Intressant om "orkestersträngar" till elkontra
Postat: tis 04 maj 2010, 02:11
I tråden där Apetronic postat ett gäng länkar hittade jag bl.a. följande:
http://liutaiomottola.com/instruments/libellula.htm
Det är en lite säregen variant på elkontra. Det som fångade mitt största intresse var dock följande resonemang om strängar och övertoner:
The tone of the instrument is very similar to that of an acoustic upright bass. Spectrographic analysis of acoustic, electric, and electric upright basses has indicated that the key quality that distinguishes the tone of the acoustic bass is damping of the higher harmonics. In the acoustic, these harmonics decay much more quickly than they do in electric instruments, and this more than anything else is what makes an acoustic upright sound the way it does, when played pizzicato. The Libellula EUB features a high mass, high compliance bridge with a piezo transducer. The mass and compliance of the bridge increase damping of the high harmonics. This damping is further enhanced by the use of orchestral strings rather than the more commonly used jazz pizz type strings. (It is interesting and somewhat ironic that the low-internal-damping jazz pizz style of strings were developed to try to increase sustain of the acoustic bass when played pizzicato. When such strings are used on an EUB they tend to make the instrument sound less like an acoustic upright.)
Jag antar att han med "orkestersträngar" menar arco-strängar, för stråke alltså. Är det någon som testat att använda såna på sin elkontra och stämmer det i så fall som skrivs ovan att man uppnår ett ljud mer liknande akustisk kontra med såna strängar än med pizzicato-strängar?
(Detta kanske skulle postats i strängavdelningen men det är ju ganska speciellt och kontraspecifikt så jag tyckte det passade bättre här)
/Mats D
http://liutaiomottola.com/instruments/libellula.htm
Det är en lite säregen variant på elkontra. Det som fångade mitt största intresse var dock följande resonemang om strängar och övertoner:
The tone of the instrument is very similar to that of an acoustic upright bass. Spectrographic analysis of acoustic, electric, and electric upright basses has indicated that the key quality that distinguishes the tone of the acoustic bass is damping of the higher harmonics. In the acoustic, these harmonics decay much more quickly than they do in electric instruments, and this more than anything else is what makes an acoustic upright sound the way it does, when played pizzicato. The Libellula EUB features a high mass, high compliance bridge with a piezo transducer. The mass and compliance of the bridge increase damping of the high harmonics. This damping is further enhanced by the use of orchestral strings rather than the more commonly used jazz pizz type strings. (It is interesting and somewhat ironic that the low-internal-damping jazz pizz style of strings were developed to try to increase sustain of the acoustic bass when played pizzicato. When such strings are used on an EUB they tend to make the instrument sound less like an acoustic upright.)
Jag antar att han med "orkestersträngar" menar arco-strängar, för stråke alltså. Är det någon som testat att använda såna på sin elkontra och stämmer det i så fall som skrivs ovan att man uppnår ett ljud mer liknande akustisk kontra med såna strängar än med pizzicato-strängar?
(Detta kanske skulle postats i strängavdelningen men det är ju ganska speciellt och kontraspecifikt så jag tyckte det passade bättre här)
/Mats D