köpt, VAN
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja, är enligt min manual till bilen en utav bokstäverna i chassinr som anger vad det är för bromsar. Dom andra lätta bilarnas chassinummer har samma bokstav. Men det är bara min slutsatts.Svensson skrev:Har du kollat upp om det är samma bromsar som sitter de bilar som är reggade som lätt lastbil? Om det är det så borde det ju inte vara olösligt...
Har lyckats få ett bra svar nu i alla fall!:D
http://www.vti.se utför bromsprov "VTI utför bromsprovning av personbilar och lätta lastbilar enligt EU-direktiv 71/320/EEC"
Pratade med om nyss och det ska duga fint vid en registeringsbesikning säger dom. Kostar dock 6000kronor och görs bara i linköping.
En bit påväg i alla fall.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Ett fall framåt, det jag tänkte är att om man via serienummer kan påvisa att det är samma bromspryttlar som sitter på din bil som de som är reggade som lätt lastbil kanske det kan duga hos bilprovningen alt. få fram ett intyg från en sån bil.saft skrev:Ja, är enligt min manual till bilen en utav bokstäverna i chassinr som anger vad det är för bromsar. Dom andra lätta bilarnas chassinummer har samma bokstav. Men det är bara min slutsatts.Svensson skrev:Har du kollat upp om det är samma bromsar som sitter de bilar som är reggade som lätt lastbil? Om det är det så borde det ju inte vara olösligt...
Har lyckats få ett bra svar nu i alla fall!:D
http://www.vti.se utför bromsprov "VTI utför bromsprovning av personbilar och lätta lastbilar enligt EU-direktiv 71/320/EEC"
Pratade med om nyss och det ska duga fint vid en registeringsbesikning säger dom. Kostar dock 6000kronor och görs bara i linköping.
En bit påväg i alla fall.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37768
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Det är typ ett sånt jag undrar om inte Marlon och SFRO kan fixa också, fast billigare.saft skrev:Ja, är enligt min manual till bilen en utav bokstäverna i chassinr som anger vad det är för bromsar. Dom andra lätta bilarnas chassinummer har samma bokstav. Men det är bara min slutsatts.Svensson skrev:Har du kollat upp om det är samma bromsar som sitter de bilar som är reggade som lätt lastbil? Om det är det så borde det ju inte vara olösligt...
Har lyckats få ett bra svar nu i alla fall!:D
http://www.vti.se utför bromsprov "VTI utför bromsprovning av personbilar och lätta lastbilar enligt EU-direktiv 71/320/EEC"
Pratade med om nyss och det ska duga fint vid en registeringsbesikning säger dom. Kostar dock 6000kronor och görs bara i linköping.
En bit påväg i alla fall.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
SCOOOOORE!
Pratade med Peter Möllerström på http://www.swedencustomcars.se
Ska mejla över hela VIN koden så fixar han de på ett par tre dagar:D
Kostar 1900.
Skit trevlig och bra service. Å han sa att GM brukar vara svåra när det gäller sånt och att man måste gå rätt vägar för att få till det.
Sen får vi väl se om jag får som svar att det inte går att få till den bilen som alla andra har sagt. Men han sa att det inte skulle vara några problem till en tungreggad cheva och att dom höll standarden, men bilprovningen brukade vara kinkiga.
Upp till bevis nu då!
Bara jag får ett papper som bilprovningen godkänner, sen skiter jag i vem de e ifrån eller om nån suttit å klåpat ihop det själv å skrivit under:P
Pratade med Peter Möllerström på http://www.swedencustomcars.se
Ska mejla över hela VIN koden så fixar han de på ett par tre dagar:D
Kostar 1900.
Skit trevlig och bra service. Å han sa att GM brukar vara svåra när det gäller sånt och att man måste gå rätt vägar för att få till det.
Sen får vi väl se om jag får som svar att det inte går att få till den bilen som alla andra har sagt. Men han sa att det inte skulle vara några problem till en tungreggad cheva och att dom höll standarden, men bilprovningen brukade vara kinkiga.
Upp till bevis nu då!
Bara jag får ett papper som bilprovningen godkänner, sen skiter jag i vem de e ifrån eller om nån suttit å klåpat ihop det själv å skrivit under:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Ja...
Men asså. GM i Sverige.
Vad säger de då?
De vill inte hjälpa?
Låter ju helt absurt det här måste jag säga.
Måste ju gjorts flera gånger tidigare, åt båda håll så att säga...
Men asså. GM i Sverige.
Vad säger de då?
De vill inte hjälpa?
Låter ju helt absurt det här måste jag säga.
Måste ju gjorts flera gånger tidigare, åt båda håll så att säga...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Coolt. Grattis. Hoppas att det håller hela vägen nu bara men det gör det säkert. Kanon att det verkar lösa sig.saft skrev:SCOOOOORE!
Pratade med Peter Möllerström på http://www.swedencustomcars.se
Ska mejla över hela VIN koden så fixar han de på ett par tre dagar:D
Kostar 1900.
Skit trevlig och bra service. Å han sa att GM brukar vara svåra när det gäller sånt och att man måste gå rätt vägar för att få till det.
Sen får vi väl se om jag får som svar att det inte går att få till den bilen som alla andra har sagt. Men han sa att det inte skulle vara några problem till en tungreggad cheva och att dom höll standarden, men bilprovningen brukade vara kinkiga.
Upp till bevis nu då!
Bara jag får ett papper som bilprovningen godkänner, sen skiter jag i vem de e ifrån eller om nån suttit å klåpat ihop det själv å skrivit under:P

