Nu har jag ju, av ekonomiska och utrymmesmässiga skäl, inte något problem med att ha för många ståfelor. men det är väl inte alltid så att spelandet och repandet blir så regelbundet alla gånger. Håller jag på att mörda min kära basfiol?

Visst, det är känt ibland kontrafolk och stråkinstrumentalister. Men, jag har aldrig hört talashitman skrev:Läste i en intervju i senaste Guitar&Bass ett påstående om att man inte bör ha för många ståfelor, eftersom dessa (till skillnad mot elbasar) behöver spelas på regelbundet för att inte "dö" ljudmässigt.
Nu har jag ju, av ekonomiska och utrymmesmässiga skäl, inte något problem med att ha för många ståfelor. men det är väl inte alltid så att spelandet och repandet blir så regelbundet alla gånger. Håller jag på att mörda min kära basfiol?
Mr Spock skrev:Att stå fel kan vara rena döden.
Sorry.
Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".enor skrev:Det är och har alltid varit mycket hokus-pokus i stråkbranchen. Visst kan det vara sant att ett instrument låter bättre ju mer man spelar på det, men det troligaste - tycker jag - är att detta beror på att man själv blir bättre och bättre på att locka ut de fina tonerna (omedvetet); inte på att själva instrumentet förändras. Your mileage may vary.
Jag skulle säga att själva anledningen till att de lagats väl, och spelats mycket och väl, är att de helt enkelt är bra exemplar - och varit bra exemplar hela tiden. Men som sagt, detta är bara min tes.christian veltman skrev: Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".
Varför låter ofta de gamla väl lagade och spelade basarna så bra när man provar dom?
Vi hittar nog egentligen bara delar av vad nu kan kallas sanningen
Det tror jag också men kan inte låta bli att undra över en del gamla basar.enor skrev:Jag skulle säga att själva anledningen till att de lagats väl, och spelats mycket och väl, är att de helt enkelt är bra exemplar - och varit bra exemplar hela tiden. Men som sagt, detta är bara min tes.christian veltman skrev: Är benägen att hålla med men det kan vara en del av "sanningen".
Varför låter ofta de gamla väl lagade och spelade basarna så bra när man provar dom?
Vi hittar nog egentligen bara delar av vad nu kan kallas sanningen