Sida 1 av 2
kånttrabas
Postat: tor 10 sep 2009, 17:07
av the_great_alfonzo
Har spelat kontrabas i 20 minuter nu, och har kommit fram till att det känns väldigt ovant. Har fått så klisterlappar på halsen som markerar ut 2,4,5 och 7e banden, men jag känner mej ändå helt väck.
Hur är det tanken att man ska göra med högerhanden? Kör bara med pekfingret just nu, har skitsvårt att få in ett långfinger utan att det blir konstigt.. Funderar även på om jag har väldigt hög stränghöjd! Går det att justera, eller går det att justera inte?
Tips i största allmänhet??
Postat: tor 10 sep 2009, 17:12
av Nick
Re: kånttrabas
Postat: tor 10 sep 2009, 17:13
av Liten
the_great_alfonzo skrev:Har spelat kontrabas i 20 minuter nu, och har kommit fram till att det känns väldigt ovant. Har fått så klisterlappar på halsen som markerar ut 2,4,5 och 7e banden, men jag känner mej ändå helt väck.
Hur är det tanken att man ska göra med högerhanden? Kör bara med pekfingret just nu, har skitsvårt att få in ett långfinger utan att det blir konstigt.. Funderar även på om jag har väldigt hög stränghöjd! Går det att justera, eller går det att justera inte?
Tips i största allmänhet??
Förr skulle jag sagt: Ta lektioner!!!.. men nu finns ju internet..

Nä allvarligt: De finns inga genvägar.. du måste spendera tid med instrumentet.. skit i ögonen och klisterlappar.. Öronen är det viktiga!!
Postat: tor 10 sep 2009, 17:24
av the_great_alfonzo
Jag tar ju lektioner

Mäktiga 15 minuter i veckan. Ja jag är egentligen också lite skeptisk till det där med lapparna, tror det är bättre att köra på känsla.. Men jag tänker ändå köra med lapparna i iaf nån vecka, så jag ändå inte är helt borta

Postat: tor 10 sep 2009, 17:26
av Svensson
Om det är ett "vanligt" trästall kan du inte justera höjden mer än möjligen förskjuta stallet något på locket men då far ju intoneringen. Ett justerbart stall rekomenderas. Försök att vinkla pekfingret så att du får mer anliggningsyta mot strängen alternativ använd fler fingrar. Välkommen i klubben!
Re: kånttrabas
Postat: tor 10 sep 2009, 17:31
av the_great_alfonzo
Liten skrev:the_great_alfonzo skrev:Har spelat kontrabas i 20 minuter nu, och har kommit fram till att det känns väldigt ovant. Har fått så klisterlappar på halsen som markerar ut 2,4,5 och 7e banden, men jag känner mej ändå helt väck.
Hur är det tanken att man ska göra med högerhanden? Kör bara med pekfingret just nu, har skitsvårt att få in ett långfinger utan att det blir konstigt.. Funderar även på om jag har väldigt hög stränghöjd! Går det att justera, eller går det att justera inte?
Tips i största allmänhet??
Förr skulle jag sagt: Ta lektioner!!!.. men nu
finns ju internet..

Nä allvarligt: De finns inga genvägar.. du måste spendera tid med instrumentet.. skit i ögonen och klisterlappar.. Öronen är det viktiga!!
Nä vetdu vad, där sa du nåt, internet! Jag skiter i lektionerna... Expertvillage är gratis!