//J
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja det är en utväg jag funderat på åxå, beställa papper på bromsarna för en lättreggad, å sen papper för vad det sitter för bromsar på min. Å sen visa att det är samma. Dock ingen garanti på att det duger för bilgubbarna. Så det är en senare utvägSvensson skrev:Ett fall framåt, det jag tänkte är att om man via serienummer kan påvisa att det är samma bromspryttlar som sitter på din bil som de som är reggade som lätt lastbil kanske det kan duga hos bilprovningen alt. få fram ett intyg från en sån bil.saft skrev:Ja, är enligt min manual till bilen en utav bokstäverna i chassinr som anger vad det är för bromsar. Dom andra lätta bilarnas chassinummer har samma bokstav. Men det är bara min slutsatts.Svensson skrev:Har du kollat upp om det är samma bromsar som sitter de bilar som är reggade som lätt lastbil? Om det är det så borde det ju inte vara olösligt...
Har lyckats få ett bra svar nu i alla fall!:D
http://www.vti.se utför bromsprov "VTI utför bromsprovning av personbilar och lätta lastbilar enligt EU-direktiv 71/320/EEC"
Pratade med om nyss och det ska duga fint vid en registeringsbesikning säger dom. Kostar dock 6000kronor och görs bara i linköping.
En bit påväg i alla fall.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Finns inget GM i sverige, inte mer än till namnet i alla fall, finns ett europa, men alla hänvisar en till VintageVehicleService i kanada.blackparkas skrev:Ja...
Men asså. GM i Sverige.
Vad säger de då?
De vill inte hjälpa?
Låter ju helt absurt det här måste jag säga.
Måste ju gjorts flera gånger tidigare, åt båda håll så att säga...
Å av dom fick jag bara svaret att GM inte kunde beblanda sej med modifikationer av något slag....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja det är de jag e rädd för, att jag får falska förhoppningar nu, när det har skitit sej på alla andra håll....men men vi får seJanTheWhite skrev:Coolt. Grattis. Hoppas att det håller hela vägen nu bara men det gör det säkert. Kanon att det verkar lösa sig.saft skrev:SCOOOOORE!
Pratade med Peter Möllerström på http://www.swedencustomcars.se
Ska mejla över hela VIN koden så fixar han de på ett par tre dagar:D
Kostar 1900.
Skit trevlig och bra service. Å han sa att GM brukar vara svåra när det gäller sånt och att man måste gå rätt vägar för att få till det.
Sen får vi väl se om jag får som svar att det inte går att få till den bilen som alla andra har sagt. Men han sa att det inte skulle vara några problem till en tungreggad cheva och att dom höll standarden, men bilprovningen brukade vara kinkiga.
Upp till bevis nu då!
Bara jag får ett papper som bilprovningen godkänner, sen skiter jag i vem de e ifrån eller om nån suttit å klåpat ihop det själv å skrivit under:P![]()
//J
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37768
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Fast du skulle nog bara ha frågat efter ett intyg på vad det sitter för bromsar original på just din bil.saft skrev:Finns inget GM i sverige, inte mer än till namnet i alla fall, finns ett europa, men alla hänvisar en till VintageVehicleService i kanada.blackparkas skrev:Ja...
Men asså. GM i Sverige.
Vad säger de då?
De vill inte hjälpa?
Låter ju helt absurt det här måste jag säga.
Måste ju gjorts flera gånger tidigare, åt båda håll så att säga...
Å av dom fick jag bara svaret att GM inte kunde beblanda sej med modifikationer av något slag....
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ja det skulle jag nog ha gjort. Ville dock veta att papprena skulle duga hos bilprovningen därför specifierade jag vad jag skulle ha det till....Dumt.TDHP skrev:Fast du skulle nog bara ha frågat efter ett intyg på vad det sitter för bromsar original på just din bil.saft skrev:Finns inget GM i sverige, inte mer än till namnet i alla fall, finns ett europa, men alla hänvisar en till VintageVehicleService i kanada.blackparkas skrev:Ja...
Men asså. GM i Sverige.
Vad säger de då?
De vill inte hjälpa?
Låter ju helt absurt det här måste jag säga.
Måste ju gjorts flera gånger tidigare, åt båda håll så att säga...
Å av dom fick jag bara svaret att GM inte kunde beblanda sej med modifikationer av något slag....
Och jag är nästan rätt säker på att det måste stå mer än "ORGINAL GIRLING/ATE BRAKES 94", typ vilka standard normer dom är godkända för etc...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Du menar alltså att
Chevrolet Sverige AB
Box 44079
100 73 Stockholm
inte existerar?
08-645 6070
(öppettider: mån-tors kl 9-12 samt 13-16, fre kl 9-12 samt 13-15.30)
chevrolet.kundtjanst@gm.com
http://www.chevrolet.se
Fullt möjligt att det inte skulle hjälpa att ringa dem heller men det borde vara svårt för de som säljer Cheva om inte Cheva skulle vara representerade i Sverige, vilket de är...
Om du inte testat den kontakten så gör det innan du cashar de där 2000.
Men det är som sagt säkert möjligt att det inte leder någonstans och att de inte vet något öht.
Skönt att det verkar lösa sig ändå annars!
Chevrolet Sverige AB
Box 44079
100 73 Stockholm
inte existerar?

