Sida 1 av 2

Ljudpinnen Den slutgiltiga lösningen

Postat: sön 04 sep 2011, 08:51
av Gamba
tyckte det var dags att lösa detta problem
tog tio minuter att tillverka,kostar typ 10 spänn

Bild

Bild

Bild

och för den som inte förstår hur man för in pinnen i f-hålet
så demonstreras detta på denna bild :shock:
Bild
observera att pinnen inte skall föras fram och åter utan endast vridas i rätt läge
Bild
efter lyckad insats drar man verktyget ur f-hålet försiktigt
Bild

Hädanefter kan ni använda era grillpincetter där dom hör hemma
STIM pengar vid användandet av ljudpinnemontör kan lämpligtvis
överföras till mitt konto i Lichtenstein

Postat: sön 04 sep 2011, 09:54
av Svensson
Du är fiffig du! Den iden ska knyckas!

Postat: sön 04 sep 2011, 10:50
av anli
bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!

Postat: sön 04 sep 2011, 12:06
av Gamba
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån

Postat: tor 08 sep 2011, 02:14
av Second bass
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.

Postat: tor 08 sep 2011, 02:59
av Gamba
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar

Postat: tor 08 sep 2011, 03:50
av Second bass
Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.

Postat: fre 09 sep 2011, 01:25
av Gamba
Second bass skrev:
Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
jaha ,har man en bas av papper eller inte .oavsett "talesätt"
intressant distinktion där av åsyftningen
skitbas, vad består en sån av ,kan man ju då fundera
lär ju knappast ens påminna om trä i nån som helst form
indiska sensträngar i mandelolja,tänker jag inte ens kommentera
1200hundrafransiga papper är ju så att säga för amatörer
jag kör med slippasta 10.000 och fårullsfettadade sliprondeller
För övrigt Pinnen på bilden var en träpinne som jag slet loss från en
skumgummimålarutjämnarlackpensel,jag är väl inte så jävla dum så jag
demonterar en kontrabas bara för att i real life visa the real thing
för att det kanske finns nån jävla petimeter nörd som som inte får in
in sitt jävla lilla huvud att det var en princip och inte en absolut sanning

pucko

Postat: fre 09 sep 2011, 01:50
av Ale
Second bass skrev:
Gamba skrev:
Second bass skrev:
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Det gör den inte alls. Jag har en bas som praktiskt taget är gjord av papper, till och med den klarar strängtrycket utan pinnen. Men det är värt att resa den eftersom det faktiskt låter helt annorlunda då. Och för övrigt kan man utan vidare ta bort alla strängar samtidigt utan att pinnen ramlar av det. Det finns en massa myter runt hanteringen av en kontra och inskolningen av sensträngar som det är dags att avliva.
ok jag gör väl fel då eftersom pinndjäveln alltid ramlar när jag tar bort alla strängarna

en bas av papper?rolig sak,låter den nåt eller
jaha och den låter annorlunda med ljudpinne
märkligt

myter är till för att avlivas

fast det lät mer som ett löfte
återkom gärna med div avlivningar
Inte en bas av papper, utan en bas PRAKTISKT TAGET av papper. Det är ett gammalt talesätt. I det här fallet betyder det att jag har en riktig skitbas, gjord av nåt som inte påminner alls särskilt mycket om massivt trä. Med indiska sensträngar som inte legat i blöt i mandelolja. Och inte slipas med 1200-papper när de fransar upp sig lite.
Du har en lite för kort ljudpinne. Tråkigt för dig, men när den rasar nästa gång, byt den till en av rätt längd. Och ja, det låter helt annorlunda när ljudpinnen är på plats. Annars finns det inte nån riktigt bra anledning att ha den där, för den har inget med instrumentets hållbarhet att göra.
Vi får se hur den tesen håller när du har torra 17/1800-tals-basar..
Har sett många spruckna lock från basar som stått utan pinne runt om i verkstäder, nog fan har pinnen en funktion. Basar som är gjorda av papper (ett talesätt) (läs plywood) är självklart inte lika känsliga för tryck och temperaturskillnader som solida levande träbitar, eftersom dom mestadels består av lim.

Postat: fre 09 sep 2011, 02:38
av Gamba
och det heter fortfarande inte plywood
utan kryssfanerad träfiberskiva ,typ
eftersom det uppenbarligen finns så "många myter"
angående kontrabasar kan man ju kanske börja med att
skaffa sig en någorlunda rudimentär kunskap
om vad man egentligen pratar om
innan man ...............................

Postat: mån 12 sep 2011, 22:36
av Nick Nail
Men oj! Vilken ilsken och tråkig ton det blev här... Kan vi inte bara gratulera Gamba till ett verkligt fiffigt verktyg och lämna det övriga därhän?

Jag har själv aldrig tappat någon ljudpinne, men jag har ändå gjort ett sånt här verktyg bara för säkerhets skull :P

Tack för tipset, Gamba!

UJUJUJ!!

Postat: tis 13 sep 2011, 17:16
av Bontracasso
stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......

helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.

