köpt, VAN

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
Wazzo
Medlem+
Inlägg: 808
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 13:45

Inlägg av Wazzo »

Lacka på för fan!
J-bas | P-Bas
death upon arrival
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54765
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:Mäh...


Varför köpte ni inte en gammal maskburk om ni ändå ska förstöra den?
Då hade ni kunnat spackla och lacka bäst ni ville... och kommit billigare undan...
Tråkmåns. :wink:

Det värsta som finns är folk som förstör fräscha bilar!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:Mäh...


Varför köpte ni inte en gammal maskburk om ni ändå ska förstöra den?
Då hade ni kunnat spackla och lacka bäst ni ville... och kommit billigare undan...
För att den är frisk? :roll:
"Förstörelsen" ligger i betraktarens öga! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Är det för övrigt nån som har kollat boysens hemsidor?
Bilen är ju en aktiv del av bandet i allra högsta grad!
Man kan ju fan inte åka runt i en röd snickarbuss om man är VIETCONG PORNSÜRFERS!!

http://www.vietcongpornsurfers.com/
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:Mäh...


Varför köpte ni inte en gammal maskburk om ni ändå ska förstöra den?
Då hade ni kunnat spackla och lacka bäst ni ville... och kommit billigare undan...
Tråkmåns. :wink:

Det värsta som finns är folk som förstör fräscha bilar!
Nä nog finns det allt värre saker än det..! Enda invändningen jag kan ha i lackeringsfall är att man bör använda en riktig billack och inte någon enkomponentsfärg, blir betydligt lättare om man i framtiden vill lägga på en mer "seriös" lack.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:Mäh...


Varför köpte ni inte en gammal maskburk om ni ändå ska förstöra den?
Då hade ni kunnat spackla och lacka bäst ni ville... och kommit billigare undan...
Tråkmåns. :wink:

Det värsta som finns är folk som förstör fräscha bilar!
Nä nog finns det allt värre saker än det..! Enda invändningen jag kan ha i lackeringsfall är att man bör använda en riktig billack och inte någon enkomponentsfärg, blir betydligt lättare om man i framtiden vill lägga på en mer "seriös" lack.
Ja, jag förstår inte det där med "förstör" riktigt.
Då måste man ju utgå från att det INTE ska göras seriöst.
Jag ser det mer som motivlack!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Sådär nu e den hemkörd. Lacken va långt ifrån lika fin som på bilderna. lite kantrost vid stora sidofönstret och på ena bakdörren, och lite repor här och där. men men vi får se om jag lyckas "förstöra" eller få den "fin":P

Innan allt sådant ska de fixas så jag får köra den lagligt åxå.
Fick svar från Dekra som inte hade några provresultat för bromsar på den bilsorten:/
Ska försöka ringa Klintberg imorn och fråga. Om inte dom kan hjälpa mej så har jag slut på spår....å de e dååligt.
Behöver däck med som får ta mindre vikt, och intyg på att bromsarna klarar av kraven för lätt lastbil eller personbil.

Den gick som ett jävla jihu... slukade soppa gjorde den åxå:D
Men när jag ansträngde mej så lyckades jag få ner den på HELA 8liter på 9 mil.....:S Tänkade i Gävle bro och körde hem till Norslund.
om jag inte räknat helt galet. Men då vare konstant åtti som gällde och lätt lätt lätt fot på gasen.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
dereborn

Inlägg av dereborn »

saft skrev:...
Behöver däck med som får ta mindre vikt, och intyg på att bromsarna klarar av kraven för lätt lastbil eller personbil.
Det där är ju konstigt. Om den klarar att vara TUNG lastbil så måste väl bromsarna klara att vara LLB eller personbil?
saft skrev: Den gick som ett jävla jihu... slukade soppa gjorde den åxå:D
Dom två brukar av någon anledning hänga ihop! ;-)
saft skrev: Men när jag ansträngde mej så lyckades jag få ner den på HELA 8liter på 9 mil......
Och i 90 kommer du att vara mitt i prick på vad dina bröder på PB förutspått: ca1,1 liter milen!
Det är väl inte så mycket mer än folkan drar, va?
Dessutom är det troligen så att chevan drar ungefär lika mkt oavsett om den är tom eller fullastad.

