Den ser helt klart ut som om den har för många sittplatser för att kunna köras på B-kort.blackparkas skrev:Den här borde det ju gå att göra nå´t kul av annars:
http://www.blocket.se/stockholm/fardtja ... m?ca=5&w=3
köpt, VAN
- Tripod
- Medlem++
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- blackparkas
- Medlem++++
johnne skrev:ok låt oss göra en sak glasiklar... Bigblock kontra smallblock handlar INTE om cylindervolym.. utan om blockets storleksformfaktor.. det finns 348Cui BB som alltså är mindre än 350SB.. 5,63Liter kontra 5,7liter..
Eller t.ex. 396 BB och 400 sb
NU är ju 400:an inte direkt vanlig iofs...
Men indirekt handlar det ju om cylindervolym ändå...

Men det behöver inte vara STÖRRE cylindervolym bara för att det är big block som sagt.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
*Host*johnne skrev:ok låt oss göra en sak glasiklar... Bigblock kontra smallblock handlar INTE om cylindervolym.. utan om blockets storleksformfaktor.. det finns 348Cui BB som alltså är mindre än 350SB.. 5,63Liter kontra 5,7liter..
2 sidor tidigare i tråden:
dereborn skrev:...
Chevy big block fanns med volymer från 348 och uppåt. Alltså finns det Big blocks med mindre volym än smallblocks....
- Jan Hellman
- VIP medlem
Vi hade inne den där bilen hos flera verkstäder. Det var aldrig någon som hittade något fel på den. Och vår hade förgasare. Förgasarbilarna drar mer.Svensson skrev:Vi åkte Dodge van för några år sean, den drog runt 3 liter i stan och nästan lika mycket landsväg. Det var en bensinare med insprutning, alltså en amerikansk variant på insprutning med munstycken monterade i en förgasare (om jag minns rätt). Efter lite efterforskande visade det sig att styrboxen för insprutningen var felaktig och gick i nåt defaultläge vilket de tydligen är programerade att göra när de går sönder. Man kan ju tänka sig att den borde svartryka och bluddra i det läget men det gjorde den inte. Hur som, boxen byttes och soppaförbrukningen rasade, låg inte mycket mer än litern landsväg och betydligt mindre i stan också. De ska inte dra 3,5 liter/mil om allt är schysst.JanTheWhite skrev:Vi höll oss runt 90.....TDHP skrev:Vår första Dodge std drog 1,2 - 1, 5 fullastad på landsväg.JanTheWhite skrev:Mindre cylindervolym och förgasare gör att dom drar mer. Snålkör en starkare motor med insprutning ger definitivt den bästa bränsleekonomin. Den Dodge 318 med förgasare vi hade drog en bra bit över två liter milen på motorväg. Närmare 3,5 inne i stan.TDHP skrev:Har haft två Dodge med 318 utan större problem.
Förgasare iof, men ändå.
Man får hålla sig runt 90 så går det bra.
En otrimmad V8 som drar 3,5 liter är det nåt fel på!Ha ha ha!
Pratade med hur många människor som helst under dom där åren OCH vi hade bilen inne på överhalning. Alla sa att "Dom drar så mycket med den motorn". Den drog inte 3,5 liter på landsväg. Den drog 3,5 liter inne i stan. På landsväg drog den dock snäppet över 2 liter. Vartenda kotte vi pratade med sa att det var helt normalt. En modern V8:a Cheva kan man få ner runt 1,2 liter. Min Ford har en rak 6:a diesel och den drar 1,1 liter oavsett hur lastad den är och vart jag kör. Vore intressant att veta hur ni körde för att få ner en bensinare 318 med fugge till den förbrukningen. Vi kom inte i närheten av det. Vår drog minst en halvliter mer på landsväg. Och precis alla vi pratade med sa att det var helt normalt. Konstigt.....
![]()
//J
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- johnne
- Medlem+
ja det är faktiskt ganska roligt.. man får ofta höra hur fantastiskt bra vrid det är i v8.. men är det verkligen det? nä knappast.. man får ställa det i relation till vad det är..
att 450Nm är bra vrid är vi kanske överens om.. MEN...
Nissan Skyline R33 utvecklar 460hp och 485Nm i vrid.. med en sexa på 2,5liter
här du en bil med rätt reko vrid och styrka
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U50YZSqm ... re=related[/youtube]
Nissan Skyline R33 utvecklar 460hp och 485Nm i vrid.. med en sexa på 2,5liter
här du en bil med rätt reko vrid och styrka
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U50YZSqm ... re=related[/youtube]
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
Spriten räddade mig från sporten
- blackparkas
- Medlem++++
johnne skrev:ja det är faktiskt ganska roligt.. man får ofta höra hur fantastiskt bra vrid det är i v8.. men är det verkligen det? nä knappast.. man får ställa det i relation till vad det är..
Allt beror ju på vad man jämför med naturligtvis.
Jag föredrar V8 eftersom du har ett hyfsat vrid redan på låga varv, lite beroende på övrig motor naturligtvis.
Lika föredrar jag t.ex. min ST och 3.0 liters V6 framför en turbo-fyra.
Skönare gång, behöver inte varva gärnet för att få bilen att röra sig.
Sedan att jag kanske blir dragen av en likvärdig turbobil gör mig inte ett dugg.
Jag gillar fortfarande motorer utan turbo mer än spott och fräs-bilar.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
Näeh, verkligen inget monster.Mike skrev:Kollar man på en std Chevy 350 från 87-95 gav den hiskeliga 190hk och ca 350nm.
Men inte är det nån dräparmaskin.
Men det brukar kunna röra på sig en del iaf tycker jag.
- TDHP
- Forumvärd
Hur som helst, har man en hyfsat frisk Dodge/chevavan så orkar den ta sig upp för backarna fullastad utan att stanna. Det går att hitta delar nästan överallt.
En LT31 eller liknande med 40K mil på mätaren drar lika mycket och är inte mycket bättre. Dessutom åker riktiga rockers V8!

