Köpa kontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Kb
Nykomling

Köpa kontra

Inlägg av Kb »

Vad ska jag köpa för kontrabas? Finns det någonstans där man kan prova flera? Typ kontrabasaffär?
//Kb
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

grejor
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det finns ju gott om trådar med såna frågor och jag antar att du har läst igenom dem. Sedan går det ju inte att svara på vilken kontra du ska köpa utan att veta vad du har råd att betala och inte heller om det finns nån kontrabasbutik där du kan prova när du inte talar om var du bor.

Att skriva långa utförliga svar kräver en del ansträngning och tid av den som svarar och jag tror många känner sig mer motiverade att avge såna svar om de känner att den som frågar har ansträngt sig lika mycket.

/Mats D
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Re: Köpa kontra

Inlägg av MartinB »

Kb skrev:Vad ska jag köpa för kontrabas? Finns det någonstans där man kan prova flera? Typ kontrabasaffär?
//Kb
det där ordet passar inte riktigt in i min bild av musik iallafall. :wink:
/Martin
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:Det finns ju gott om trådar med såna frågor och jag antar att du har läst igenom dem. Sedan går det ju inte att svara på vilken kontra du ska köpa utan att veta vad du har råd att betala och inte heller om det finns nån kontrabasbutik där du kan prova när du inte talar om var du bor.

Att skriva långa utförliga svar kräver en del ansträngning och tid av den som svarar och jag tror många känner sig mer motiverade att avge såna svar om de känner att den som frågar har ansträngt sig lika mycket.

/Mats D
Du är så skön du Mats... :lol:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Kb
Nykomling

Inlägg av Kb »

MatsD skrev:Det finns ju gott om trådar med såna frågor och jag antar att du har läst igenom dem. Sedan går det ju inte att svara på vilken kontra du ska köpa utan att veta vad du har råd att betala och inte heller om det finns nån kontrabasbutik där du kan prova när du inte talar om var du bor.

/Mats D
Ok Tack! Jo jag har kollat inläggen. Är inte så haj på detta. Jag har spelat bas i 35år och kontra de senaste 10. Spelar mest typ tradjazz och contry på kontran. Har i dagsläget en gammal sliten lamelltopp av märke Reinet, rak hals och ok att spela på, ficherman kontaktmickar och en Ampeg combo 12 som funkar. Men jag skulle vilja ha en mera lättspelad kontra med bättre grundljud, mera träljud med knorr. Gärna lättspelad så man kan spela ett par timmar utan att bli stel i lederna. Vad får man för 20-25 papp? Jag bor i Askersund, norra Vättern.
//Kb
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Re: Köpa kontra

Inlägg av Gamba »

psykopatsak skrev:
Kb skrev:Vad ska jag köpa för kontrabas? Finns det någonstans där man kan prova flera? Typ kontrabasaffär?
//Kb
det där ordet passar inte riktigt in i min bild av musik iallafall. :wink:
Vadå?
självklart SKA grabben köpa en kontrabas
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

Kb skrev:

/Mats D
Ok Tack! Jo jag har kollat inläggen. Är inte så haj på detta. Jag har spelat bas i 35år och kontra de senaste 10. Spelar mest typ tradjazz och contry på kontran. Har i dagsläget en gammal sliten lamelltopp av märke Reinet, rak hals och ok att spela på, ficherman kontaktmickar och en Ampeg combo 12 som funkar. Men jag skulle vilja ha en mera lättspelad kontra med bättre grundljud, mera träljud med knorr. Gärna lättspelad så man kan spela ett par timmar utan att bli stel i lederna. Vad får man för 20-25 papp? Jag bor i Askersund, norra Vättern.
//Kb
är väl som det har sagts förr
du får mest för pengarna om du köper en begagnad
kräver ju lite tid att leta annonser och åka och provspela

jag är iallafall nöjd med min kinestillverkade Eastman
(obs inte den i avataren det är en bjärton) som iofs kostade 32
säljs av tiptop musik i sthlm
han brukar ha några ex inne från 17-35papp
men bäst att ringa först och kolla

fast om du är hyfsat nöjd med det instrument du har
kan du väl börja med att byta strängar och fixa med stränghöjd mm
det gjorde underverk på min gamla bjärton
lät som ett nytt instrument med andra stängar
men är det "pappigt" ljud så kanske det inte hjälper

kolla på bontracasso han har några riktig läckra saker
blev lite sugen på att köpa en ny själv
violinmodellerna är ju hur snygga som helst
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem

Inlägg av hiwatt »

Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Kb skrev:

/Mats D
//Kb
Här är en riktigt skön lättspelad kanonbas ;
http://www.bontracasso.se/produkter/Kon ... id-150_558
Kb
Nykomling

Inlägg av Kb »

Vad har ni för stränghöjd? Vilka strängar rekomenderar ni?
//Kb
Gamba skrev:
Kb skrev:

/Mats D
//Kb
är väl som det har sagts förr
du får mest för pengarna om du köper en begagnad
kräver ju lite tid att leta annonser och åka och provspela

jag är iallafall nöjd med min kinestillverkade Eastman
(obs inte den i avataren det är en bjärton) som iofs kostade 32
säljs av tiptop musik i sthlm
han brukar ha några ex inne från 17-35papp
men bäst att ringa först och kolla

fast om du är hyfsat nöjd med det instrument du har
kan du väl börja med att byta strängar och fixa med stränghöjd mm
det gjorde underverk på min gamla bjärton
lät som ett nytt instrument med andra stängar
men är det "pappigt" ljud så kanske det inte hjälper

kolla på bontracasso han har några riktig läckra saker
blev lite sugen på att köpa en ny själv
violinmodellerna är ju hur snygga som helst
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Kb skrev:Vad har ni för stränghöjd? Vilka strängar rekomenderar ni?
Vilken stränghöjd som är lämplig beror på flera faktorer, hur hårt du vill kunna spela utan att det rasslar och smäller i brädan, hur starkt ljud du vill ha ur kontran, hur mycket rassel/smäll du kan acceptera, om du mest spelar vanlig pizzicato eller om du mest spelar slap (eller kanske mest med stråke), vad du har för typ av strängar, hur lättspelad du vill att kontran ska kännas, om greppbrädan är optimalt skuren eller inte osv osv.

Enklast är nog att ha ett höjdjusterbart stall och prova sig fram till vilken stränghöjd som passar. Normalt behöver man ha högre stränghöjd på de tjockare strängarna och lägre på de tunnare strängarna. En relativt normal stränghöjd för jazzspel och dylikt är väl runt 10 mm för e-strängen, kanske 8 mm för a- och d-strängen och 6 mm för g-strängen, mätt där brädan tar slut. För slapspel kan man behöva komma upp lite tror jag för att få tag i strängarna ordentligt med anslagshanden och ska man spela extremt snabbt och tekniskt kanske man i stället behöver komma ned lite men då får man spela försiktigare och får ut lägre ljudstyrka ur kontran.

Strängar är också en hel vetenskap och vad man ska ha är både en fråga om tycke och smak men också vad man ska spela. Många här inne slapar rockabilly och dylikt och då gillar man ofta senor eller senliknande strängar med låg tension och kort sustain. De flesta jazzspelare kör nog dock med nån form av stålsträngar. Själv har jag inte spelat kontra så länge att jag hunnit testa så mycket olika strängar, det är ju rätt dyrt att testa sig fram. Jag har dock fastnat för Pirastro Obligato och de är lite av allt kan man säga - hybrid med syntetkärna och stållindning, funkar för både pizzicato och arco, inte så hård tension men definitivt inte sladdriga. Låter runt och traditionellt jazzigt men ändå tydligt och med bra sustain. Slaparna här inne kommer att rekommendera helt andra strängar.

/Mats D
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

MatsD skrev:
Kb skrev:Vad har ni för stränghöjd? Vilka strängar rekomenderar ni?
Strängar är också en hel vetenskap och vad man ska ha är både en fråga om tycke och smak men också vad man ska spela. Många här inne slapar rockabilly och dylikt och då gillar man ofta senor eller senliknande strängar med låg tension och kort sustain. De flesta jazzspelare kör nog dock med nån form av stålsträngar. Själv har jag inte spelat kontra så länge att jag hunnit testa så mycket olika strängar, det är ju rätt dyrt att testa sig fram. Jag har dock fastnat för Pirastro Obligato och de är lite av allt kan man säga - hybrid med syntetkärna och stållindning, funkar för både pizzicato och arco, inte så hård tension men definitivt inte sladdriga. Låter runt och traditionellt jazzigt men ändå tydligt och med bra sustain. Slaparna här inne kommer att rekommendera helt andra strängar.

/Mats D
Strängar ÄR mer personligt än mickar och det finns INGET generellt svar på vilka strängar som passar en speciell stil. Jag blir hela tiden överraskad i val av kombinationer och hur strängar låter på olika basar med olika basister. Många Pizz-spelare föredrar Velvets olika modeller, rena eller spunna senor, Thomastik Belcanto / Spirocor eller Hybrider som Heritage, Evah Pirazzi eller också Innovations 2 chromespunna pizzmodeller eller nylonspunna pizzsträngar, beroende på om man använder stråke eller vilken mick-konfiguration man har. Obligato är en hybrid som funkar om man spelar lite eller ingen stråke eftersom den "rullar" under handen vid stråkspel vilket kan uppfattas frustrerande i längden. En del Slappspelare väljer även tunna stålisar typ Thomastik solo eller Heritage (stålspunnen syntet som är lite tunnare än Obligato) för större tydlighet. ELLER olika på E/A resp D/G vilket numera är jättevanligt inom ALLA stilar. Jag tror inte på att man kan läsa sig till kunskap då min erfarenhet är att man lika ofta blir negativt som positivt överraskad. Fysisk erfarenhet gäller! Vi kommer att köra Swedish Bass Days i sept. i år igen och där kommer vi återigen att erbjuda en unik möjlighet att testa strängar, mickar, preamps på sitt eget instrument. Håll öronen öppna.
Skriv svar