Grattis till en troligen ganska bra bilaffär! Se nu till att regga den på din farsa eller nån annan som är 40+ och bor i skogen.
Kan skilja 100% i försäkringskostnad...
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

dereborn skrev:
saft skrev:...
Behöver däck med som får ta mindre vikt, och intyg på att bromsarna klarar av kraven för lätt lastbil eller personbil.
Det där är ju konstigt. Om den klarar att vara TUNG lastbil så måste väl bromsarna klara att vara LLB eller personbil?
Ja det tycker man, ringde besiktningens tekniska support i morse å frågade. Man behövde ett intyg från GMs generalagent att bromsarna klarade av kraven....
Så nu vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga alls. Får googla tills jag hittar nån att ringa:P

Vikten är ju samma som en G20 van. Bara att man får lasta 1,5ton på denhära. Enda jag vill e å ha bort 500kg från lastvikten.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
dereborn

Inlägg av dereborn »

saft skrev:
dereborn skrev:
saft skrev:...
Behöver däck med som får ta mindre vikt, och intyg på att bromsarna klarar av kraven för lätt lastbil eller personbil.
Det där är ju konstigt. Om den klarar att vara TUNG lastbil så måste väl bromsarna klara att vara LLB eller personbil?
Ja det tycker man, ringde besiktningens tekniska support i morse å frågade. Man behövde ett intyg från GMs generalagent att bromsarna klarade av kraven....
Så nu vet jag inte riktigt hur man ska gå tillväga alls. Får googla tills jag hittar nån att ringa:P

Vikten är ju samma som en G20 van. Bara att man får lasta 1,5ton på denhära. Enda jag vill e å ha bort 500kg från lastvikten.
HAr dom verkligen fattat att du vill ha BORT - inte lägga till?
Är den reggad som tung lastbil nu? Ser inte ut så på bilderna?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag reggade om min första husbil från tung lastbil till "Personbil klass II". Det enda som krävdes då var C-däck godkända för 110 km/t och fast bostadsinredning, vilket man lätt löser med en std bäddbar soffa till Cheva. Enda kruxet med det är att man måste ha haft körkort sen aug -96. Men det borde inte vara några problem att regga om från tung till lätt tycker jag. Åk förbi bilprovningen med bilen och be dem förklara vad du ska göra, tror det är lättare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9374
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Hädelse att lacka om den där!
Dessutom jävligt fly färg på den, vita stripes på den och ni är hemma.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

saft skrev:Ska försöka ringa Klintberg imorn och fråga. Om inte dom kan hjälpa mej så har jag slut på spår....å de e dååligt.
Om Klintberg är samma som Klintberg & Way så är väl dom helt borta alternativt blivit någon form av generalagentur för delar till amerikanska fordon nu för tiden. Försäljningen är borta och tror att dom bara låter sig kontaktas av auktoriserade verkstäder. Tror tyvärr att du kommer ha svårt att få hjälp därifrån.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag reggade om min första husbil från tung lastbil till "Personbil klass II". Det enda som krävdes då var C-däck godkända för 110 km/t och fast bostadsinredning, vilket man lätt löser med en std bäddbar soffa till Cheva. Enda kruxet med det är att man måste ha haft körkort sen aug -96. Men det borde inte vara några problem att regga om från tung till lätt tycker jag. Åk förbi bilprovningen med bilen och be dem förklara vad du ska göra, tror det är lättare.
Personbil klass II är väl samma som tung personbil va? Min van är reggad som tung personbil. Man behöver lastgaller bla men annars ska det inte vara några problem. Som tung personbil får man lasta 4200 kg istället för 3500 och man måste som sagt haft körkort sedan innan -96. Besiktning varje år från att bilen är ny, vilket är lite tråkigt. Tung personbil är en EU-eftergift åt alla tyskar som kör omkring med för stora husvagnar. Dom fick tydligen inte in Tyskland i EU utan detta..... :)

