Thomanns basar

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Thomanns basar

Inlägg av Johan86 »

Jag hittade en billig kontra på Thomann, tänkte bara kolla lite med er kunniga
då jag själv är en riktig rookie på ämnet :P

http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm

Det står att den är 3/4 size, vad innebär det? är det någon barnmodell?
O sen det med vad doublebass är jag intresserad av o veta innebörden av.
Men det mest relevanta, har någon spelat på Thomanns basar? Hur är dom att spela på? Är dom prisvärda?

Tackar för svar =)

//Johan
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Double bass heter instrumentet på engelska.

3/4 står för att det är tre fjärdedelar av en hel kontrabas, vilket är vanligast för jazzbasister och rockabillybasister. Det finns även 7/8 och 5/8... Det är ganska ovanligt att man har en fullstor kontrabas om man ska förstärka den.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

funkys**t skrev:Double bass heter instrumentet på engelska.

3/4 står för att det är tre fjärdedelar av en hel kontrabas, vilket är vanligast för jazzbasister och rockabillybasister. Det finns även 7/8 och 5/8... Det är ganska ovanligt att man har en fullstor kontrabas om man ska förstärka den.
Okej! tack =) Jag ska spela Blues, typ tom waits blandat med östländsk folkmusik. låter ungefär såhär http://www.myspace.com/simonkuikka
Men en sådan borde väl vara bra för mina ändamål då? =)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag törs inte säga hur bra eller dålig just den basen är, men den såg rätt kool ut med rosewood i greppbrädan. Snygg lack också. Ljudklippet lät rätt bra... Och den är prisvärd, så varför inte...

Bra musik förresten!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

Jag har en sån bas fast den svarta med cutaway. Om du söker lite här på forumet så ser du att man får grymt mycket bas för pengarna. Tror det är en 4-5 stycken här på forumet som har eller har haft en sån.

Personligen har jag inte sett nån annan kontra i den prisklassen. Har testat den som 4Sound säljer för runt 7000:- och den känns verkligen som skräp i jämförelse med thomannkontran. Eagle Stellabasarna är ju betydligt dyrare och dom verkar det vara mer problem med om man söker lite på nätet om dom.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

funkys**t skrev:Jag törs inte säga hur bra eller dålig just den basen är, men den såg rätt kool ut med rosewood i greppbrädan. Snygg lack också. Ljudklippet lät rätt bra... Och den är prisvärd, så varför inte...

Bra musik förresten!
Okej, nä men man kan väl inte förvänta sig för mycket för dom pengarna heller, men tror nog att det kan vara en helt okej nybörjarbas iaf =)

tack!
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

inferno skrev:Jag har en sån bas fast den svarta med cutaway. Om du söker lite här på forumet så ser du att man får grymt mycket bas för pengarna. Tror det är en 4-5 stycken här på forumet som har eller har haft en sån.

Personligen har jag inte sett nån annan kontra i den prisklassen. Har testat den som 4Sound säljer för runt 7000:- och den känns verkligen som skräp i jämförelse med thomannkontran. Eagle Stellabasarna är ju betydligt dyrare och dom verkar det vara mer problem med om man söker lite på nätet om dom.

/Inferno
Jasså? det låter ju jävligt lovande faktiskt! i princip bara att skrapa ihop 4 lök o handla då ju =D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Här är lite info om Thomanns akustiska kontrabasar....

111 and Rockabilly basses: Chinese laminated basses.
1/2/3/4/5 basses built in Czech Republic.
11/22/33/44 basses built in Romania

1/11/111 laminated basses
2/22 laminated basses with carved top
3/33 carved basses with flat back
4/44 carved basses with swelled back
5 carved basses with swelled back and flames

E is for ebony fingerboard
W is for "washed finish" (looks somewhat antique)

All basses 2/22/3/33/4/44/5 offer an ebony fingerboard

Den som du kollar på är tillverkad i Kina av Gewa (stor tillverkare/leverantör av billiga klassiska instrument) för Thomann och har laminat i topp, sidor och botten. Dom basar som är tillverkade i Tjeckien är det Strunal som tillverkat. Väldigt mycket instrument för dom pengarna.

Över lag verkar Thomanns kina-basar vara mycket bättre än t.ex. Jam´s Eagle basar, som av vad jag förstått också är tillverkade i Kina.

Lite info i ärendet....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Jag har en brun thomann-bas med cutaway. Mycket bas för pengarna, helt klart. Kanske inte världens bästa ljud akustiskt, men uppmikad låter den prima.
Användarvisningsbild
Johan86
Medlem

Inlägg av Johan86 »

Shit det är ju bättre omdömen än jag väntat mig =) Kanon! Tack för hjälpen allihop =)
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

Det finns ingen kontrabas som är sig lik, så egentligen är det viktigt att pröva sig fram och provspela basar, tror jag. Kan ha fel.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

Frågan är hur man provspelar en bas på internet? :/
/Martin
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

funkys**t skrev:3/4 står för att det är tre fjärdedelar av en hel kontrabas,
Nej. Jag vet inte exakt vad skillnaden är, men så stor är den inte.
Nej, jag är högerkristen.
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

Jag har förstått att ganska många här på forumet tycker att Thomanns 111-basar är skapliga instrument, men hur är det med "Rockabilly"-basarna som den här?

http://www.thomann.de/se/thomann_kontra ... _weiss.htm

Jag tycker att den är snyggare i formen... Lite som en King.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Nyasu skrev:
funkys**t skrev:3/4 står för att det är tre fjärdedelar av en hel kontrabas,
Nej. Jag vet inte exakt vad skillnaden är, men så stor är den inte.
Va?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

I stort sett samma kvalisort som 111:an , jag hade en sån fast svart, jag var nöjd med den. Det enda som var dåligt var greppbrädan som jag fick låta hyvla två gånger. Efter andra hyvlingen höll den sig, men jag vet inte hur det skulle ha sett ut efter mer än ett och ett halvt år, för då dog kontran i en fallolycka...
Var du tvungen att hyvla brädan för att den slets ut eller för att den var ojämn från början?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Re: Thomanns basar

Inlägg av MatsD »

Johan86 skrev:Jag hittade en billig kontra på Thomann, tänkte bara kolla lite med er kunniga
då jag själv är en riktig rookie på ämnet :P

http://www.thomann.de/se/thomann_kontrabass_111.htm
Om man klickar på bilden så att man får fram kartan med bilder på kontran så verkar det ju vara en helt annan kontra som visas. På översiktsbilden kan man ju tro att det är ebenhplzbräda t ex men på de övriga bilderna är det ju helt klart nåt ljusare trä i brädan. Samma sak med 3D-visningen, en annan bas där också.

/Mats D
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem

Inlägg av Apetronic »

(nybörjare och första inlägget)

Funderade lite kring dom Rumänska basarna på Thomann, nån som vet vad det är för fabrikat .. Gliga, Hora ?

Sitter och funderar på vad man skall skaffa som första bas (jazz). Jag Var helt inne på en Eastman tills jag var uppe och besökte instrumentfarbror Luin S som avrådde mej starkt ifrån dessa. Tydligen är dom svåra att få till/justera.

Nån som har nått tips när det kommer till det som Thomann har inne (solid + ebenholtz). Nått som är lättspelat och har rimligt bra ljud för pengarna (pris under 20 fräs) utseende är mindre viktigt.
Nick Nail
Medlem

Inlägg av Nick Nail »

Funderade lite kring dom Rumänska basarna på Thomann, nån som vet vad det är för fabrikat .. Gliga, Hora ?
Enligt en annan tråd här på forumet ska det vara Hora.
Skriv svar