En LT31 eller liknande med 40K mil på mätaren drar lika mycket och är inte mycket bättre. Dessutom åker riktiga rockers V8!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Vi har för övrigt lagt ner det där med turnébulle.
Det blir personbil med släp om vi måste släpa med oss prylar, men vi försöker i möjligaste mån se till att ha det på plats numer.
Det blir personbil med släp om vi måste släpa med oss prylar, men vi försöker i möjligaste mån se till att ha det på plats numer.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- Jan Hellman
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
TDHP skrev:Hur som helst, har man en hyfsat frisk Dodge/chevavan så orkar den ta sig upp för backarna fullastad utan att stanna. Det går att hitta delar nästan överallt.
Håller med fullständigt.
Bara att det är så mycket coolare med en Cheva/Dodge gör ju att det avgör saken direkt...

- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Men jag skulle nog ändå satsa på en Cheva Conversion... typ...
Mest för komforten..
Typ den här, men det är kanske över budget:
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... m?ca=5&w=3
Mest för komforten..

Typ den här, men det är kanske över budget:
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... m?ca=5&w=3
- blackparkas
- Medlem++++
Rock n roll går sällan ut på att vara laglig, eller?TDHP skrev:Nackdelen är att en lyft är så tung, man får nästan inte lasta nåt i den sen om man vill åka lagligt.

- Mike
- The Transporter
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Okej alla bilkunniga å allmänt duktigare än mej, jag å min tattiga gitarrist åker till E-tuna imorn å tittar på en Dogde 89a.
Hur ser jag om det är förgasare? Vill inte ha förgasare...
Finns det något smart sätt(förutom att tanka fulltank) att ta reda på hur mycket den drar?
Sen skulle jag nog behöva en kurs i förhandlingsteknik och bilhanlingsprutande för nybörjare....tips?
Tack:D
Hur ser jag om det är förgasare? Vill inte ha förgasare...
Finns det något smart sätt(förutom att tanka fulltank) att ta reda på hur mycket den drar?
Sen skulle jag nog behöva en kurs i förhandlingsteknik och bilhanlingsprutande för nybörjare....tips?
Tack:D
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- Svensson
- Forumvärd
Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget
. Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Tripod
- Medlem++
Nej, en ny Sprinter kan jag rekommendera!Svensson skrev:Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget. Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...
Men det är förstås den fattiges dilemma. Har man inte råd att köpa en pålitlig bil så får man köpa en bil man har råd med. Även om man inte är bilmek.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Mike
- The Transporter
Men nu är inte Saft ute efter en massa vuxenpoäng, så jag säger KÖR PÅ!Tripod skrev:Nej, en ny Sprinter kan jag rekommendera!Svensson skrev:Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget. Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...
Men det är förstås den fattiges dilemma. Har man inte råd att köpa en pålitlig bil så får man köpa en bil man har råd med. Även om man inte är bilmek.
*Fast jag är nog böjd att hålla med Svensson i 89-resonemanget.
En rostbutt på +20 bast, men en bensinslukande V8 som knappast är ECO-optimerad är ju inte precis en spargris.
Om man nu inte har ett bra garage, tillgång till USA-delar och en bra verktygslåda.
Jag har haft åtskilliga Dodge/Cheva-vanar, en handfull vanliga slagskepp och inte var det för ekonomins skull jag åkte Suburban 4x4 med 454, eller Ford Galaxy.

TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- Tripod
- Medlem++
Oavsett hur vuxen man är eller vill vara så är det inte kul att stå i vägrenen i Sala när skulle ha soundcheckat i Falun. Men det är mer rock n'roll att ställa in ett gig för att vanen brakade ihop än för att man inte fick barnvakt.Mike skrev:Men nu är inte Saft ute efter en massa vuxenpoäng, så jag säger KÖR PÅ!Tripod skrev:Nej, en ny Sprinter kan jag rekommendera!Svensson skrev:Om jag var lika usel på bilar som ni tycks vara skulle jag inte köpa en åttionias Dodge, inte nån åttionia överhuvudtaget. Ang. förgasare/insprutning, fråga! Ang. soppaförbrukning, fråga och hoppas attsäljaren är hyfsat ärlig annars är det bara att tanka och kolla...
*Fast jag är nog böjd att hålla med Svensson i 89-resonemanget.
En rostbutt på +20 bast, men en bensinslukande V8 som knappast är ECO-optimerad är ju inte precis en spargris.
Om man nu inte har ett bra garage, tillgång till USA-delar och en bra verktygslåda.
Jag har haft åtskilliga Dodge/Cheva-vanar, en handfull vanliga slagskepp och inte var det för ekonomins skull jag åkte Suburban 4x4 med 454, eller Ford Galaxy.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype