köpt, VAN
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
ska kolla med en vän åxå om jag får provköra deras innan, för de där med automatlåda har jag ingen erfarenhet av.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
- blackparkas
- Medlem++++
saft skrev:Nej massa större är dom ju inte, vi lånade en sunkig skrot voyager till STHLM för nåra år sen innan vi hade nå eget. Är väl typ samma bil? Va grymt bra. Men sen spelar vi ju faktist ROCK å är inte ute efter nån större familjebil;)blackparkas skrev:saft skrev:Är denhär
http://www.blocket.se/gavleborg/Dodge_B ... m?ca=6&w=2
Med tanke på de låga priset å att den såg rätt fräsch ut å inte gått så satans långt så tänkte jag att de kan va värt å kolla, dock fortfarande ovärt att sätta sej i bilen upp dit för att kolla på eventuellt en skrot hög:P
Men den där är ju inte så vansinnigt mycket större än vare sig den ni har eller en Trans Sport.
Smidigare att lasta i och förstås större, men inte MYCKET större än t.ex. Trans sport.
Ni får inte med några groupies om man säger så...
Just grejen att kunna få platts med ALLT, sitta najs å dessutom kunna sova i den är de som tilltalar mej.
Crafter hade ju varit fett. nåååågra tusenlappar för mycke för min plånbok bara. tyvärr
Om du ska sitta najs så tror jag både Voyager och Trans Sport slår den där Dodgen med hästlängder...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- TDHP
- Forumvärd
Appropå det...saft skrev:Jo självklart ska det köras, krypas under å öppnas å sparkas på däck. Men vill nog kolla så mycke som möjligt innan man sätter sej å åker 2timmar för att inse att den inte alls gått 15 utan 30...TDHP skrev: Nä...
Ev blå/svartrök, "hugg" i växellådan, soppaåtgång...
Man måste ju nästan titta och testa.
Vi skulle byta för några år sen och skulle testa Cheva.
Hittade en i Sollefteå, ca 53 mil enkel resa, som såg ok ut på bild.
Snubben skulle ha 25K för den har jag för mig.
Mailade ett bra tag med honom innan vi bestämde oss för att köpa den.
Han försäkrade oss att den var så bra som det stod i annonsen, bra i motor och låda, lite rost i nerkant på dörrar och nån repa, annras schysst.
Jag och trummisen tog ut en semesterdag och åkte, vi blev sena så jag fick köra som ett svin sista 10 milen för att hinna till banken och ta ut pengar!
När vi kom fram till adressen där den fanns så såg vi en van på långt håll och sa till varann att det kunde ju inte vara den... Det fattades typ 10cm av bakdörrarna nertill och det hängde lister och plastdelar här och var.
Men jodå, visst fan var det den. En snubbe kom ut ur huset med en unge i varje näve, troligtvis för att han hoppades på att inte få stryk då. Vilket han hade fått.
Samtliga dörrar var helt slut.
Det var en genomgående REVA längs hela ena sidan.
Sidesteps, skärmkanter, antenn o dyl var trasiga, tejpade och delvis borta.
Inredningen var skitig och trasig, stolarna helt slut.
Den lät fan i motorn och luktade illa.
Jag har aldrig varit så nära att slå ner en främmande människa.
Vi bad honom dra åt helvete och åkte hemåt igen, en semesterdag och ett par tusen i resa mm fattigare. Vi ringde gitarristen som fick kolla objekt på färdvägen hem, och det slutade med att vi köpte en annan van i Örbyhus dan efter.
Det sjukaste av allt: När jag kommer till jobbet måndag morgon så STÅR VANJÄVELN PÅ GATAN UTANFÖR!!!
Det visar sig att en polares polare har varit och köpt den dan efter för att skicka den till Estland! Han kunde upplysa om att den gick på omväxlande 6 och 7 cylindrar och att lådan var slut!
Så kontentan blir väl: Lita aldrig på bilder och en säljares ord!
Man vet inte vad man får förrän man testat irl!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
dök upp en i västerås vi kanske ska åka å kolla upp, har inte fått nå svar från ljusdal än.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
http://www.blocket.se/vastmanland/Nybes ... m?ca=6&w=3
Åker å kollar på den på Onsdag. Ingen som råkar bo i närheten av Västerås som tycker sej vara bra på bilar och lite mer erfarenhet än två små pojkar, som har lust att haka på å kolla och såntdära?:/
Eller nån som har lite tips överhuvetaget på hur man går tillväga?:P (pruta etc)
Åker å kollar på den på Onsdag. Ingen som råkar bo i närheten av Västerås som tycker sej vara bra på bilar och lite mer erfarenhet än två små pojkar, som har lust att haka på å kolla och såntdära?:/
Eller nån som har lite tips överhuvetaget på hur man går tillväga?:P (pruta etc)
- johnne
- Medlem+
- Mike
- The Transporter
Vet inte hur det är nuförtiden, men den är bara reggad för en passagerare.
