Stränghöjd igen (Rockabilly-slap)

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Stränghöjd igen (Rockabilly-slap)

Inlägg av hitman »

Jag kommer inte riktigt vidare till dubbel-slap. Försökt kika på videos med Rockabillyinstruktioner och alla har fingrarna ganska raka, där man bara verkar böja yttersta fingerleden lite för att greppa strängen.

När jag skall köra så måste jag kupa högerkardan som en velociraptorklo och då går det inte att få klicket med handflatan. Min bas har rätt hög stränghöjd, jag undrar om det är det som gör att det inte riktigt vill sig?

Så här såg förresten fingrarna ut några timmer efter ett festgig i en polares vardagsrum (sedan blev blåsorna blåa...)

Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem

Inlägg av Apans Bror »

Ingenfara du har flera timmar kvar innan dom där blåsorna blir till problem...spela mera :D .
Men hur hög är stränghöjden? och kör du med hightensionkablar eller vad har du för strängar.
Jag har ca 8 mm mellan sträng och greppbräda och spelar på fårtarmar.

SKÅÅÅL
Användarvisningsbild
inferno
Medlem

Inlägg av inferno »

När jag dubbelslappar så slår jag med handflatan på greppbrädan, eller inte riktigt handflatan men mer flata än fingrar. Sen lyfter jag lite på handen och kan greppa strängen. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar för mig. Du kan inte slappa med kupad hand, först räta ut och slappa och sen kupa igen.

Angående dina blåsor så skulle jag väl råda dig att testa andra strängar. Blåsan på pekfingret sitter ju på sidan och jag kan tänka mig att du skulle minska belastningen där om du tänker på att hålla höger underarm parallellt med golvet. Så att du får en 90 graders vinkel. Spelar du med armen neråt så blir det automatiskt att man greppar mer med sidan av fingret. Än en gång, jag vet inte om det är rätt men det funkar för mig.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag filade ner mitt stall för ett tag sen och sänkte stränghöjden rätt mkt, det blev mkt enklare direkt, höjden är typ så ett finger går in imellan brädan å sträng, lägre så tro jag det blir svårt att få tag... jag filade bara på stallet med rund fil så strängskårorna blev djupare... tog en kvart typ.. bara att fila , stämma upp å prova... Kör presto light... men får ändå blåsor än så länge...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

jag kör efter en blyertspennas grovlek + en millimeter efter känn. Light tension strängar som tex senor, presto UL, eurosonics UL är nog det rätta för dig. eller tom bumpade psychoslaps! goa
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Tack för sakkunninga råd!

Jag har mycket högre stränghöjd, så jag ska nog testa att lite försiktigt fördjupa strängskårorna. PÅ lite sikt kanske jag ska köpa ett justerbart stall. Och när det blir dags att byta strängar ska jag be att få återkomma och höra vad ni rekommenderar.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

hitman skrev:Tack för sakkunninga råd!

Jag har mycket högre stränghöjd, så jag ska nog testa att lite försiktigt fördjupa strängskårorna. PÅ lite sikt kanske jag ska köpa ett justerbart stall. Och när det blir dags att byta strängar ska jag be att få återkomma och höra vad ni rekommenderar.
Såg att du är från Västerås Hitman. Jag ska lira imorgon med Billy and the Kids på Bankiren på After Work. Kom dit om du kan så får du kolla på min bas. Det kanske hjälper dig med dina stränghöjd frågor. :wink:

Standard inställningar på stränghöjd är 7mm (G) till 11mm (E). Mer eller mindre. Kan anpassas givetvis efter smak o tycke.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag tycker inte bara du ska fördjupa skårorna för då får du sämre sustain, en kontrasträng ska inte grävas ned i stallet djupare än halva strängdiametern, bättre at skaffa justerbart eller så får du fila ned hela ovansidan motsvarande det du filar i spåren eller göra spåren v-formade åtminstone. Fast kanske det är ok med djupare spår om man spelar slap och har strängar med mycket låg tension för att inte riskera att strängarna hoppar ur stallet, jag vet inte, jag kan inget om slapspel.

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:Jag tycker inte bara du ska fördjupa skårorna för då får du sämre sustain, en kontrasträng ska inte grävas ned i stallet djupare än halva strängdiametern, bättre at skaffa justerbart eller så får du fila ned hela ovansidan motsvarande det du filar i spåren eller göra spåren v-formade åtminstone. Fast kanske det är ok med djupare spår om man spelar slap och har strängar med mycket låg tension för att inte riskera att strängarna hoppar ur stallet, jag vet inte, jag kan inget om slapspel.

/Mats D
Håller med dig här Mats D. Inte bra att ha strängarna nedgrävda i stallet. Påverkar sustain en aning. Strängarna ska bara "ligga" fint på stallets spår och inte sitta helt fast i skårorna.
Ju lägre tension på strängarna dessto djupare spår. Allt beror på hur hård och hur högt man drar på strängarna när man spelar/slappar.
Bas inställningarna (set up) ska motsvara hur din spel stil är. Väldigt personligt.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Skriv svar