Flytta vargton
Postat: fre 26 mar 2010, 17:33
Är detta möjligt?
Det är en ton på på kontrabasen som låter lite konstigt eller i vissa fall jättekonstigt, hörs främst när man spelar med stråke. På min hör man den mest på höga Bb på A-strängen och liiite på D-strängen med. Ingen jättestor grejj men hade vart skönt och flytta den till en lite högre ton eller i bästa fall bli i stort sett av med den.cougar skrev:höö va ä dä? Någon måste förklara!
Wolftone (OBS, ren gissning).Noelredding skrev:Det är en ton på på kontrabasen som låter lite konstigt eller i vissa fall jättekonstigt, hörs främst när man spelar med stråke. På min hör man den mest på höga Bb på A-strängen och liiite på D-strängen med. Ingen jättestor grejj men hade vart skönt och flytta den till en lite högre ton eller i bästa fall bli i stort sett av med den.cougar skrev:höö va ä dä? Någon måste förklara!
Vad kallas det på engelska förresten?
Haha jag kanske inte är så bra på att förklara....cougar skrev:Okej nu förstår jag........![]()
Yes, fast inte jätteilla på just denna bas, bara lite skumt.mågis skrev:Ett litet område som låter satan så illa, eller...?
helt korrekt, Det finns !thetonequest skrev:Jag vet att det finns "vargtonsdödare" till cello i alla fall...
Det är en liten stålmojäng som man skruvar fast på strängen nedanför stallet.
Borde finnas något liknande till kontra tycker man ju...
Jag har såna hemma!Noelredding skrev:En sån där vargtonsdödare verkar ju intressant, får kolla runt om man kan få tag på en sån i Sverige.
EDIT: Kan en vargtonsdödare för cello även funka för kontrabas?
Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Sån ska jag ha! Drar iväg ett mail till digBontracasso skrev:Jag har såna hemma!Noelredding skrev:En sån där vargtonsdödare verkar ju intressant, får kolla runt om man kan få tag på en sån i Sverige.
EDIT: Kan en vargtonsdödare för cello även funka för kontrabas?
bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt
+1 på den liknelsen , kan jag låna den?Gunship skrev:bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt
Jag ÄR en nörd, jag vet!Bläst-Ante skrev:Hur skulle vi kunna klara oss utan Bontracasso.
visstBontracasso skrev:+1 på den liknelsen , kan jag låna den?Gunship skrev:bara för att förenkla för en studerande ljudtekniker: du menar som typ fasfel i instrumentet?Bontracasso skrev:Strängarna nedanför stränghållaren SKA låta med ! den biten kallas för sekundära övertonserien och ska stämma med instrumentet. Därför är avståndet mellan undersadel och stränghållare jätteviktigt.Gunship skrev:det är inte bara att strängarna nedanför stallet börjar låta med? typ lite tejp eller en gummisnodd borde ju funka då!
Vargtonen kommer sej av att (lite förenklat) De akustiska sammanhangen med resonanser eller antiresonanser. (Lock och botten svänger ihop resp. isär)Eftersom det är resonanserna i instrumentet som får det att låta över huvud taget är det en praktisk omöjlighet att bygga en bra bas som är både responsiv och helt utan toner som "sticker ut. Du kan påverka en del men aldrig helt