Vet inte om stolarna bak kan ställa till det lite vid besiktningen.
Annars är det inte så mycket som går sönder på en sån.
Ser och känns det bra, brukar det vara bra.
Rost i nederkant på alla dörrar och skämkanter.
En 318 är väl inte det bästa som MOPAR har fått fram, men en redig arbetshäst, om än rätt törstig.
En 318 är väl inte det bästa som MOPAR har fått fram, men en redig arbetshäst, om än rätt törstig.
TVR!
Because Porsche are for girls.
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Oj oj, du hade koll! Känner du han som säljer eller har du varit förbi å kollat? Tänkte att de stod ju inget om rost i skärmarna i annonsen, å han sa inget mer än att det var rost i dörrarna, men inte mer än att det gick att spackla över.Mike skrev:Vet inte hur det är nuförtiden, men den är bara reggad för en passagerare.
En passagerare, ja de har du rätt i, man får väll plocka ur sätena vid en besiktning då.
Själv har vi kört med 9säten i folkan nu i ett år snart, de e iförsej bara en för mycket.
Har nada koll på motorer å sånt, men jag lär nog känna om de e något fel på den.
Ska ner på onsdag å kolla lite, ska säga att vi vill provköra den kall, så han inte har varit ute å kört precis innan. Lär ju va lättare å märka trött motor å kass låda innan den blivit varm.
- Mike
- The Transporter
Jag menade bara att det är där det kommer rost, behöver inte vara så den denna.Rost i nederkant på alla dörrar och skämkanter.
Fast att det är "så lite att det bara är att spackla över"...man slipper ji se rosten, men den finns ju fortfarande där, och sprider sig.
Men när det är lösa skärmkanter/lister som på den här skulle jag vara förvånad om det inte fanns rost om man plockade bort listerna.
Samma sak i trösklarna.
Men rosten är lätt att fixa och den kommer man nog inte ifrån på en van med över 20 år på nacken.
TVR!
- TDHP
- Forumvärd
Drar den 2 liter har den troligen förgasare.
Har legat mellan 1,2 och 1,5 liter/mil på mina Dodgevanar.
Om man gasar vettigt.
Om man gasar vettigt.
TDHP

TDHP
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
jaha, rackarns:/TDHP skrev:Drar den 2 liter har den troligen förgasare.
Om man gasar vettigt.
- Tripod
- Medlem++
Min gamla Dodge Maxivan -90 ägs sen 10 år av en kompis. Men den står på min garageinfart.
Den är den skönaste bil jag nånsin haft. Dock är det någon form av reparationsbehov på den. Kommer inte ihåg vad.
Ska kolla med kompisen vad felet (felen?) är och vad han vill ha.
Den har hur som helst två baksoffor, varav en fyrsitsig, så det är 9 sittplatser och trots det ett lastrum som är lika stort som i en vanlig van med en soffa. Golvet i lastrummet är 1,75 meter långt.
Vill man kan man förstås ta ut en soffa och flytta fram lastförskjutningsgallret och få ännu större lastrum.
Bilen är tungregistrerad. Totalvikt 4080 kg. Behövs alltså C-kort.
360-motor (5,91 liter) ger väldigt bra acceleration.
Finns någon i bandet med meckarkunskaper kanske det kunde vara en idé. Den bilen i färdigt skick är underbar. Ska kolla lite närmare.

Den här bilden är inte färsk. Så såg bilen ut när jag hade den.
Den är den skönaste bil jag nånsin haft. Dock är det någon form av reparationsbehov på den. Kommer inte ihåg vad.
Den har hur som helst två baksoffor, varav en fyrsitsig, så det är 9 sittplatser och trots det ett lastrum som är lika stort som i en vanlig van med en soffa. Golvet i lastrummet är 1,75 meter långt.
Vill man kan man förstås ta ut en soffa och flytta fram lastförskjutningsgallret och få ännu större lastrum.
Finns någon i bandet med meckarkunskaper kanske det kunde vara en idé. Den bilen i färdigt skick är underbar. Ska kolla lite närmare.

http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- engson
- Hedersmedlem
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Det där med C-kort förstör ju tyvärr. Ingen som har det i bandet, å rätt värdelöst för den som orkar ta å fixa eftersom den kommer få köra hela tiden:P Har inge polare med de heller som jag kan tänka mej har lust att köra runt en i världen:PTripod skrev:Min gamla Dodge Maxivan -90 ägs sen 10 år av en kompis. Men den står på min garageinfart.
