Transport med flyg och tåg

Diskussioner om kontrabasar
Hazzbaz
Medlem

Transport med flyg och tåg

Inlägg av Hazzbaz »

Ja, kontrabasen är ett härligt instrument, men ganska så klumpigt att transporterar eller hur?

Flyg inom Europa - några rekommendationer? Senast jag flög med en bas var i 1990 till London med British Airways, och det var väldigt smidigt inga bekymmer. (Gymnasiet betalade och det var dessutom inte min bas…). Har hört att SAS och Rayanair numera är kontrabas hatare och British Airways, Lufthansa och konstigt nog Easyjet utan större problem skulle acceptera kontrabasar om transporten sker på egen(bassistens) risk. Några som har erfarenheter i denna riktning?

TÅG - Ringde SJ för att kontrollera Kontrabastoleransen, hos SJ skulle man vara beredd att bli utslängd ur tåget om tågvärden inte gillade kontrabasen, och ingen kontrabas på x2000 inte ens om man köpte två 1st klass biljetter en till basen och en till mig.

Konklusion: ska man ha ny kontrabas kan man like så väl passa på att köpa ny bil.
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Stefanson »

Jag har transporterat kontran med Ryanair ett flertal gånger och det har inte varit några problem.
Har mest fått lite fniss och lustiga kommentarer från personalen.

Ryanair har dock en maxgräns på 20kg när det gäller musikinstrument
och jag har alltid legat lite över gränsen där men det har gått bra hittills.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Själv har jag aldrig flugit med kontran, så där får någon annan ge dig tips istället... :wink:

Jag har dock åkt väldigt mycket tåg tillsammans med basen genom åren, både vanligt och x2000 och jag har aldrig varit med om några större bekymmer alls.
Verkar som att du hade oturen att få prata med SJs suraste anställda eller nåt? :wink:
Har aldrig behövt föranmäla innan att basen ska med eller behövt köpa dubbla biljetter.
Det viktigaste av allt är att ha med lite bra spännremmar så att man kan spänna fast basen, så den är så lite ivägen som möjligt och ibland, men inte ofta, får man räkna med att behöva stå med den vid utgången eller så om det är riktigt fullsmockat på tåget.
Ibland får man dock riktigt bra hjälp av konduktören på tåget.
Senast jag och bandet åkte från sthlm så sa konduktören att vi kunde lasta in alla grejor i godsförrådet på tåget.
Sagtoch gjort och hur smidigt som helst. :D

Med andra ord så tycker jag att tåg är det bara att kliva på utan att behöva planera en massa innan.
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det är väl som vanligt, man ska inte fråga för mycket i förväg...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

SJ: Fråga som sagt inte och boka plats i vagn 6. Helst 5 eller 6 för då kan du sätta dig på handikapp-platsen (3) där det aldrig (och jag menar aldrig, jag åker x2000 två ggr i veckan och har aldrig sett någon annan där) sitter någon som har bokat platsen (dock ibland folk med årskort eller 10-biljett som "plankar") och ha kontrabasen där plats 2 borde varit (som alltså är borta eftersom det är rullstolsplats). Givetvis får man vara beredd att flytta om det skulle komma någon som de facto har bokat platsen. Konduktören brukar inte vara ngt problem. Spännremmar är också ett måste som någon skrev ovan eftersom lokförarna numera kör som om de stulit tågen. :)

InterCity tågen har i regel plats i någon av vagnändarna, bakom bakersta sätesraden.

Reginatågen brukar jag knåpa fast basen med spännremmar i den låga delen av tåget (där stolarna sitter med ryggen mot ytterväggen) det finns fästen för barnvagn/cykel där som passar alldeles utmärkt till spännremmar.
Hazzbaz
Medlem

Inlägg av Hazzbaz »

Tack tack – just do it – alltså! :D Trevligt att höra om x2000 resande kontrabasar. SJ ute på spåret är tydligen inte like fyrkantig som SJ kundtjänsten bakom datorn. :roll:
Kandyman skrev:Jag har transporterat kontran med Ryanair ett flertal gånger och det har inte varit några problem.
Har mest fått lite fniss och lustiga kommentarer från personalen.

Ryanair har dock en maxgräns på 20kg när det gäller musikinstrument
och jag har alltid legat lite över gränsen där men det har gått bra hittills.

Det låter ju lovande, hade lite funderingar på att hämta en kontra i England (blir dock inte av alla fall), men väldigt lovande inför framtiden.

Någon som testat kontrabas på Ängelholm (kullaflyg) – Bromma/Mora eller Sturup (Malmö Aviation) – Bromma?
Användarvisningsbild
Kling
Medlem

Inlägg av Kling »

Jag har skrivit lite om att resa med kontra på basbloggen.
Kolla här, om du är intresserad:

http://basbloggen.se/?p=3500

Funderar själv på att införskaffa en sådan här till nästa (flyg)resa:

http://www.bontracasso.se/produkter/Fod ... rdskum_513

Va och kollade på en för några veckor sedan,verkar grym!
Skriv svar