Värderingshjälp - liten kontra...

Diskussioner om kontrabasar
enor
Medlem+

Värderingshjälp - liten kontra...

Inlägg av enor »

Hej!

Lånade en liten bas på ett gig idag, och fick med den hem, och det känns som att jag kanske kommer att köpa den... Men jag måste bolla lite med er vana kontrabasmänniskor.

Jag har alltid spelat elbas som huvudinstrument, men hittar lite på kontra eftersom jag plågade mej igenom kontrabas i kommunala musikskolan en gång i tiden (det var innan elbas ansågs rumsrent). :)

Med detta sagt - jag har ingen som helst muskulatur för kontra men har all teoretisk kunskap och hittar bra, kan spela rent men bara en liten stund i taget innan jag blir för trött. :)

Men! Då kommer en god vän till mig och säger "jag har en kontrabas hemma som är till salu, det är en liten en". Så han plockar med den till vårt gig idag - jag testar lite på soundcheck, och det slutar med att jag spelar hela gigget på den utan att bli särskilt trött! Förmodligen hänger detta samman med att det är en 1/4-bas och mina invanda elbashandpositioner faktiskt funkar på den tack vare den korta mensuren. Är därför rätt sugen trots allt ... så länge jag sitter ner och spelar känns inte den lilla storleken som ett allvarligt problem, speciellt eftersom jag faktiskt orkar spela på den!

1/4-bas som sagt. Fabrikat okänt liksom ålder, men den har lock i gran och resten av kroppen verkar också vara riktigt trä. Har lite sprickor här och var, behöver ny stackel och ett nytt stall, men den har en pickup monterad som sitter under ena stallvingen. "Yamaha" hävdar säljaren men jag ser ingen märkning på den.. har dock ingen anledning att tvivla. Pickupen funkar och låter helt okej.

Basen har påfallande lite volym, men jag tror det beror på att ljudpinnen står på ett väldigt märkligt ställe. Ja plus att det ju är en ganska liten bas! Men inpluggad låter den förvånansvärt bra med bra "fjong" i låga F, till exempel - vilket alltid brukar vara mitt standardtest på kontrabasar.

4500 vill säljaren ha! Låter detta som ett rimligt pris?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det går ju inte riktigt att värdera nåt utifrån att det är en "liten kontra" - fabrikat, skick och lite bilder hade ju inte varit fel t ex. Men allmänt kan man väl säga att det ska vara en riktig rishög till kontra eller billigaste Kina-skräpet för att inte vara värd 5000 kr.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Fabrikat vet jag som sagt inte. Men 1/4-storlek, lock i gran som har ett par sprickor som behöver stoppas med lim. Stallet är snett och skulle därför behöva bytas. Allvarligaste bristen är en "krockskada" på ena sargen som är rätt rejäl...

Men, "ren rishög" är det inte, ej heller kinaskräp! :) Och en sån där pickup borde ju vara värd en liten slant bara den... jaja..

Tack för rådet hur som helst, tankeverksamheten går vidare!
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Uppdatering: hittade en diskret dekal inne i basen, med det kortfattade budskapet "Made in hungary".
Skriv svar