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Liiiite dyr för oss dock:/
- Tripod
- Medlem++
Nej, ok. Inte mycket att göra åt. Synd. För annars är den ganska nära optimal, tycker jag.saft skrev: Det där med C-kort förstör ju tyvärr.
Den där motorn är fantastisk. I början när jag hade köpt den 1994 så kunde jag inte låta bli, utan utmanade en del amazonraggare vid rödljusen. Jag åkte lätt ifrån vem som helst. De blev rätt långa i ansiktet när den där bjässen stack iväg som en raket.
Dessutom var det där med att den är tungregistrerad en fördel för mig. Jag hade den på mitt företag. På den tiden fanns det inget förmånsvärde på tunga fordon. Det är dessvärre ändrat idag. Om fordonet är användbart på ett sätt som motsvarar personbil så blir det förmånsskatt ändå.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Bille_bas
- Medlem
Nu kommer la jag å lägger mig i en del med.
Vi har till vårat band en Cheva G20 Tristar (Canadabyggd) med 350 insp samt 700låda.
Innan dess hade vi en Astro LT EXT ( långa modellen).
Grejjar lite med bilar, och framförallt Astron va ett sk. projekt när den inhandlades. G20 vanen däremot va "klar" däremot. Så här kommer mina erfarenheter, och vad jag tänker på när jag ska handla en sådan bil.
Cheva Van:
Se till att lägga lite mer pengar för att få lite mindre problem. Dom här bilarna är inte roliga när dom börjar leva sitt egna lilla liv. Försök hitta en som inte är eller i allara minsta mån rostlagad. För är det nått dom bilarna kan så är det rosta och dricka bensin.
Kolla så det inte är massa fuldragen el och att instrument etc funkar som det ska. Gör ett utdrag från svenskbilprovning och kolla historiken, tror dom har senaste 5 åren sparade i alla fall för allmänheten. Se till att det är en insprutare, dom är stabilare driftsäkerhet på. Förgasarmotorerna kan göra lite som dom vill, både med morgonhumöret och din plånbok. Sikta på en 350 TBI med 700låda, vilket är bland dom vanligare kombinationerna men dom går även med 305 som är lite mindre men dom sägs vara törstigare. I jakten på våran lärde jag mig att folk gillar att köpa/fixa snabbt och billigt/ sälja dyrt. Försök hitta en där samma ägare har haft bilen ett bra tag och vet lite historik om den, har den dragit mycket släp t.ex. 700lådorna gillar inte dra släp, spec inte på OD läget. Om det har dragit släp är det en fördel om det varit nått lätt och med folk som "kan" En utbyteslåda med stompant går loss på ca 12000 + moms om man vill ha nån garanti på att den är renoverad. Kan va bra å veta om man köper en gris i säck för 10.000. Servicen på ovan nämda låda är väldigt viktig att den sköts. Rekommendationen är att byta olja och filter i lådan var 12te månad eller var 1000de mil. ( Låter löjligt kanske men det kan ju bli dyrt att chansa, filter kostar typ 200 och oljan är billig med på rätt ställe ) Nu låter det som massa skrämselpropaganda men det är det inte, man måste bara vara försiktig med dessa bilar för det finn fler som är härjade och upp piffade än vad det finns genuint bra exemplar. Delar är billiga till GM med, spec dom mindre som typ Astro. Fasen billigare än till volvobilar av samma årgång. Annat är det med DODGE tyvärr, dom delarna är dyrare märkte jag när vi va inne på en maxivan en stund. Maxivanar brukar även gå under betäkningen heavy duty vilket innebär grövre axlar (danna t.ex) som kräver 8-bultade hjul och andra däckdimensioner vilket gör livet surare där med. Vad gäller prisbild... hänger väl på vart man lägger ribban men vi försökte hitta nått runt 12-17.000 först men efter 2 veckor och närapå 200mil insåg vi att det inte fann mycket i den prisklassen. det mesta va ihopskarvat gammelt junk som levde på övertid. Finns en anledning till att det är ett stort hål mellan 10 och 20.000kr, antingen är dom obesiktade och billliga av en anledning eller som är dom bra och svindyra. ganska trist tyvärr. Ska man köpa nått billigt bör man ha "koll", tid, pengar och tur eller så läggar man 20K+ och hittar nått som är bra från början. Den billiga blir snabbt lika dyr men inte nödvändigtvis bättre. Givetvis upp till er rakt igenom men att hamna med en dålig van på halsen som dessutom är enormt svårsålt är ingen jag önskar någon. Och dom bra bilarna försvinner fort.