//J
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

En lätt lastbil och en personbil får väl gå snabbare än en tung lastbil. Är väl de dom behöver ha intyg på att bromsarna klarar antar jag:/
Den väger 4000 i totalvikt nu. billigare i skatt å försäkring då, och får dra en jävla massa på släp. Så jag behöver få bort 500kg.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

saft skrev:En lätt lastbil och en personbil får väl gå snabbare än en tung lastbil. Är väl de dom behöver ha intyg på att bromsarna klarar antar jag:/
Den väger 4000 i totalvikt nu. billigare i skatt å försäkring då, och får dra en jävla massa på släp. Så jag behöver få bort 500kg.
Leta reda på en lokal GM-återförsäljare och snacka med dem.
Det MÅSTE ju vara en vanlig grej detta så det bör finnas ett std-intyg nånstans.
Har du fått reda på från Bilprovningen EXAKT vad det ska stå på intyget?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Vad jag har förstått ska det vara ett intyg på att bilens(med chassinr etc) bromsar är godkända för kraven för lätt lastbil. Dekra hade inget. Chevrolet Sweden skickade mej till Klintberg, som inte gjorde sånt längre å skickade mej till http://www.vintagevehicleservices.com


"Alfred, sorry but GM will not comment or take part in any modifications to a vehicle for liability reasons, we can only confirm certified GVWR ratings for a particular VIN. The vehicle must remain certified as produced by the manufacturer.


Thanks and regards:

George Zapora
General Motors of Canada
Vintage Vehicle Services
CA1-160-001
1908 Colonel Sam Drive
Oshawa, ON
Canada L1H 8P7

Phone: 905-440-7636
Fax: 905-440-7644"
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Helt otroligt.
Men har du frågat stationschefen på din lokala Bilprovning EXAKT vad du måste ha, och frågat hur du ska göra om ingen kan prestera detta dokument?

I värsta fall får du regga om den till Personbil klass II först, och SEN regga om den till lätt lastbil! Borde funka!

Jag ska leta lite på nätet också.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

TDHP skrev:Helt otroligt.
Men har du frågat stationschefen på din lokala Bilprovning EXAKT vad du måste ha, och frågat hur du ska göra om ingen kan prestera detta dokument?

I värsta fall får du regga om den till Personbil klass II först, och SEN regga om den till lätt lastbil! Borde funka!

Jag ska leta lite på nätet också.
Nej jag ringde bilprovningens tekniska support, och dom sa att jag behövde det. Får åka förbi å fråga här i falun imorn.

Det fjantiga är att det inte känns som att de spelar så stor roll för dom, bara att det råkar stå så i lagen typ. Känns som att de skulle funka med ett a4 med GM loga namn adress å underskrift och stämpel. Chassinr och bilmodell å år. Och sen en text på det där det står att bromsarna klarar av 3500kg....
För ingen verkar veta hur ett sånt papper exakt ser ut.

Svarade på det där mejlet igen å försökte förklara lite bättre att jag inte tänker eller behöver utföra några som helst ändringar av bilen. Bara ha ett papper där det står att mina bromsar klarar av 3500....får se vad dom svarar.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hittade följande:

http://www.zatzy.com/allmaent/350832-re ... stbil.html

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new

Första länken är ett och ett halvt år gammal och det ser ju inte så himla ljust ut. Andra länken är mer hoppfull.

http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... tt-lastbil

http://www.caprice.se/community/viewtop ... 313&hilit=
Inga problem att regga om till personbil klass 2,men det gäller endast om fordonet har karosserikod 22 och inte 29. Husbilar över 3500kg har oftast kod 22.Inga särskilda problem att regga från tunbtill lättlastbil heller.En kompis håller på att regga om en G30 -91 bensin till lätt lastbil med diesel eftersom han har lagt i en 6.2.a
Den sista tråden är från -07. Blandade besked över lag..... Tror att det bästa är att ringa runt till några olika besiktningsstationer och se vad man får för svar. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att få fel information. Lite konstigt det där men ibland diffar svaren beroende på vart man ringer.....

