Tripod skrev:Kan hålla med TDHP och Janne.
En sak som kanske är relevant att nämna är brorsans erfarenheter från ambulansvärlden. Hans kollega som kört ambulans i Canada en massa år säger att en fastmurad uppfattning där är att Cheva har den bästa karossen, Dodge har den bästa drivlinan och Ford är den bästa kombinationen.
Därför är Ford vanligast som ambulans i staterna och Canada.
Men de är inte lätta att hitta i Sverige.
Vi har en Ford E250 Econoline Tristar i bandet som håller på att byggas om. Den är suverän att åka långt i och motorn är förbannat stark (210hk 5.8L v8 och automat). Rätt sprättglad när det är halt dock men de håller för det mesta... Vi drog jämnt med en volvo v70 D5 uppför hallandsåsen med den, det branta hållet, och då hade vi stort släp på som var fullastat. årsmodell 1995 och inga problem med den. Soppaförbrukningen vet jag inte något om, inte om det är förgasare eller insprut heller. Men jag kan klart rekommendera en sån! De är dock inte speciellt vanliga vad jag vet...
"I cannot provide any paperwork that varies from how the vehicle was built originally. It is your vehicle, you can do what you like with it, but GM cannot get involved in a modification changing the certification status."
Idioter...
Kolla med Motormännen om dom har några bra råd eller om dom kan hjälpa till. Motormännen är för övrigt bra att vara medlemmar i. Rabatter och mycket kunnande. Ett M-test center BORDE kunna styrka bromsarnas effekt. Det borde ju egentligen Bilprovningen också, för helvete, vid en omreggning då dom ju kan mäta bromsarnas effekt vid en vanlig besiktning..... Hur besynnerligt som helst. Kan det hjälpa att visa upp e-mail svaren du fått när du pratar med dom på Bilprovningen?
Jag skulle råda dig att ringa till fler besiktningsställen eller åtminstone prata med någon annan på samma Bilprovning. Ibland får man väldigt tokiga besked beroende på vem man pratar med.....
En sak som kanske är relevant att nämna är brorsans erfarenheter från ambulansvärlden. Hans kollega som kört ambulans i Canada en massa år säger att en fastmurad uppfattning där är att Cheva har den bästa karossen, Dodge har den bästa drivlinan och Ford är den bästa kombinationen.
Vi har en Ford E250 Econoline Tristar i bandet som håller på att byggas om. Den är suverän att åka långt i och motorn är förbannat stark (210hk 5.8L v8 och automat). Rätt sprättglad när det är halt dock men de håller för det mesta... Vi drog jämnt med en volvo v70 D5 uppför hallandsåsen med den, det branta hållet, och då hade vi stort släp på som var fullastat. årsmodell 1995 och inga problem med den. Soppaförbrukningen vet jag inte något om, inte om det är förgasare eller insprut heller. Men jag kan klart rekommendera en sån! De är dock inte speciellt vanliga vad jag vet...
TDHP skrev:Har letat lite. Undrar om du inte måste regga den till Personbil klass 2.
Då behövs inga intyg iaf. Sen BORDE du kunna regga om den till lätt lastbil senare.
Tror det iaf är lindrigare att torska i en personbil klass 2 än i en tung lastbil.
Risken är ju inte direkt stor att nån kollar hur som helst.
(Fast DÅ kanske ni bör vänta med att lacka om den!)
Haha, ja. Fast dom har fullt upp å kolla om man e knarkad å onykter när dom stannar en att dom inte ens såg att hajbilen inte ens va försäkrad eller påställd när jag flyttade den mellan två garage förra vintern:P
Jag ska ringa bilprovningen imorn igen. Jag tror det kanske kan/borde duga med ett vanligt bromsintyg. Att det inte ens behöver vara angivet för 3500kg, bara att bromsarna är bromsar typ. Han jag pratade med på tekniska supporten sa i alla fall ingen om hur ett sånt intyg såg ut eller vad som skulle stå på det. Får kolla upp det imorn
Men fan, känner du ingen på en bilverkstad som kan skriva ett lagom snyggt intyg på att; Bromsar, "Modell ATE nr XXXXXXXX" som är monterade på fordon reg nr XXX 999 motsvarar enligt undersökning den bromsutryustning som sitter originalmonterad på motsvarande fordonsmodell Chevrolet Van med en registrerad maxvikt på 3500kg.
Underskrivet med nån bilmeks namn och en stämpel!
Funkar säkert! Bilprovningen skiter nog egentligen i vilket, som vill ha ett intyg på nåt bara.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Ja det känns som att lite vadsomhellst bara de står om bromsarna skulle funka... Ska ringa imorn å fråga vad ett sånt intyg ska innehålla, eller så åker jag förbi
Ett forum som jag hänger på en del, vans är väl inte det vanligaste men det finns hur mycket kunskap som helst om att bygga om bilar och besikta och ha sig. nailheads.nu
ringde lokala bilbesiktningen nyss, blev kopplad direkt till kundservicen, dom tar inte emot samtal lokalt här tydligen:S
Frågade vad ett bromsintyg skulle innehålla och han satt å rabblade någon lagtext. Behövde innehålla nå siffror med att det kunde få stopp på fordonen tillräckligt snabbt, ett lätt fordon behövde kunna stanna snabbare. Intyget skulle innehålla massa bla bla med meter per sekund å newton etc....fattade inget.
I manualen till bilen finns en sida som behandlar hur man ska avläsa chassinummret. Där har jag bokstaven G som innebär att GVWR(totalvikten) för min bils bromsar är inom spannet för 8000 och 9000. Om siffrorna innebär pund så är bromsarna gjorda för en totalvikt på ca3600kg. Enligt tekniska supporten dög inte det pappret som intyg.
Har kontakt med en kill på nått som heter BeckAb. Han säger att han kan fixa bromsintyg, kostar 3500kr. Frågan är om det är värt att lägga 3500kr på ett papper som ingen kan svara på om det kommer duga eller inte.
Camaroforumet här i Sverige t.ex. har enormt kunniga människor när det gäller allt!
Kan nästan garantera att någon vet vad du ska göra.
Annars finns det ju förstås fler forum, men jag tror att det kan vara en fördel att kolla typ Camaroforumet eller Nailheads som Svensson tipsade om.
Lite mindre moppe-muschar och färre trimmade 240´s på ett sådant forum än på Zatzy och Garaget t.ex.
Du skulle kunna ringa SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.
Det är dom som byggbesiktigar alla amatörbyggen o dyl, min klubbpolare "Marlon" Larsson är besiktare där. Det är inte omöjligt att dom kan fixa ett intyg, eller i alla fall vet hur man ska göra.
TDHP skrev:Du skulle kunna ringa SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation.
Det är dom som byggbesiktigar alla amatörbyggen o dyl, min klubbpolare "Marlon" Larsson är besiktare där. Det är inte omöjligt att dom kan fixa ett intyg, eller i alla fall vet hur man ska göra.
Jag får testa och slänga iväg ett mejl där. Pratade med tekniska supporten en tredje gång nu. Motormännen dög minsann inte, skulle vara från generalagenten eller från dekra.
Nu har jag läst lagtext....det jag behöver är ett intyg att bromsystemet på bilen klarar "retardation av minst 4 m/s2" och "motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N"....
3 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1974 eller senare års modell skall beträffande bromsutrust-ning
1. uppfylla kraven i direktiv 71/320/EEG,
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 13 eller 13-H,
3. för fordon med totalvikt upp till 3 500 kg uppfylla kraven i 5 – 49 §§ och de särskilda kraven i 50 – 53 §§ , eller
4. för bilar med totalvikt över 3 500 kg uppfylla de ge-mensamma kraven i 5 – 49 §§ och de särskilda kra-ven i 54 – 56 §§,
och vid tryckluftsystem vara försedda med automatiskt skydd mot frysning.
4 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1973 eller tidigare års modell, skall ha bromsutrustning som består av två av varandra oberoende system eller ett system som kan påverkas av två av varandra oberoende anordningar och som kan ge bilen en retardation av minst 4 m/s2. Ett av systemen skall kunna kvarhålla bilen på sluttande mark, även om föraren lämnat bilen.
......
8 § Samtliga komponenter i färdbroms skall, om inget annat föreskrivs i varje enskilt fall, motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N. Broms-rör och ledningar skall vara så fastsatta i chassit eller motsva-rande, att de såvitt möjligt inte genom skakningar eller nöt-ningar utsätts för skada.
saft skrev:Nu har jag läst lagtext....det jag behöver är ett intyg att bromsystemet på bilen klarar "retardation av minst 4 m/s2" och "motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N"....
3 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1974 eller senare års modell skall beträffande bromsutrust-ning
3. för fordon med totalvikt upp till 3 500 kg uppfylla kraven i 5 – 49 §§ och de särskilda kraven i 50 – 53 §§ , eller
4. för bilar med totalvikt över 3 500 kg uppfylla de ge-mensamma kraven i 5 – 49 §§ och de särskilda kra-ven i 54 – 56 §§,
4 § Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1973 eller tidigare års modell, skall ha bromsutrustning som består av två av varandra oberoende system eller ett system som kan påverkas av två av varandra oberoende anordningar och som kan ge bilen en retardation av minst 4 m/s2. Ett av systemen skall kunna kvarhålla bilen på sluttande mark, även om föraren lämnat bilen.
......
8 § Samtliga komponenter i färdbroms skall, om inget annat föreskrivs i varje enskilt fall, motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N. Broms-rör och ledningar skall vara så fastsatta i chassit eller motsva-rande, att de såvitt möjligt inte genom skakningar eller nöt-ningar utsätts för skada.
"
Men klarar verkligen inte Bilprovningen själva av att mäta upp bromsarnas verkan? Hur svårt kan det vara?
saft skrev:Nu har jag läst lagtext....det jag behöver är ett intyg att bromsystemet på bilen klarar "retardation av minst 4 m/s2" och "motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N"....
......
"
Men klarar verkligen inte Bilprovningen själva av att mäta upp bromsarnas verkan? Hur svårt kan det vara?
//J
Bilprovningen tar ALDRIG ansvar för modifikationer o dyl.
Det är därför SFRO finns och gör det åt dem.
......
"
//J
Bilprovningen tar ALDRIG ansvar för modifikationer o dyl.
Det är därför SFRO finns och gör det åt dem.
Japp så är det och att simulera en bromskontroll på ett fordon i 110/km/h som väger 3,5 ton har garanterat inte SBP varken utrustning till eller kunnande och som sagt ingen skyldighet till heller.
Nu har jag ringt upp 350 spänn på mitt kontantkort idag. Satan va less jag är...
Har bara fått svar från folk att dom inte kan hjälpa mej.
Väntar fortfarande på svar från "Marlon" Larsson. Men det känns som de ja e rätt fukkt.
jävlar helvete skit bajs.
Så går det när man får lite tur för en gångs skull.
Nån som känner nån som vill köpa en tungreggad cheva van?:P
saft skrev:Nu har jag ringt upp 350 spänn på mitt kontantkort idag. Satan va less jag är...
Väntar fortfarande på svar från "Marlon" Larsson. Men det känns som de ja e rätt fukkt.
Men alltså, det är fortfarande plättlätt att regga om den till "Personbil klass II"!
Då får alla med vanligt B-kort köra den, om man haft körkortet sen Aug -96 tror jag.
Inga intyg behövs, bara rätt sorts däck och en bäddsoffa!
saft skrev:Nu har jag ringt upp 350 spänn på mitt kontantkort idag. Satan va less jag är...
Men alltså, det är fortfarande plättlätt att regga om den till "Personbil klass II"!
Då får alla med vanligt B-kort köra den, om man haft körkortet sen Aug -96 tror jag.
Jao, fast jag är född 89 och är den som är äldst i bandet, så då äre rätt kört de åxå.
Ska kolla bilbyggarforumet åxå. Men det känns inte som jag kommer få nå bromsintyg därigenom, men värt ett försök!
Jao, fast jag är född 89 och är den som är äldst i bandet, så då äre rätt kört de åxå.
Ska kolla bilbyggarforumet åxå. Men det känns inte som jag kommer få nå bromsintyg därigenom, men värt ett försök!
Jo, men nåt säger mig att det är lindrigare att torska i en Personbil klass II än en tung lastbil! Och lättare att sälja! Och troligen omreggningsbart till lätt lastbil sen om man vill!
De har du nog iförsej rätt i att de e lättare å sälja. Dock tror jag de e lika svårt att regga till lätt lasbil. Dom lär ju inte slopa bromskraven bara för att de e en tung personbil:/
saft skrev:De har du nog iförsej rätt i att de e lättare å sälja. Dock tror jag de e lika svårt att regga till lätt lasbil. Dom lär ju inte slopa bromskraven bara för att de e en tung personbil:/
Mja, inte omöjligt!
Jag har FÖR mig att dom sa att jag kunde regga om min gamla husbil till lätt lastbil senare om jag ville när jag reggade den som PB klass II. Skulle kunna bli billigare skatt och försäkring så, men man skulle bara få åka två i den eller nåt.
Slängde upp frågan på Camaroforumet och de få som svarat förstår inte problemet.
I och med att du vill regga om som lätt LB så borde ju bromsarna inte vara något problem eftersom de är godkända för tung lastbil.
Det är väl ungefär vad jag tycker också, men som jag förstår det så är det alltså andra bestämmelser över LB.
Men hur som helst så fattar jag inte att inte bilprovningen själva har möjlighet att kolla igenom sina arkiv eller vad man ska säga.
Det är ju som sagt knappast första Vanen som skall reggas som lätt lastbil...
blackparkas skrev:Slängde upp frågan på Camaroforumet och de få som svarat förstår inte problemet.
I och med att du vill regga om som lätt LB så borde ju bromsarna inte vara något problem eftersom de är godkända för tung lastbil.
Det är väl ungefär vad jag tycker också, men som jag förstår det så är det alltså andra bestämmelser över LB.
Men hur som helst så fattar jag inte att inte bilprovningen själva har möjlighet att kolla igenom sina arkiv eller vad man ska säga.
Det är ju som sagt knappast första Vanen som skall reggas som lätt lastbil...
Håller med.....Men bilprovningen måste ha ett intyg på att bromsarna lever upp till EUs direktiv 71/320/EEC (tror jag det är).....Det är hårdare krav på lätta fordon än tunga, antagligen för att det är lättare att få köra dom och att dom får köra snabbare.
GM vill inte förse mej med några dokument eller ta del i omtypning av ett fordon som redan är intypat i ett land(har inte fått något svar att det inte finns papper på det).
Har några jag ska testa och ringa nu och se om dom har någon väg in nånstans ifrån. Ska isåfall be dom att inte nämna att fordonet ska typas om. Annars funderar jag på att kontakta GM igen och be om intyg på bromsarna utan att nämna nått om omtypning, och om dom ska veta vad jag ska ha det till så säger jag att fordonet inte får köras annars.
E ju rätt idiotiskt att ha en bil som inte får köras utan behörighet för fordon på med väldigt större vikt på än vad bilen har. Finns ingen funktion lixom:/