Oj, vad jag gick igång här, ber om ursäkt om det va en massa pladder men jag pluggade på ganska friskt innan vi handlade våran då jag visste vem som kommer få krypa på alla fyra och laga skiten, fick nog av rostig skit när jag haft körkort i nått år. Roligare att spela bas.
Vi har till vårat band en Cheva G20 Tristar (Canadabyggd) med 350 insp samt 700låda.
Innan dess hade vi en Astro LT EXT ( långa modellen).
Grejjar lite med bilar, och framförallt Astron va ett sk. projekt när den inhandlades. G20 vanen däremot va "klar" däremot. Så här kommer mina erfarenheter, och vad jag tänker på när jag ska handla en sådan bil.
Cheva Van:
Se till att lägga lite mer pengar för att få lite mindre problem. Dom här bilarna är inte roliga när dom börjar leva sitt egna lilla liv. Försök hitta en som inte är eller i allara minsta mån rostlagad. För är det nått dom bilarna kan så är det rosta och dricka bensin.
Kolla så det inte är massa fuldragen el och att instrument etc funkar som det ska. Gör ett utdrag från svenskbilprovning och kolla historiken, tror dom har senaste 5 åren sparade i alla fall för allmänheten. Se till att det är en insprutare, dom är stabilare driftsäkerhet på. Förgasarmotorerna kan göra lite som dom vill, både med morgonhumöret och din plånbok. Sikta på en 350 TBI med 700låda, vilket är bland dom vanligare kombinationerna men dom går även med 305 som är lite mindre men dom sägs vara törstigare. I jakten på våran lärde jag mig att folk gillar att köpa/fixa snabbt och billigt/ sälja dyrt. Försök hitta en där samma ägare har haft bilen ett bra tag och vet lite historik om den, har den dragit mycket släp t.ex. 700lådorna gillar inte dra släp, spec inte på OD läget. Om det har dragit släp är det en fördel om det varit nått lätt och med folk som "kan" En utbyteslåda med stompant går loss på ca 12000 + moms om man vill ha nån garanti på att den är renoverad. Kan va bra å veta om man köper en gris i säck för 10.000. Servicen på ovan nämda låda är väldigt viktig att den sköts. Rekommendationen är att byta olja och filter i lådan var 12te månad eller var 1000de mil. ( Låter löjligt kanske men det kan ju bli dyrt att chansa, filter kostar typ 200 och oljan är billig med på rätt ställe ) Nu låter det som massa skrämselpropaganda men det är det inte, man måste bara vara försiktig med dessa bilar för det finn fler som är härjade och upp piffade än vad det finns genuint bra exemplar. Delar är billiga till GM med, spec dom mindre som typ Astro. Fasen billigare än till volvobilar av samma årgång. Annat är det med DODGE tyvärr, dom delarna är dyrare märkte jag när vi va inne på en maxivan en stund. Maxivanar brukar även gå under betäkningen heavy duty vilket innebär grövre axlar (danna t.ex) som kräver 8-bultade hjul och andra däckdimensioner vilket gör livet surare där med. Vad gäller prisbild... hänger väl på vart man lägger ribban men vi försökte hitta nått runt 12-17.000 först men efter 2 veckor och närapå 200mil insåg vi att det inte fann mycket i den prisklassen. det mesta va ihopskarvat gammelt junk som levde på övertid. Finns en anledning till att det är ett stort hål mellan 10 och 20.000kr, antingen är dom obesiktade och billliga av en anledning eller som är dom bra och svindyra. ganska trist tyvärr. Ska man köpa nått billigt bör man ha "koll", tid, pengar och tur eller så läggar man 20K+ och hittar nått som är bra från början. Den billiga blir snabbt lika dyr men inte nödvändigtvis bättre. Givetvis upp till er rakt igenom men att hamna med en dålig van på halsen som dessutom är enormt svårsålt är ingen jag önskar någon. Och dom bra bilarna försvinner fort.
Oj, vad jag gick igång här, ber om ursäkt om det va en massa pladder men jag pluggade på ganska friskt innan vi handlade våran då jag visste vem som kommer få krypa på alla fyra och laga skiten, fick nog av rostig skit när jag haft körkort i nått år. Roligare att spela bas.
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
- blackparkas
- Medlem++++
Om det är den där sortens bilar ni letar efter skulle jag personligen föredra Chevas Van framför Dodge.
Det är ju i grunden väldigt likvärdiga bilar förstås, men om något går sönder är jag helt övertygad om att det är både lättare och billigare att få tag på prylar till en Cheva.