Postat: tor 10 sep 2009, 17:35
av Mr Praline
LEKTION!
Det finns många olika tekniker, därför många olika rätt och fel man kan göra på en kontra!
Postat: tor 10 sep 2009, 17:53
av the_great_alfonzo
Förslag på hur man kan öva när man är total grönis?
Postat: fre 11 sep 2009, 23:24
av Gamba
the_great_alfonzo skrev:Förslag på hur man kan öva när man är total grönis?
spela?
Postat: fre 11 sep 2009, 23:26
av Gamba
nä men ärligt talat
det bästa du kan göra är nog att ta lektioner
för att lära dig grunderna på rätt sätt
även om det kostar pengar så är det värt
att ha grundläggande riktig instruktion
sen är det bara att spela
Postat: lör 12 sep 2009, 01:03
av KontraKurt
the_great_alfonzo skrev:Förslag på hur man kan öva när man är total grönis?
Lägg på skivor med enkla låtar och långsamma tempon. Försök hitta tonerna som passar till ackorden. Gör det om och om igen tills du klarar att lira låten rätt - för du har väl musiköra?
Lägg på nya låtar med långsam takt och fortsätt så där.
Så småningom kommer du underfund med var kvinter, kvarter, oktaver etc. ligger på greppbrädan.
Tyvärr så får man uppfattningen, när man läser dina inlägg, att du är lat och inte tillräckligt motiverad för att göra det här. Om man tröttnar efter 20 minuter, eller vad det var du sa, så är det inget gott tecken.
Sug i nu och bestäm dig för att lära dig den enkla men långa vägen. Ledsen men det finns ingen kort väg. Alla musikinstrument kräver tid, tid, tid också en hel del tid till.
Ju längre du håller på och ju längre du når desto roligare blir det och sedan släpper motståndet.
Lycka till!
Postat: lör 12 sep 2009, 01:23
av Ale
Ta lektioner, så slipper du skapa jobbiga ovanor som kommer blir svårare att få bort längre fram i tiden.
Lika bra att lägga en "korrekt" grund, sen kan du göra vad fan du vill efter det.
Postat: lör 12 sep 2009, 08:10
av criss
Lyssna på Ale:
ta lektioner!
sen skulle jag säga att det rent av är bra att du inte tokkör i början.
korta men många pass så jobbar du upp styrka och muskelminne.
kör korrekt teknik från början så slipper du att göra dig illa dessutom går det snabbare att komma igång och spela mer kluriga grejer så.
jag skulle rekomenderar en klisterlapp på g på e-strängen(tredje band:-)) efter ett tag så flyttar du den till a (femte) på så vis bygger du upp referenser för vart du ska trycka men måste ändå lyssna som en liten iller för att det ska funka. Om du använder korrekt fingersättning och lägen(fråga din basfröken) så blir det ganska lätt ganska snart.
använd öppna strängar som referens ofta.
Du måste spela skalor.
kul och lycka till!
Övriga kontrabasister får gärna kommentera mina tips. tänk om jag resonerar helt åt skogen...
ang hög stränghöjd så är det lite klurigt.
om greppbrädan har lämplig kurvatur så kan man ha låg stränghöjd om inte så börjar det skorra när man sänker.
hur som helst så kan man försiktigt fila ned strängskårorna i stallet nån mm. FÖRSIKTIGT!!!
lite åt gången.
om det skulle bli för mkt så kan man i värsta fall vika ett papper och lägga i strängskåran.
men detta ska du inte ge dig på förrän du spelat nåt halvår. först då börjar du veta hur du vill ha din stränghöjd.
låt basfröken kolla och testa några andra basar innan du börjar fila. och glöm inte att tänka punk hela tiden!
Postat: lör 12 sep 2009, 08:49
av Janne
Är det ingen som skriver i den här tråden som tycker att han ska ta lektioner?

