Det var en toksnygg bas med en akustisk klang som får beskrivas som helt okej fast en aning volymfattig. M.a.o. en bas som funkar bra med piezo-pickuper. Inte speciellt rundgångskänslig.
Fördelar:
- Behaglig vikt
- Betydligt robustare än en helträbas
- Snygg att se på
Nackdelar (med detta exemplar):
- Stackeln gick inte dra ut; den satt som berget.
- Stallet var så lågt skuret att det inte gick justera upp till användbar höjd
- Halsinfästningen var sned, så greppbrädan låg inte i basens centrumlinje, utan pekade mycket märkbart åt diskantsidan
Blast Cult har tydligen börjat gå kräftgång; deras hemsida visar bara tillbehör och inga instrument. Rockabilly-boomen har tydligt och klart peakat. Jag fick känslan att tillverkningen har varit lite si och så vad gäller kvalitetskontroll. Många måndagar i veckan och mycket hype. Där var Brinks och jag tämligen överens, då det inte längre är möjligt för dem att köpa in basar därifrån. Ingen skugga faller över Brinks, ingen alls, mycket bra service och trevligt bemötande.

Min slutsats:
Då basen inte gick justera till spelbar höjd var den begränsad till att vara snygg och dekorativ, trots en behaglig klang.
Tyvärr för lite bas för så pass mycket pengar, med dagens växelkurs och en svag krona, runt 40000. (!!!) Hade vi haft en bättre växelkurs vore det en helt annan femma; då skulle man kunna lägga några kronor på att få basen bra.
Jag passade också på att känna på en Slap Cult-bas från samma företag, men deras kinesiska lågprismodell.

Den var just det: en kinesisk lågprismodell, som inte gick att jämföra med en riktig One4Five, inte ens med detta lite sorgliga exemplar. Jag ska inte vara orättvis; One4Five har riktigt fin finish, men just detta exemplar skulle behöva lite kärlek från en instrumentmakare för att bli vad den ska vara.
King-basen som Brinks har, hade jag gärna provat, men den var ute på lån. Tur det, för den hade kostat en njure och en hornhinna...

Jag fortsätter leta en BRA plywoodbas att ta ut på bus. Min fina helträbas får bara göra fin-gig...