Ehrlund Acoustic Pickup [köpt]

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Skriv svar
jannej
Medlem+

Ehrlund Acoustic Pickup [köpt]

Inlägg av jannej »

Nyfiken att prova. Någon som tröttnat på sin?
Senast redigerad av jannej den tis 06 dec 2011, 15:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Jag vet en som säljer en i USA för 2000 med preamp. Frakt blir inte dyrt, har dock inte koll på skatten.

Jag rekommenderar VERKLIGEN Ehrlund!!!

Hör av dig snarast om du är sugen.

(om du har en profil på TB så underlättar det)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Annars gör sig nog den här annonsen bättre på köp/sälj kontrabas!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Chupacaps skrev:Annars gör sig nog den här annonsen bättre på köp/sälj kontrabas!
Njaeee..... Den går att använda till OTROLIGT mycket mer än att bara micka upp kontrabasar med så...... Har använt mina till allt från kontrabasar och andra stråkinstrument till mandoliner, akustiska gitarrer, cajun och andra slagverksinstrument. Det konstigaste jag satt den på är metalldelen på en dammsugarslang. Vi använde dammsugarslangen att slå på som slagverksinstrument. Lät kanon.

Väldigt bra mick hur som. Jag ska inte sälja någon men kan vidimera att det är en väldigt vettig kontaktmikrofon.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Vet att den funkar till otroligt mycket, men på detta forum är det nog mer kontrabasister än elbasister som använder den alltså kan det löna sig att fråga i det forumet.
Användarvisningsbild
NS/Stick-Bengan
Medlem

Inlägg av NS/Stick-Bengan »

Jan Hellman skrev:
Chupacaps skrev:Annars gör sig nog den här annonsen bättre på köp/sälj kontrabas!
Njaeee..... Den går att använda till OTROLIGT mycket mer än att bara micka upp kontrabasar med så...... Har använt mina till allt från kontrabasar och andra stråkinstrument till mandoliner, akustiska gitarrer, cajun och andra slagverksinstrument. Det konstigaste jag satt den på är metalldelen på en dammsugarslang. Vi använde dammsugarslangen att slå på som slagverksinstrument. Lät kanon.

Väldigt bra mick hur som. Jag ska inte sälja någon men kan vidimera att det är en väldigt vettig kontaktmikrofon.

MVH//Jan
:)
Den funkar kalas till banjo också!
Måste rota fram minidammsugaren och testa nu..
http://www.facebook.com/BassAndBass" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/#!/pages/Nano- ... 2613665964" onclick="window.open(this.href);return false;
benganjonasson.com

vit avbandad Vester med modellflygplansfärg blått/silver skiftande i grönt + Garfield-klistermärken
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Chupacaps skrev:Vet att den funkar till otroligt mycket, men på detta forum är det nog mer kontrabasister än elbasister som använder den alltså kan det löna sig att fråga i det forumet.
Det finns en hel del ljudtekniker som hänger här också. ;)

//Jan
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Chupacaps skrev:Jag vet en som säljer en i USA för 2000 med preamp. Frakt blir inte dyrt, har dock inte koll på skatten.

Jag rekommenderar VERKLIGEN Ehrlund!!!

Hör av dig snarast om du är sugen.

(om du har en profil på TB så underlättar det)
Tack som vänligast för tipset! Jag vet inte om jag vill mecka med att skicka från USA. Tänkte mig försöka hitta något närmare.

Kör du den med Ehrlund-preampen också, hört blandade reaktioner på denna?

Hur upplever du det är att köra denna i förstärkare? Ibland kan jag själv uppleva att mick-ljud är för indirekt när man är så van med line-ljudet som är direkt, om du förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Killen i fråga är väldigt soft så jag tror inte det skulle bli så mycket krångel men visst, jag förstår dig.

Ja, jag kör pre-ampen och tycker personligen att det låter 10x bättre med den än utan. Har inte testat någon annan pre och har också hört att det råder delade meningar om Ehrlunds pre (för mig funkar den superbra).

Ljudet blir basigare och fylligare utan att bli "bumligt" vilket jag gillar. Pregnansen påverkar man genom att placerar micen på olika ställen så man kan få både mer eller mindre bas.

Jag kör den på min kontra (Bömisk, helträ, välvd botten, ca 1850-tal) genom en ampeg SVT3 PRO vilket jag tycker låter super. Så den funkar utmärka att kör både genom PA och stärkare. (mest anmärkningsvärt är att den låter så bra i PA!) Att köra t.ex. en Realist eller Fishman rakt in i PAt är ju otänkbart men med denna låter det hur bra som helst.

Jag tror jag förstår vad du menar och man blir lite lurad av att han envisas med att kalla den för mic då man kanske tänker på en DPA eller en AMT men det är en kontaktmic och uppför sig som en sådan. Tänk spelegenskaper som t.ex. en Realist men som låter TRÄ! Ingen ful elbas-Wilson-sustain. Den har snabb attack och låter väldigt bra med stråke (det låter verkligen stråke).

Enda nackdelen är att den känns väldigt skör och att micsladden är starkt mikrofonisk (sladden får alltså inte vidröra kroppen alls) vilket kan vara lire bökigt.

Lite rörigt skrivet (under tidspress) hoppas du får ut något av det.
Fråga gärna igen om du vill veta mer.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Sladden är av hög kvalité men den sitter ju fast i en kontaktmick så om sladden slår i locket på tex en kontrabas vidarebefordras vibrationerna till micken. Därav viktigt att isolera sladden från mekaniska vibrationer närmast mikrofonen. Så det är inte sladden i sig som är mikrofonisk utan micken som är känslig för vibrationer. Vilket den ju SKA vara också då det är en kontaktmikrofon. Det ligger i mickens natur. Fäst upp sladden så är problemet borta.

MVH//Jan
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Jan Hellman skrev:Sladden är av hög kvalité men den sitter ju fast i en kontaktmick så om sladden slår i locket på tex en kontrabas vidarebefordras vibrationerna till micken. Därav viktigt att isolera sladden från mekaniska vibrationer närmast mikrofonen. Så det är inte sladden i sig som är mikrofonisk utan micken som är känslig för vibrationer. Vilket den ju SKA vara också då det är en kontaktmikrofon. Det ligger i mickens natur. Fäst upp sladden så är problemet borta.

MVH//Jan
Nämn det jordiska problem som inte den amerikanska basistkåren löst, skrolla ned lite längre ned på sidan. ;-)

http://www.gollihurmusic.com/product/22 ... _BASS.html
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Jan Hellman skrev:Sladden är av hög kvalité men den sitter ju fast i en kontaktmick så om sladden slår i locket på tex en kontrabas vidarebefordras vibrationerna till micken. Därav viktigt att isolera sladden från mekaniska vibrationer närmast mikrofonen. Så det är inte sladden i sig som är mikrofonisk utan micken som är känslig för vibrationer. Vilket den ju SKA vara också då det är en kontaktmikrofon. Det ligger i mickens natur. Fäst upp sladden så är problemet borta.

MVH//Jan

En bekant var i kontakt med Göran (Ehrlund) som själv beskrev sladden som mikrofonisk. Det var enligt honom ett nödvändigt ont för att få fram egenskaperna hos micen. Det är alltså vad som sagts till mig sant eller falskt.

Jag upplever sladdens infästning och micens hölje som skör i jämförelse med t.ex. en Schertler Dyn-B som bygger på samma princip (alltså kleta fast mic på kropp med häftmassa), lätt att trampa på om den skulle trilla av och då är det nog tack och goodbye. Har aldrig yttrat mig om sladdens kvalité, den leder säkerligen ström aldelens utmärkt.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Var bor du föresten Jannej? Bor du i Sthlm så kan vi nog ordna ett test (har lite annat smått och gott också om det är kontramicar du är intresserad av). Har dock lovat bort den till Pal Johnsson som också ville prova den.
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Chupacaps skrev:Var bor du föresten Jannej? Bor du i Sthlm så kan vi nog ordna ett test (har lite annat smått och gott också om det är kontramicar du är intresserad av). Har dock lovat bort den till Pal Johnsson som också ville prova den.
Tack för erbjudandet! Tyvärr bor jag i Umeå. Men jag är nog villig att prova grisen i säcken, alltid svårt att veta hur det fungerar i ett sammanhang. Sen kan man behöva ratta in sig och testa.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Chupacaps skrev:En bekant var i kontakt med Göran (Ehrlund) som själv beskrev sladden som mikrofonisk. Det var enligt honom ett nödvändigt ont för att få fram egenskaperna hos micen. Det är alltså vad som sagts till mig sant eller falskt.
Om man knäpper på sladden långt ifrån micken så får man inget biljud genom förstärkaren eller vad man nu kopplat in micken i. Men det får man närmare micken. Visst, en VISS mikrononi har näst intill allt så det är svårt att helt komma ifrån men att sladden skulle vara så känslig att den skulle påverka det ljud som micken tar upp känns kanske inte helt givet. Och om sladdens egenskaper är livsviktiga för att mikrofonen ska låta bra så skulle nog Göran avråda från att korta av sladden och sätta på en telehona för lite mer permanent montage på t.ex. en cello, vilket många gör. Då skulle sladdens längd vara av betydande karaktär. Jag har två Ehrlund kontaktmickar. Den ena har lång sladd och den andra har jag kortat av kabeln. Jag kan inte tycka att mickarna låter direkt olika. Dom här mickarna är hyffsat linjära och det vill man kanske inte äventyra genom att välja en kabel som förändrar ljudet micken tar upp genom extern påverkan. Låter inte helt logiskt. Men jag kan ha fel.

//Jan
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

Du har säkerligen rätt.

Har stört mig på sladdens känslighet men borde nog tänkt en extra gång innan jag skrivit. Förlitade mig okritiskt på mina källa, oproffsigt.
Bengan
Medlem

Inlägg av Bengan »

Jag har en som kanske är till salu... har dock inte kvar preampen
Skriv svar