08-645 6070
(öppettider: mån-tors kl 9-12 samt 13-16, fre kl 9-12 samt 13-15.30)
chevrolet.kundtjanst@gm.com
http://www.chevrolet.se
Fullt möjligt att det inte skulle hjälpa att ringa dem heller men det borde vara svårt för de som säljer Cheva om inte Cheva skulle vara representerade i Sverige, vilket de är...
Om du inte testat den kontakten så gör det innan du cashar de där 2000.
Men det är som sagt säkert möjligt att det inte leder någonstans och att de inte vet något öht.
Skönt att det verkar lösa sig ändå annars!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- saft
- Medlem++
- Inlägg: 2848
- Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Va?TDHP skrev:Vill du köpa en sån här är det nog rätt ställe att ringa.
Annars vetefan...
Nej chevrolet skickade vidare mej till Klintberg som skickade mej till GM, som skickade mej till Vintagevehicleservice
Dom säljer i princip bara bilar. Resten har dom inget att göra med...typ:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37768
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Cheva Sverige alltså! Dom pysslar väl mest med såna där!saft skrev:Va?TDHP skrev:Vill du köpa en sån här är det nog rätt ställe att ringa.
Annars vetefan...
Nej chevrolet skickade vidare mej till GM, som skickade mej till Vintagevehicleservice
Dom säljer i princip bara bilar. Resten har dom inget att göra med...typ:/
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Sysslar med vaddå?
"Hosted by http://www.reesim.com"
Är det nå´t Cheva Sverige sysslar med?
De sysslar ju med sån´t här:

Borde väl gå att få tag i en så´n här också:

"Hosted by http://www.reesim.com"
Är det nå´t Cheva Sverige sysslar med?

De sysslar ju med sån´t här:

Borde väl gå att få tag i en så´n här också:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Inlägg: 26827
- Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
- Ort: Stockholm
Det här är just nu en av de roligaste trådarna på PB.
Jag håller tummarna så de vitnar att det går vägen med bromsintyget för 1900:-.
Skiter det sig tror jag som TDHP på SFRO.
Det är en organisation som inte bara är ansvariga för intyg och lagar - de är även enormt bilintresserade entusiaster, vilket gör att de troligen kan vara väldigt behjälpliga...
Min ex svärfar byggde en bil på egen hand och beställde nåt inledande SFRO-prov.
Killen som testade kom dit i en rejält hottad Ford 32:a...
En del i provet var att testa om bromsarna tog någorlunda jämnt. Killen drog upp bilfan i 100 på den lilla skitvägen och trampade bromsen i golvet.

Jag håller tummarna så de vitnar att det går vägen med bromsintyget för 1900:-.
Skiter det sig tror jag som TDHP på SFRO.
Det är en organisation som inte bara är ansvariga för intyg och lagar - de är även enormt bilintresserade entusiaster, vilket gör att de troligen kan vara väldigt behjälpliga...
Min ex svärfar byggde en bil på egen hand och beställde nåt inledande SFRO-prov.
Killen som testade kom dit i en rejält hottad Ford 32:a...
En del i provet var att testa om bromsarna tog någorlunda jämnt. Killen drog upp bilfan i 100 på den lilla skitvägen och trampade bromsen i golvet.

Medlem i PB50+
-
- VIP medlem
- Inlägg: 4152
- Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
- Ort: Nora
Chervolet Sverige sysslar med re-branded Daiwoo. De har inget med de amerikanska fordonen att gör över huvudtaget. Så där finns ingen hjälp att hämta för Saft och hans van.blackparkas skrev:Sysslar med vaddå?
"Hosted by http://www.reesim.com"
Är det nå´t Cheva Sverige sysslar med?
De sysslar ju med sån´t här:
[img]bil[/img]
Borde väl gå att få tag i en så´n här också:
[img]bil[/img]
- Tripod
- Medlem++
- Inlägg: 3040
- Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
- Ort: Strömstad
Det här var en rafflande historia. Om det nu går vägen, vilket jag håller tummarna för, så är det ju nästan som en sån där "stulna-instrument-hittas-på-Tradera-och kommer-tillrätta-tråd".
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- Tripod
- Medlem++
- Inlägg: 3040
- Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
- Ort: Strömstad
Förresten kan jag passa på att påpeka att min gamla Dodge Maxivan också är till salu. Den är också tungreggad, men det kan ju tydligen ändras.
Bilen är inte alls lika snygg som Safts och växellådan behöver liten renovering (lockupen). Men bilen kostar 6000:- Och i övrigt går den väldigt bra.
Bilen är inte alls lika snygg som Safts och växellådan behöver liten renovering (lockupen). Men bilen kostar 6000:- Och i övrigt går den väldigt bra.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Jo tack.Matte skrev:Chervolet Sverige sysslar med re-branded Daiwoo. De har inget med de amerikanska fordonen att gör över huvudtaget. Så där finns ingen hjälp att hämta för Saft och hans van.blackparkas skrev:Sysslar med vaddå?
"Hosted by http://www.reesim.com"
Är det nå´t Cheva Sverige sysslar med?
De sysslar ju med sån´t här:
[img]bil[/img]
Borde väl gå att få tag i en så´n här också:
[img]bil[/img]
Jag vet att de säljer omskyltade Daewoo.
Men om du går in på hemsidan så ser du att de även kör Corvette.
GM´s Truckar (pickups och SUV´s verkar däremot vara tvärkört, även om det inte är några problem att köpa en ny sådan i Sverige heller, man undrar ju hur det går till...)
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- jbass
- Medlem+
- Inlägg: 853
- Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
- Ort: Stockholm
Kul, här är vårat åk. En E150 -91'a, 302'a rostfri.Peavey Dude skrev:Vi har en Ford E250 Econoline Tristar i bandet som håller på att byggas om. Den är suverän att åka långt i och motorn är förbannat stark (210hk 5.8L v8 och automat). Rätt sprättglad när det är halt dock men de håller för det mesta... Vi drog jämnt med en volvo v70 D5 uppför hallandsåsen med den, det branta hållet, och då hade vi stort släp på som var fullastat.Tripod skrev:Kan hålla med TDHP och Janne.
En sak som kanske är relevant att nämna är brorsans erfarenheter från ambulansvärlden. Hans kollega som kört ambulans i Canada en massa år säger att en fastmurad uppfattning där är att Cheva har den bästa karossen, Dodge har den bästa drivlinan och Ford är den bästa kombinationen.
Därför är Ford vanligast som ambulans i staterna och Canada.
Men de är inte lätta att hitta i Sverige.årsmodell 1995 och inga problem med den. Soppaförbrukningen vet jag inte något om, inte om det är förgasare eller insprut heller. Men jag kan klart rekommendera en sån! De är dock inte speciellt vanliga vad jag vet...

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]