktigt vad all info som står där innebär
men också där har jag kollat på dom runt 10K.
All info om kontrabasar uppskattas och är det nån som har nån till salu så..
Senast redigerad av weever den tis 01 sep 2009, 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
weever skrev:Jag är en relativt nybörjare på kontrabas men känner att jag vill köpa en.
Lyssnar mest på jazz så det är ju ett måste
Bor i Övik själv och vill ju såklart hitta nån så nära som möjligt. Min budget är väl inte på topp men en lagom nybörjarbas för runt 10000 hade jag tänkt mig:)
Funderar också på att köpa nån ny kanske. Typ på thomann, men vet inte alls hur dom är där och vet ju som inte riktigt vad all info som står där innebär
men också där har jag kollat på dom runt 10.
All info om kontrabasar (speciellt Thomanns) uppskattas och är det nån som har nån till salu så..
Otroligt mycket bättre än Thomann och andra lågbudget basar. Antingen tänker du lite mer långsiktigt och betalar lite extra eller så tänker du lite mer kortsiktigt och köper något billigt.
Jag har en mycket fin äldre välbyggd Bjärton kontra som jag funderar lite på att sälja för en 12000:-eller så... Har även mickar.
Äru intresserad så Pm och bilder kommer som ett skott.
Hälsning
Anders
Allt är relativt.
Det säljs Bjärton kontor för 17000:- och för 5000:-
Min är en lite lagom sliten som låter görbra och jag har olika mickalternativ att skicka med.
För billig penning även en GK 112 e (lite äldre) med det där goa EV elementet.
hlsn
Anders
Custom skrev:12000 är du allvarlig ? Hur gammal är den ?
Inte för att vara dryg men, det låter dyrt !
Bjärton har gjort bra basar - men har ngt ojämn kvalité. För en bra träbas eller trä/plywood-bas är 12´ verkligen inget överpris. Jag har använt flera Bjärtonbasar som i kvalité vida överstiger alla skitinstrument som kommer från Kina och som säljs på Thomann (därmed inte sagt att allt därifrån är skit, men nästan)
Å andra sidan beror det mycket på vilket sätt man vill använda basen. Spelar man förstärkt med höga volymer så spelar det mindre roll vilken kvalité instrumentet har, då spelar man på hur micken och stärkaren låter .Då kan man ju som en känd man från Värmland sa:" fan ta mig stränga upp en vedkubbe, för ingen märker någon skillnad".
Custom skrev:12000 är du allvarlig ? Hur gammal är den ?
Inte för att vara dryg men, det låter dyrt !
Bjärton har gjort bra basar - men har ngt ojämn kvalité. För en bra träbas eller trä/plywood-bas är 12´ verkligen inget överpris. Jag har använt flera Bjärtonbasar som i kvalité vida överstiger alla skitinstrument som kommer från Kina och som säljs på Thomann (därmed inte sagt att allt därifrån är skit, men nästan)
Å andra sidan beror det mycket på vilket sätt man vill använda basen. Spelar man förstärkt med höga volymer så spelar det mindre roll vilken kvalité instrumentet har, då spelar man på hur micken och stärkaren låter .Då kan man ju som en känd man från Värmland sa:" fan ta mig stränga upp en vedkubbe, för ingen märker någon skillnad".
+1 på bashenrik
bjärton har gjort både bra och mindre bra. Bjärtons Swingmaster-basar brukar i regel vara bra. Låg ju en sån på blocket förut som gick för 45 000.