Önskas: vinyl-prylar

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Önskas: vinyl-prylar

Inlägg av Seaweed »

Jo!

Är i färd med att färdigställa en vinyl-hörna hemma i vardagsrummet.

Fick tag i en gammal Pioneer PL-120 hemma i farsans garderob, dock var (såklart) remmen trasig och den är allmänt sliten. Går i tankarna att renovera den, men det får kanske bli ett sidoprojekt. Hittade en radiodel som jag ska försöka sparka igång också...

Tänkte köra en liten utbudskoll på följande, och det behöver inte vara nåt flashigt alls, gärna gamla prylar också (bara det fungerar!):

- Vinylspelare
- Ett par högtalare
- Ev. förstärkare

Sen är jag väldigt intresserad av att köpa lite plattor också. Skulle vara kul med plattor som ni Pratabasare själva har medverkat på!

Shoot!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Kolla om det finns nån gammal radio/hifihandlare på din ort. Där brukar alltid finnas nån skön gubbe som säljer gamla prylar. Kompisen köpte en genomgången förstärkare för 600 kr på ett sånt ställe... Annars är loppisar ett hett tips, ingen vill köpa gamla högtalarburkar längre så det kostar typ inget.

Om du ska börja med lite plattor så är ju en Marulk-sjua en utmärkt start: http://recordheaven.net/index.cfm?x=bro ... =1&sl=true :wink:
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Danne Palm skrev:Kolla om det finns nån gammal radio/hifihandlare på din ort. Där brukar alltid finnas nån skön gubbe som säljer gamla prylar. Kompisen köpte en genomgången förstärkare för 600 kr på ett sånt ställe... Annars är loppisar ett hett tips, ingen vill köpa gamla högtalarburkar längre så det kostar typ inget.

Om du ska börja med lite plattor så är ju en Marulk-sjua en utmärkt start: http://recordheaven.net/index.cfm?x=bro ... =1&sl=true :wink:
Sant! Bra tips. Ska kolla lite i helgen.

Kul med en PB-kollega till på Transubstans :) Låter bra får jag säga!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Remmen kan ersättas med ett sådant där jättelångt gummiband. Funkar faktiskt bättre i vissa fall.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Här är en gammal klassisk stereostapel till fyndpris: http://www.blocket.se/sodermanland/Tech ... 724852.htm

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Bump! Ingen som har nåt i gömmorna?
Seaweed skrev: - Vinylspelare
- Ett par högtalare
- Ev. förstärkare
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Jag har en Lenco skivspelare som jag inte använder längre. Den låter men är ju ingen höjdare direkt :) PM:a om du är intresserad.

EDIT: En sådan här tror jag att den är. Den ser ut om den i alla fall :P
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Löste skivspelarproblemet! Fick tag på en ny rem, så får vi se om det är mer grejor som är paj... Annars ska jag ha den i åtanke! :)
Användarvisningsbild
Joakim
Medlem

Inlägg av Joakim »

Jag har ett par högtalare att bli av med, de är hyfsat nya och inte direkt spelade, ett par små bokhyllehögtalare, dynavoice, kan fixa bilder om det finns ett intresse, kan släppa dem hyfsat billigt :)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Joakim skrev:Jag har ett par högtalare att bli av med, de är hyfsat nya och inte direkt spelade, ett par små bokhyllehögtalare, dynavoice, kan fixa bilder om det finns ett intresse, kan släppa dem hyfsat billigt :)
Ja det är intressant! Bilder är välkomna!
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Ska även säga att jag bytte remmen i min gamla Pioneer PL-120. Nu snurrar den i alla fall, men jääävligt långsamt och ojämt... Vet inte om det är värt att lämna in på service eller om det kanske går att fixa själv, annars får jag leta ny spelare.

Just det, en RIAA-förstärkare måste jag köpa också!
Användarvisningsbild
Joakim
Medlem

Inlägg av Joakim »

Lägger upp en liten bild (stock-photo) så tar jag lite mer bilder i morgon :)

Kan tänka mig släppa dem ganska billigt, har haft dem i cirka 2 månader, men kände inte direkt behovet av dem så jag kan släppa dem om något känner fört :)

Tar bilder sen :)

Bild
Användarvisningsbild
Joakim
Medlem

Inlägg av Joakim »

Lägger upp en liten bild (stock-photo) så tar jag lite mer bilder i morgon :)

Kan tänka mig släppa dem ganska billigt, har haft dem i cirka 2 månader, men kände inte direkt behovet av dem så jag kan släppa dem om något känner fört :)

Tar bilder sen :)

Bild

Vinylare sitter jag också inne på en del, dock inget som jag medverkat på men om du vill ha något annat så hojta till har allt från Zeppelin till lite nyare prylar (inte allt jag vill göra mig av med men ändå)
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Ah, antar att det är dessa? http://www.fynda.se/index.php?prodid=3986

Verkar schyssta, duger nog mer än väl åt mig.

Vinyler kan vara intressant! Först och främst är det väl alla gamla kioskvältar-skivor jag vill ha, rock/hårdrock that is. Letar just nu efter Captain Beyonds första, men den är ju rätt ovanlig... Machine Head med DP vill jag också ha. Men dra ett PM vetja så kan vi bolla lite frågor där!
Skriv svar