Chevas 350 med tillhörande automatlådor (th350/400/700 etc etc) t.ex. har ju tillverkats i måååånga exemplar och 350:n härstammar ju från Hedenhös typ.
Nu säger jag inte att det behöver vara SVÅRT eller DYRT att få tag i Mopardelar.
Men jag vet att priserna skiljer markant på prylar till Mopar-bilar än till GM´s vagnpark.
Det brukar oftast finnas delar till GM i lager hos de som säljer, medan Mopar-prylarna, efter vad jag förstår, oftare behöver beställas hem = längre leveranstider.
Tror säkert driftsäkerheten är likvärdig på Dodge/GM men jag skulle ändå sätta slanten på en Cheva om jag skulle välja.
Det är ju i grunden väldigt likvärdiga bilar förstås, men om något går sönder är jag helt övertygad om att det är både lättare och billigare att få tag på prylar till en Cheva.
Chevas 350 med tillhörande automatlådor (th350/400/700 etc etc) t.ex. har ju tillverkats i måååånga exemplar och 350:n härstammar ju från Hedenhös typ.
Nu säger jag inte att det behöver vara SVÅRT eller DYRT att få tag i Mopardelar.
Men jag vet att priserna skiljer markant på prylar till Mopar-bilar än till GM´s vagnpark.
Det brukar oftast finnas delar till GM i lager hos de som säljer, medan Mopar-prylarna, efter vad jag förstår, oftare behöver beställas hem = längre leveranstider.
Tror säkert driftsäkerheten är likvärdig på Dodge/GM men jag skulle ändå sätta slanten på en Cheva om jag skulle välja.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- TDHP
- Forumvärd
Som sagt, har åkt lika mycket Dodge som Cheva ungefär, och jag skulle välja Dodge alla dar.
Cheva = bättre åkkomfort men jävligt svampig fjädring, sämre lådor och mer "smäck" som går sönder. Sämre värme och fläktsystem.
Dodge = Lastbil! Klarar full last med band och prylar utan att knäa vilket gör den betydligt roligare att köra när det är halt tex. Överdimensionerade lådor och bakaxlar.
Mer lättmekat än Chevorna, inte lika trångt.
Jag har aldrig haft problem att hitta delar till Dodgen heller.
Cheva = bättre åkkomfort men jävligt svampig fjädring, sämre lådor och mer "smäck" som går sönder. Sämre värme och fläktsystem.
Dodge = Lastbil! Klarar full last med band och prylar utan att knäa vilket gör den betydligt roligare att köra när det är halt tex. Överdimensionerade lådor och bakaxlar.
Mer lättmekat än Chevorna, inte lika trångt.
Jag har aldrig haft problem att hitta delar till Dodgen heller.
TDHP

TDHP
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
ska ringa killen i västerås å kolla om de e förgasare eller insprut. Googlade runt lite och enligt andra forum där folk har diskuterat igenom ämnet cheva å dodge vanar så påstår många att efter 88 e de standard med insprut...?
Nu litar jag dock bara på folk från ett forum:P
- TDHP
- Forumvärd
Tror det stämmer, oftast!saft skrev:ska ringa killen i västerås å kolla om de e förgasare eller insprut. Googlade runt lite och enligt andra forum där folk har diskuterat igenom ämnet cheva å dodge vanar så påstår många att efter 88 e de standard med insprut...?
Kan nog glappa lite över årsmodellerna.
TDHP

TDHP
- johnne
- Medlem+
Slipp överdrivna bensinkonton.. rutten kvalitet och en jävla massa problem.... hur? KÖP INTE AMERIKANSKT! och ska du iaf göra det så köp Dodge.. det är bruksbilar.. Cheva är rullande porrklubb.. plycsh och svampiga säten.. porrig belysning och vinröda heltäckningsmattor...
Köp en modernare lastbuss.. gärna en Diesel.. ditt bensinkonto kommer tacka dig.
Köp en modernare lastbuss.. gärna en Diesel.. ditt bensinkonto kommer tacka dig.
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
Spriten räddade mig från sporten
Spriten räddade mig från sporten
- TDHP
- Forumvärd
Och vad får du för modernt skåp som är nåt att ha för under 10K?johnne skrev:Slipp överdrivna bensinkonton.. rutten kvalitet och en jävla massa problem.... hur? KÖP INTE AMERIKANSKT! och ska du iaf göra det så köp Dodge.. det är bruksbilar.. Cheva är rullande porrklubb.. plycsh och svampiga säten.. porrig belysning och vinröda heltäckningsmattor...
TDHP

TDHP