Du skriver ju att du tar lektioner, rådet får väl då bli att öva på de prylar som du får som hemläxa. Förhoppningsvis har din lärare en bra plan för hur du ska lära dig grunderna.
Postat: lör 12 sep 2009, 12:19
av the_great_alfonzo
Jag har nu spelat ganska mycket mer, och mitt pekfinger börjar fundera allvarligt på att falla av handen. Som Janne så noggrannt påpekade så TAR jag ju redan lektioner. Jag har helt enkelt gjort som så nu, att jag spelar relativt lätta elbasprylar på kontran, funkar ganska bra..
Men apropå det här med lägen: min lärare nämnde det, men jag kommer förstås inte ihåg vilka det var.. Reminder någon?
Postat: lör 12 sep 2009, 12:31
av Svensson
Ang. stränghöjd så rekomenderar jag skarpt att du köper ett justerbart stall alt. köper justerskruvar om du själv kan, eller har någon händig person i din närhet som kan montera dit dem. Då kan man testa sig fram till en stränghöjd som känns rätt och samtidigt ser du direkt om greppbräddan måste slipas/hyvlas.
Jag kämpade som en idiot första tiden med en otroligt hög stränghöjd och det är verkligen inte roligt!
Postat: lör 12 sep 2009, 12:45
av MatsD
Jag går mot strömmen här. Jag säger: strunta i lektioner om motivet att ta dem är att det är nåt man "ska" göra. För hur svårt är det egentligen att trycka ned en sträng med ett finger på ena handen och slå an den med ett finger på den andra handen? Nä just det. Ska du ta lektioner så ska det vara för att du upptäcker att du inte är tillräckligt disciplinerad och för att få nya musikaliska idéer och intryck att jobba med. Men idag kan du få sånt via böcker, DVD-skivor och Internet också, så kvar blir egentligen bara bristande självdisciplin som motiv att kånka iväg med kontran till en lärare.
Sen tycker jag du ska borra små hål och lägga in dots i greppbrädan mellan strängarna i höjd med varje band så som NS Design har gjort på sina elkontror. Det finns ingen anledning att göra det svårt för sig genom att vara konservativ. I synnerhet inte om kontra inte kommer att vara ditt huvudinstrument bör det inte vara svårare att spela på det än på en elbas. Även om det kan vara bra att lära muskelminnet var greppen är och att lyssna sig till en bra intonering så är det inget fel att använda synen också - varför diskriminera det sinnet? Dessutom lär du prisa dina dots på brädan den dag du ska spela live och har taskig medhörning.
Och öva för tusan inte några mördande avtändande skalor, öva på musikaliska fraser i ett musikaliskt sammanhang. Lite musikalisk grundteori kan iofs vara bra att ha innanför västen men det är mest en språklig kommuniaktionsfråga, för att man ska begripa vad andra musiker säger. Men ska du inte spela avancerad jazz eller liknande behöver du inte satsa massor av tid och trist arbete på musikteori - om du inte tycker att sånt är väldigt kul förstås.
/Mats D
Postat: lör 12 sep 2009, 12:52
av Svensson
Uppfriskande inlägg MatsD! Det har blivit som ett mantra, om man säger "kontra" så får man "ta lektioner" till svar

. Även om trådskaparen säger att han tar lektioner får han ändå rådet att ta lektioner! Det är självklart alltid bäst att få hjälp av proffs, ta lektioner, gå utbildningar men det får ju inte förta glädjen och nyfikenheten i spelandet! Jag och många med mig i det här landet är helt självlärda. För mig fanns det inget alternativ, hade jag benhårt följt "lektionsrådet" så hade jag inte heller börjat spela kontra. Nu har jag spelat i 15 år i olika sammanhang och haft ut så otroligt mycket av det! Detta trots bristande teknik och annat...
Postat: lör 12 sep 2009, 19:22
av criss
mats och svensson.
jag vet inte, men jag skulle förmoda att ni fått lägga ned mer tid för att få till intonationen än någon som kör någorlunda korrekt teknik fått göra.
teknik sparar tid och ork. iaf när det gäller kontra på elbasen är det inte alls lika noga(tycker jag).eller är jag ute och cyklar nu?
jag är absolut inget fan av teknikövningar för sakens egen skull utan jag tycker att man främst ska lira men på kontran gör tekniken livet fan så mkt enklare
sen utan rätt teknik är det möjligt att göra sig illa på en kontra(man kan tex snubbla över den). det kan lätt bli onödigt jobbigt och slitage på kroppen.
Postat: lör 12 sep 2009, 20:03
av Svensson
criss skrev:mats och svensson.
jag vet inte, men jag skulle förmoda att ni fått lägga ned mer tid för att få till intonationen än någon som kör någorlunda korrekt teknik fått göra.
teknik sparar tid och ork. iaf när det gäller kontra på elbasen är det inte alls lika noga(tycker jag).eller är jag ute och cyklar nu?
jag är absolut inget fan av teknikövningar för sakens egen skull utan jag tycker att man främst ska lira men på kontran gör tekniken livet fan så mkt enklare
sen utan rätt teknik är det möjligt att göra sig illa på en kontra(man kan tex snubbla över den). det kan lätt bli onödigt jobbigt och slitage på kroppen.
Läs mitt inlägg en gång till, i sin helhet. Jag skrev bl.a. "Det är självklart alltid bäst att få hjälp av proffs, ta lektioner, gå utbildningar ". Jag har aldrig lyckats snubbla över basen och gjort mig illa. Jag har utsatt mig för betydligt större faror både privat och i yrkeslivet än att spela kontra men jag ska vara försiktig!

Det märkliga är ju bara (med ett par undantag) att det kommer fram väldigt få tipd från de kontrabasister som är skolade!
Postat: lör 12 sep 2009, 20:34
av epa
Jag tog lektioner i elbas på gymnasiet och blev duktig på det men tappade bort hela känslan för instrumentet och trotts MVG i kurs A och B så hoppade jag av och spelade inte på många år.. blev så jävla tråkigt alltihoppa... när jag glömde noter och teori så smög det sej långsamt tillbaks och nu 10år senare så börjar jag så smått lira igen, börjar hitta det roliga igen men elbas känns fortfarande inte så roligt..
Så jag går på kontra med nånslags punk-inställning att bara kötta på och ha roligt.. och sen kika lite på nätet för tips... kör banjo och mandolin på samma vis och det funkar, man får klura mer och hitta på låtar och det funkar bra.
Sen får vi se hur det går... bara snuddat vid kontra 2ggr hittils och kändes lättare än jag trodde... men lär äta upp min hatt när jag får min kontra...
Postat: lör 12 sep 2009, 20:39
av the_great_alfonzo
Kan icke borra i kulturskolans hyresbas, och känner dessutom att det är ett bra sätt att öva upp mitt gehör på

Går gärna hos lärare för att lära mej spela med "korrekt" teknik, så jag slipper spela på ett sätt som vrider sönder handleder och förintar fingertoppar.
Postat: sön 13 sep 2009, 09:38
av criss
Svensson skrev:criss skrev:mats och svensson.
jag vet inte, men jag skulle förmoda att ni fått lägga ned mer tid för att få till intonationen än någon som kör någorlunda korrekt teknik fått göra.
teknik sparar tid och ork. iaf när det gäller kontra på elbasen är det inte alls lika noga(tycker jag).eller är jag ute och cyklar nu?
jag är absolut inget fan av teknikövningar för sakens egen skull utan jag tycker att man främst ska lira men på kontran gör tekniken livet fan så mkt enklare
sen utan rätt teknik är det möjligt att göra sig illa på en kontra(man kan tex snubbla över den). det kan lätt bli onödigt jobbigt och slitage på kroppen.
Läs mitt inlägg en gång till, i sin helhet. Jag skrev bl.a. "Det är självklart alltid bäst att få hjälp av proffs, ta lektioner, gå utbildningar ". Jag har aldrig lyckats snubbla över basen och gjort mig illa. Jag har utsatt mig för betydligt större faror både privat och i yrkeslivet än att spela kontra men jag ska vara försiktig!

