johnne skrev:Slipp överdrivna bensinkonton.. rutten kvalitet och en jävla massa problem.... hur? KÖP INTE AMERIKANSKT! och ska du iaf göra det så köp Dodge.. det är bruksbilar.. Cheva är rullande porrklubb.. plycsh och svampiga säten.. porrig belysning och vinröda heltäckningsmattor...
Köp en modernare lastbuss.. gärna en Diesel.. ditt bensinkonto kommer tacka dig.
Och vad får du för modernt skåp som är nåt att ha för under 10K?
Nej de behöver inte vara under 10.000, vill inte ha nå fulkommligt skräp. Men jag väljer nog hellre en folkabuss eller en van från före 93 för runt 10-25.000 som jag fattar hur man byter oljan på än en ford transit från 95 som har gått 45000mil å kostar 39.000...
Dessutom kommer den målas om och få hajtänder. Halva grejen med rock är väl endå imagen?;)
jag menade inte att köpa en för under 10k heller.. men ok leta upp en folka LT31.. den lastar bättre och är förbaskat slitstark.. fyrkantig och osedvanligt skitful ja..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
johnne skrev:jag menade inte att köpa en för under 10k heller.. men ok leta upp en folka LT31.. den lastar bättre och är förbaskat slitstark.. fyrkantig och osedvanligt skitful ja..
johnne skrev:jag menade inte att köpa en för under 10k heller.. men ok leta upp en folka LT31.. den lastar bättre och är förbaskat slitstark.. fyrkantig och osedvanligt skitful ja..
Finns dom med fler än 3 säten?
Man får inte underskatta coolhetsfaktorn heller!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Dodge är att föredra framför Cheva men man gör sig själv en tjänst om man håller sig borta från vanar som är tillverkade före -88 eller tidigare. Det är en DRASTISK skillnad. Från -89 vart det insprutning och halvgalvaniserad kaross på både Cheva och Dodge. Köp INTE en van med förgasare. Dom drar över lag dubbelt så mycket soppa som dom med insprutning. 318 motorn är i klenaste laget och drar mer soppa. Snällkör en 350 och ni får hyffsad förbrukning. Köp inte en omlackad bil. Och det viktigaste rådet av alla vad det gäller bilköp. M-testa bilen.
Då får man ganska svart på vitt hur bilen mår och vad som måste fixas. Vilket också kan vara till hjälp om man väljer att köpa bilen i alla fall men vill pruta på priset då bilen nästan aldrig är i lika bra skick som säljaren uppgett. Vi M-testade inte en van vi köpte för en massa år sedan. Dodge -89:a med stora motorn enligt regpapper. Vi köpte bilen och säljaren skrev "Säljes i befintligt skick" på kvittot. Hur mycket fel som helst på den bilen och det visade sig senare att det satt en 318 motor med förgasare i trots att regbeviset sade motsatsen. Vi hade inte sett detta när vi kollade på bilen. Vi var inte så bra på motorer. Åtminstone inte V8:or för min del. När vi började forska och ringa upp tidigare ägare visade det sig att någon smällt med bilen och vid det tillfället hade hela frampartiet lagats och då hade motorn bytts ut. Mot en small block med förgasare...... Och det utan att regga om bilen. När vi tog upp detta med säljaren så sade han att: "Det hade jag ingen aaaaannnniiiinnggg om".......
M-testa är bra. På den tiden var dom inte lika noga med motornummer på fordon och jag vet inte hur det står till med det hos Bilprovningen nu för tiden. Det är väl mest chassinummer som måste stämma tror jag. Vet inte men det är en gissning. Man klarar sig nog igenom besiktningen kanske men ska man åka och giga i Ukraina eller Ryssland så får man problem. Dom är jävulusiskt petiga vad det gäller chassi- och motornummer när man ska ta in eget fordon. Så pass att man kan bli arresterad. Vi var i England, Finland och Norge med den bilen och det funkade men längre öster ut än Finland med ett sån´t fordon hade nog inte varit helt lyckat. M-testa. Dom går igenom rubbet. Mycket mer än vad man själv, Bilprovningen eller dom flesta polare har möjlighet eller ork att göra......