Re: UJUJUJ!!

Postat: fre 23 sep 2011, 19:53
av Gamba
Bontracasso skrev:stilla nu gubbar !!
först GRATTIS till en hänförande bra lösning på ljudpinnemontage. Briljant må jag säga!! ...
och så tror jag också att din (gamba) ljudpinne helt enkelt är för kort om den faller helt fritt vid strängbyte i stående läge . Att å andra sidan, att bara byta en eller två strängar i taget eller ha basen liggande bör lösa det problemet. men......

helt klart är att ljudpinnen har en TONBILDANDE funktion som medverkar till både ton och IN-tonation i kombination med att vara en stöttepelare i själva bygget. Den gör att lock och botten "snackar" med varandra och en bas utan ljudpinne kan hålla ihop men har mindre precision i klang och tydlighet. Att en bas håller ihop utan ljudpinne kan bero på flera andra saker men det är dyrt och komplicerat att återställa ett lock som under lång tid fått falla.
helt klart var det en enkel och briljant lösning
av ett månghundraårigt problem

Postat: fre 23 sep 2011, 21:24
av Elfström
hats off

Postat: fre 23 sep 2011, 22:43
av Janne
Lysande innovation. På min står pinnen lite snett, stenhårt, har inte lyckats få den i rätt läge. Ska testa, pengar kommer till Lisch om jag lyckas.

Postat: lör 24 sep 2011, 03:16
av Gamba
jag har rätt
och jag vet bäst
alltid
jämt överalllt
så det så

Postat: tor 06 okt 2011, 00:21
av bjorlin1
Gamba skrev:
anli skrev:bra grej... vet inte ens om min kontra har en ljudpinne, men skulle den lossna så vet jag lösningen nu!
ljudpinne har du säkert
basen imploderar av strängtrycket mot stallet om man inte har en sån
Gamba skrev:jag har rätt
och jag vet bäst
alltid
jämt överalllt
så det så
vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...

Postat: tor 06 okt 2011, 00:33
av christian veltman
bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
bjorlin1

Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3

Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------

Är jag taskig....?

Postat: tor 06 okt 2011, 11:27
av bjorlin1
christian veltman skrev:
bjorlin1 skrev:vänta lite nu, skulle basen implodera utan ljudpinne? fånigaste jag hört...
bjorlin1

Svar: 16
Visningar: 832
Forum: Kontrabasar Postat: mån mar 07, 2011 21:05 Rubrik: Köp av kontrabas, hjälp tack!
http://www.blocket.se/ostergotland/Kont ... m?ca=7&w=3

Tjena ska köpa en kontrabas men vet inte mycket om dom, söker en kontra som passar bäst till jazz och är hyffsad lätts ...
--------------------------------

Är jag taskig....?

ajdå du hitta den alltså, jo alla måste väl börja någonstans. Dock verkade ju TS veta en del i och med hans lilla uppfinning så kändes konstigt att han trodde det, skulle inte säga så till någon som är ny med kontrabasar. Sen att han verkade vara en tvättäkta besserwisser när någon bevisade honom fel bidrog till min kommentar, löjligt o leta bland mina inlägg.

Postat: tor 06 okt 2011, 12:04
av Hatt_Johan
Dagens ord är nog petimeter.

Grattis till ett fiffigt verktyg

Postat: fre 07 okt 2011, 00:02
av MartinB
Har man en plywoodgrunka med slappa sensträngar så visst, spela utan pinne och ställ dig på basen (ståbas, höhö). Har man en 1800tals möbel med orkesterstålisar på ska man nog se till att ljudpinnen sitter där.

Postat: sön 06 nov 2011, 08:56
av Chupacaps
Vill också tacka Gamba för att du delat med dig av din fin fina uppfinning!

Byggde en i helgen -bytte ljudpinne på nolltid.

Stort tack!

Postat: mån 07 nov 2011, 16:32
av Gunk
Hur ser då basbyggarnas ljudpinne-monterare ut?

ASGRYM uppfinning. Ta patent för bövlen. Enda Norge har att komma med är osthyveln.

Postat: tis 22 nov 2011, 12:41
av Fredrik68
Gamba: Mycket tack för tipset om verktyget :D

Postat: lör 26 nov 2011, 18:11
av Gamba
och vem fan är det som har skvallrat??
helt plötsligt tycks jag vara sörmlands auktoriserade ljudpinneupprättare
har fått två såna jobb+lite reparationer i övrigt

fast lite kul är det
håller på att limma ihop en hals+justering av stall mm

Bild

med lite tur räcker det att limma,får se när jag strängar upp och stämmer
annars får man börja från början och plocka av hela halsen och göra en grundlig
åtgärd,märklig skada för övrigt,dom brukar lossna hela vägen och inte bara
spricka mitt i infästningen.

bjärton bas från 1948 serienummer 122
hade varit nåt mer exklusivt hade jag rekommenderat en riktig
instrumenreparatör istället för en sån amatör som mig :-)))