Det märkliga är ju bara (med ett par undantag) att det kommer fram väldigt få tipd från de kontrabasister som är skolade!
jag tänkte bara ur min egen ifs ganska begränsade erfarenhet.
Elbasen har alltid varit mitt huvudinstrument och jag började med kontra utifrån den. de första två åren så körde jag på min hemgjorda teknik och det var allmänt svårt. trots att jag hade bandmarkeringar och sånt. problemet var att om jag övade som en tok så kunde jag få till intonationen men så fort det gått ett par dagar sen jag spelat så gick det sämre.
sen fick jag ett par lektioner av en klassisk kontrasnubbe som visade lägen, handställning och fingersättning.
Efter ganska så kort tid så gick det extremt mkt lättare, jag blev mindre trött samt att intonationen funkade även efter uppehåll i spelandet.
nu spelar jag faktiskt mer kontra än elbas och jag är verkligt förälskad i instrumentet.
Att teknikövade gav mig så extremt mkt behöver inte betyda att det
funkar så på alla - det är helt klart.
sen har jag tagit fler lektioner och jobbat lite med div kontraskolor men det som verkligen gjorde skillnad för mig var att kunna fingersättning och lägen.
Jag har fortfarande ett litet sträck på sidan av greppbrädan där g sitter för att klara mig (aningen:-)) bättre med dålig medhörning. det funkar för mig.
sen så tror jag att man har allt att vinna på att inte bli rigid och göra saker på ett sätt bara för att Simandl gjorde så.
skulle ju tex bli extremt töntigt om man spelar folkmusik på en loge eller rockabilly
Postat: sön 13 sep 2009, 11:48
av MatsD
Jag får väl förtydliga att jag inte är motståndare till lektioner, självklart ska man ta såna om man vill, och några grundläggande saker kan säkert alla ha nytta av att lära sig i början. Den sociala biten att gå hos nån som har varit ute i svängen kan också vara givande. När jag började spela klarinett i kommunala musikskolan för sisådär 40 år sedan så hade jag en gammal jazzmusiker som lärare och hans anekdoter från 50- och 60-talets turnéliv i jazzsvängen gav ju en historisk inramning åt spelandet som gjorde det roligare. Att jag sen ändå blev såld på elektrisk musik och slutade klia negerben och gav mig på gitarr och bas i stället som autodidakt var ju inte lärarens fel, det var Led Zeppelins fel.
Problemet med lektioner är dock att många tar dem för att man "ska" och så hamnar man hos nån akademisk lärare som säger att "app app, nu ska vi inte ränna iväg och spela blues, rockabilly och walking och sånt, utan nu ska vi ägna ett år åt att spela c-dur skala över hela greppbrädan och sen ska vi ägna två år att lära oss alla ackordarpeggion i samtliga inversioner och sen - kanske - kan vi börja spela en basgång till en låt".
Och många går på att det måste vara så här och tragglar på fast det är mördande trist och sen när det blir FÖR trist så lägger man av. Nu överdriver jag kanske lite, alla lärare kanske inte är fullt så akademiska men nåt ligger det i det, i varje fall är det min erfarenhet av musiklärare (förutom min klarnettlärare Lasse då alltså).
/Mats D
Postat: sön 13 sep 2009, 12:07
av Gamba
matsd och resten har ju rätt allihop påsätt och vis
det är ju helt personligt vad som passar
när jag bestämde mig för att verkligen börja "lära" mig
kontrabas så tog jag kontakt med två basister
sen tog jag 3-4 grundläggande lektioner
och gick hem och övade
efter tre -fyra månader när jag tyckte att kunde
dom lektionerna(+lite till) så tog ett par till och så där har det rullat på
nån lektion i halvåret när jag fastnar för att komma vidare
nu är det väl 2-3 år sen sist och börjar bli dags igen för lite
undervisning känns det som för att utvecklas lite till
det är alldeles för lätt att stanna upp och bara spela det man kan
och ibland väldigt svårt att lära sig nya saker
lite lektion och mycket spelande har för mig varit en bra kombination
nu har jag ju hela denna tid spelat i olika band (elbas+kontrabas)och det
underlättar mycket att spela tillsammans för pröva sina kunskaper