* Dodge.
* M-testa.
* Inte omlackad.
* Big block (insprutning!!).
* Inte tillverkad innan -89. Helst -90 eller senare då det tydligen finns ett fåtal 89:or med förgasare.
Kan hålla med TDHP och Janne.
En sak som kanske är relevant att nämna är brorsans erfarenheter från ambulansvärlden. Hans kollega som kört ambulans i Canada en massa år säger att en fastmurad uppfattning där är att Cheva har den bästa karossen, Dodge har den bästa drivlinan och Ford är den bästa kombinationen.
Därför är Ford vanligast som ambulans i staterna och Canada.
Men de är inte lätta att hitta i Sverige.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
JanTheWhite skrev:...
* Dodge.
* M-testa.
* Inte omlackad.
* Inte tillverkad innan -89. Helst -90 eller senare då det tydligen finns ett fåtal 89:or med förgasare.
My two cents.....
//J
Håller med janne.
...men....
om man ska vara petig så handlar det inte om big block.
Jag har för mej att det är 360 som är den motor man "ska ha" i Dodge vans. Det är väl samma block som 318? 383 är väl minsta big block:en i Mopars motorserier?
Hos Cheva är väl 283, 302, 307, 327, 350, 396 och 400 samma block om jag minns rätt.
Chevy big block fanns med volymer från 348 och uppåt. Alltså finns det Big blocks med mindre volym än smallblocks....
M-test är säkert skitbra, men jag har aldrig i hela mitt liv utnyttjat det, inte någon jag känner heller.
Och för en bil i 10-20k klassen så var det nog skit samma.
Lika med omlackad.
Varför inte omlack?
Är det en gammal omlack t.ex. och ingen rost har kommit fram så vet man ju att karossen är frisk.
I övrigt så är det samma sak där. Bil för 10-15-20k får man nog räkna med lite rost.
Jag kan inte med Mopars motorer, men Big Block låter onödigt och jag har nog inte vad jag kan minnas sett en Cheva med någon bigblock i. (Van alltså)
* Dodge.
* M-testa.
* Inte omlackad.
My two cents.....
//J
Håller med janne.
...men....
Jag har för mej att det är 360 som är den motor man "ska ha" i Dodge vans. Det är väl samma block som 318? 383 är väl minsta big block:en i Mopars motorserier?
Hos Cheva är väl 283, 302, 307, 327, 350, 396 och 400 samma block om jag minns rätt.
Chevy big block fanns med volymer från 348 och uppåt. Alltså finns det Big blocks med mindre volym än smallblocks....
* Dodge.
* M-testa.
* Inte omlackad.
My two cents.....
//J
Håller med janne.
...men....
Finns ju Cheva-Vanar med Tbi-motorn också.
Funkar väl hyfsat har jag för mig. Är nå´n konstig variant av insprut, men inte helt elektriskt har jag för mig och inte ren förgasare.
Men det är nog sant som Lasse och Dereborn säger, Dodgen är nog lite mer "truck"-kärra.
Men Jag gillar chevorna.
Och Smallblock/Bigblock har naturligtvis ingenting att göra med huruvida det är insprut eller ej.
Som sagt så tror jag inte många av Vanarna uurustats med Bigblock från fabrik.
TBI = Throttle bodu injection... två stora spridare som sitter i en sorts förgasarliknande mojäng, istället för en spridare till varje burk som det är på "riktiga" insprutare.
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
396 är en bigblock,.,. sån hade jag en i min Chevelle SS 70
liten offtopic lista på jänkare som jag ägt..
Oldsmobile Toronado 68 (som en camaro på steroider)
El camino SS 70
Chevrolet caprise SS 396bb
Chevelle 71 396bb
Oldsmobile F85 330 rocket
Plymouth Barracuda 70 Hemi som alltid gick paj
PLymouth GTX 70
PLymouth Fury 66
Dodge Dart gt 66
Dodge challenger 70 med shakerhood.. den äger grannen nu..
Pontiac Le mans 350 gt 74 Manuel låda och riktigt snabb
hojjar
Indian big chief 41
Indian Boyscout 36
HD Police special 51 (obyggd i usa för polis)
trots denna i mitt tycke digra samling jänkefordon tycker jag inte att det handlar om kvalitet.. det handlar om stil och tradition.. kvalitetsmässigt är det simpelt junk.. tunga gungiga bilar som axar relativt bra rakt fram.. men som är direkt farliga i en kurva eller inbromsning.. och även om jag i huvudsak bara haft 70 talare.. så har det inte blivit bättre på senare år snarare tvärtom..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube
hm... När jag åker å kollar på Dodgen på onsdag, hur ser jag om det är förgasare eller insprut eller såndära förgasarliknande "TBI"?
(Ja jag e är en sopa på bilar) Hade förstått det som att "TBI" är de "insprutet" på chevor å dodgar som är standard?(de enligt andra trådar i andra forum, å som jag sa litar jag bara på ett forum:P)
Om säljaren säger att det är en isprut så går jag nog på det, hur det än ser ut. Å de är ju liiiite pinsamt.
Nån som kan tala om för mej hur det ser ut?:P
Tripod skrev:Kan hålla med TDHP och Janne.
En sak som kanske är relevant att nämna är brorsans erfarenheter från ambulansvärlden. Hans kollega som kört ambulans i Canada en massa år säger att en fastmurad uppfattning där är att Cheva har den bästa karossen, Dodge har den bästa drivlinan och Ford är den bästa kombinationen.
Därför är Ford vanligast som ambulans i staterna och Canada.
Men de är inte lätta att hitta i Sverige.
Det är därför jag har en Ford van idag..... Det är min bäste vän......
saft skrev:hm... När jag åker å kollar på Dodgen på onsdag, hur ser jag om det är förgasare eller insprut eller såndära förgasarliknande "TBI"?
(Ja jag e är en sopa på bilar) Hade förstått det som att "TBI" är de "insprutet" på chevor å dodgar som är standard?(de enligt andra trådar i andra forum, å som jag sa litar jag bara på ett forum:P)
Om säljaren säger att det är en isprut så går jag nog på det, hur det än ser ut. Å de är ju liiiite pinsamt.
Nån som kan tala om för mej hur det ser ut?:P
Fråga hur mycket den drar milen och få in den siffran i kvittot om ni köper bilen. Ett annat bra tips..... Få med så mycket detaljer som möjligt på kvittot. Mest då för att man har något att peka på efteråt när/om det visar sig att prylar inte stämmer som man kommit överens om vid köp.
TDHP skrev:Har haft två Dodge med 318 utan större problem.
Förgasare iof, men ändå.
Mindre cylindervolym och förgasare gör att dom drar mer. Snålkör en starkare motor med insprutning ger definitivt den bästa bränsleekonomin. Den Dodge 318 med förgasare vi hade drog en bra bit över två liter milen på motorväg. Närmare 3,5 inne i stan. Det är inte kul. Lägger man på några tusenlappar till på priset och köper en vettig bil kan man spara väldigt många tusenlappar per år. Drar bilen 0,5 liter mindre än ett annat alternativ och man kör 3.000 mil om året handlar det om 18.000:- om året bara i minskad bränslekostnad. Kör man hälften är det fortfarande 9.000:- och har man bilen i fem år så handlar det om 45.000:-. Kör man 3.000 mil om året så handlar det om 90.000:- under en femårsperiod. Och på ett år handlar det som sagt om 18.000:-..... Do the math, pojkar. Köp en vettig bill hellre än den absolut billigaste bilen man hittar.
Small block eller big block, skitsamma även om det är mer heavy duty med big block. Och det finns Chevor med big block. Hur det står till med Dodge vet jag inte. Men liten cylindervolym ger högre soppaförbrukning. Framförallt när man lastar, vilket man ju ofta gör.
Det absolut mest optimala är en diesel. På alla sätt och vis. En så´n motor kan lugnt gå 100.000 mil utan några större problem.