Har precis börjat lite kontrabas, och kan väl inte säga annat än att jag inte förstår varför jag väntat så länge, är ju hur kul som helst!

Men då har man ju å andra sidan bara spelat ett fåtal ggr..
Iaf, jag spelar i ett bluesband, gitarr/sång, piano, bas & trummor, och jag tycker han tenderar till att ge rundgång väldigt tidigt i volymen, och när jag hittar ett läge och plats i repan där den inte går runt och med någorlunda volym vill den istället ge rundgång på tonerna jag tar på a-strängen.. G, D & E låter helt okej men A stränger ger inte den där distinkta, klara bastonen utan rundar.
Har gjort lite sökningar men inte direkt funnit nåt givande tips på hur man kan motverka.
Finns det ens nåt man kan göra?
Har provat att knö ner tygtrasor mellan kroppen och stallet men det hjälpte föga, försöker knipa åt med knäna men det varken hjälper eller är skönt i längden, även flyttat runt lite i repan för att försöka hitta nån sweetspot, samt nästan dragit ner all bas på stärkaren..
Stärkaren är en Fender super bassman pro 300wattarn med 610 lådan, basen är den billigaste från tysken med rotosound strängar samt realist mick.
Gör det skillnad på rörstärkare och transistor? Den mycket eminente basisten i jack baymoore provade sin kontra i min förra Roland studiobass 100 samt fender-riggen och i roland stärkaren var den inte alls lika känslig för att runda!
Nåja, nu vart det lite mycket text och frågor, men jag mottager gärna tips & råd om egentligen allt med dessa goa instrument

//Danne