//J
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Jo jag har läst alla dom åxå. Tyckte att eftersom han med bärgningsbilen fått igenom det senast förra veckan så borde jag inte ha nå problem. Men jag ringde å fråga tekniska supporten endå, å de skulle ju vara lungt med kassa däck och bromsintyg. Tycker åxå att bromsarna borde ju klara 3500 utan problem om dom kan ta 4000... men men



Ska svara på GM killen i kanadas mejl:

Thank you for your quick reply!

I think I didn’t explain proper. I haven’t done, will not do, and don’t need to do any modification to the vehicle at all.

It is registered as a heavy load truck, with a GVWR of 4000kg. The use weight (passengers, fuel, spare tire and driver) is 2610kg, and the maximum weight that is allowed to load it with is 1390kg. I just want to take away the legal ability to load it with more than 890kg. No changes or modifications will be made on the car. I have talked to the Traffic Registry Department of Sweden and have been told that is no problem to do so, but I need a certificate from the general agent of GM that the brakes on my vehicle can handle at least 3500kg. (It’s a really stupid paragraph rule in Sweden, why shouldn’t the vans brakes be able to handle 3500kg when they can handle 4000kg? but rules are rules:S )

What I need is a document that tells that CHEVROLET G30 CG31305, GG35K2RF182983 has brakes that is good enough to hanlde 3500kg. Nothing more then that.


Re-registering a van and take away the legal ability to load it with more than a max weight than 3500kg is not a unusual thing to do in Sweden. I have talked to Chevrolet Sweden, Dekra and Klintberg&Way and they told me I you could provide me with the document I need.



Hope you will be able to help me.

Regards


Är ju rätt kass på engelska å sånt, förstår han vad jag menar att jag behöver om jag skriver så tror ni?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

Fick svar:

"I cannot provide any paperwork that varies from how the vehicle was built originally. It is your vehicle, you can do what you like with it, but GM cannot get involved in a modification changing the certification status."


Idioter...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kolla vad det sitter för bromsar på en B-reggad van.
Det är troligen samma på denna.
Kanske räcker med att visa att det är samma?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har letat lite. Undrar om du inte måste regga den till Personbil klass 2.
Då behövs inga intyg iaf. Sen BORDE du kunna regga om den till lätt lastbil senare.
Tror det iaf är lindrigare att torska i en personbil klass 2 än i en tung lastbil.
Risken är ju inte direkt stor att nån kollar hur som helst.
(Fast DÅ kanske ni bör vänta med att lacka om den!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2848
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av saft »

TDHP skrev:Har letat lite. Undrar om du inte måste regga den till Personbil klass 2.
Då behövs inga intyg iaf. Sen BORDE du kunna regga om den till lätt lastbil senare.
Tror det iaf är lindrigare att torska i en personbil klass 2 än i en tung lastbil.
Risken är ju inte direkt stor att nån kollar hur som helst.
(Fast DÅ kanske ni bör vänta med att lacka om den!)

Haha, ja. Fast dom har fullt upp å kolla om man e knarkad å onykter när dom stannar en att dom inte ens såg att hajbilen inte ens va försäkrad eller påställd när jag flyttade den mellan två garage förra vintern:P


Jag ska ringa bilprovningen imorn igen. Jag tror det kanske kan/borde duga med ett vanligt bromsintyg. Att det inte ens behöver vara angivet för 3500kg, bara att bromsarna är bromsar typ. Han jag pratade med på tekniska supporten sa i alla fall ingen om hur ett sånt intyg såg ut eller vad som skulle stå på det. Får kolla upp det imorn
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar